Gå til innhold

Manglende e-fakturavarsling og påfølgene utgifter. Hvem har ansvaret?


reor

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Av de fleste firmaene jeg har e-faktura avtale med går det greit.

Jeg får først varsel om innkommende e-faktura i min mailboks og logger inn i banken og klargjør e-fakturaen for belastning som blir trekkt på forfallsdato ,enkelt og greit.

Etter hva jeg har undersøkt er det motakerfirmaene som sender ut e-faktura varsel som mail.

 

Jeg benytter 2 firma som dessverre slurver med emailvarslingen og jeg lurer på om tilleggsregninger på grunnlag av manglende mailvarsling er noe jeg strengt talt behøver å betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret.

Jeg logger meg inn i nettbank for bl.a. å betale regninger. Dette gjelder regninger som jeg har e-faktura avtale om og også regningene tilsendt min adresse. Når jeg er innlogget betaler jeg også de e-fakturaer som måtte foreligge uten varsling.

 

Om jeg er ansvarlig å logge meg inn på nettbanken regelmessig for å sjekke om det foreligger e-fakturaer som ikke er varslet pr mail vil jeg be om grunnlag for. Vennligst oppgi link.

 

I flg. banken er det firmaets plikt å sende mailvarsel i forbindelse med e-fakturaer. Hvis dette er feil så vennligst oppgi referanser slk at jeg får tatt det opp med banken på nytt.

 

Det er inngått avtale mellom firma og kunde om bruk av e-faktura som omfatter varsling. Når så firmaet gir blaffen i varslingen vurderer jeg å kutte ut e-fakturaavtalen slik at firmaet får begynne å sende regninger i posten igjen.

Lenke til kommentar
Sendte e-post nå i stad til eFaktura og spurte om utsteder er pliktig til å sende ut varsel via e-post. Så får vi se hva svaret blir.

 

Hvis du har avtale med utsteder om både eFaktura og e-postvarsling vet du jo selv hva svaret er.

 

Jeg sjekket et par av mine efaktura avtaler. Det står ikke noe sted når jeg skal tegne en ny at f.eks gjensidige plikter å sende meg varsler. Det står bare. Få regningen rett i nettbanken din.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svarene og hvis dere har rett har banken lurt meg , noe jeg helt klart vil ta opp a.s.a.p.

 

Det jeg ikke forstår er mitt evt oppkoblingskrav pr dag for å sjekke om noen av firmaene som periodevis ikke varsler har sendt meg en regning med fra 1 - 5 dagers løpetid før purregebyr påløper. Jeg har ikke noe bredbånd så det blir dyrt etterhvert å oppfylle mine nye plikter alt etter hvor treg inloggingen i banken er.

Jeg kommer nok til å kutte ut noen e-faturaavtaler med firmaene som gir meg kortest løpetid. Det vil jeg tjene på.

Lenke til kommentar

Firmaet som sender deg e-fakturaen har ikke din epostadresse og kan således ikke sende deg varsel (hverklen som mail eller sms). Men når du legger til en avtale i din nettbank kan du oppgi at du skal varsles og til hvilken mailadresse (evt. SMS). Det er med andre ord du som styrer varselet. Sjekk hva du har angitt på disse avtalene. (Forøvrigt kan du også benytte avtalegiro - dette trekeks direkte fra avtalt konto ved forfall).

Lenke til kommentar

Jeg takker for svaret og er enig i innholdet.

 

Jeg benytter Skandiabanken og her kommer kopi av mailvarslingsinformasjonen på bankens hjemmeside.:

Sitat

"E-postadresse

Du vil motta varsling av ny eFaktura på valgt e-postadresse. Dersom du velger å endre e-postadresse, vil neste varsel om ny eFaktura bli sendt til den nye adressen."

Slutt sitat.

 

Jeg har videre sjekket at det er avkrysset for ønsket mailvarsling og at mailadressen er korrekt.

 

Som tidligere nevnt virker mailvarslingen for innkommende efakturaer for de fleste firma, men det er dårligere med varsling ved innkommende efakturaer fra noen få firma.

Hva årsaken er aner jeg ikke , men det er tydelig at regningen fra aktuelle firma til tider ikke trigger mailvarsling i banken. Dette har gitt krav om tilleggsbetaling , noe jeg ikke aksepterer sånn uten videre som det også fremgår av strengens overskrift.

Kundeservice i banken har prøvd å legge skylden på aktuelt firma og jeg kommer til å følge opp , nu med skriftlig henvendelse.

 

Om jeg har noe ansvar med å koble meg opp daglig med mitt trege internett for å sjekke om Skandiabanken har gjort jobben sin eller ikke med hensyn til mailvarsling i henhold til avtale foreligger det ingen referanse på foreløbig.

Endret av reor
Lenke til kommentar
Jeg takker for svaret og er enig i innholdet.

 

Jeg benytter Skandiabanken og her kommer kopi av mailvarslingsinformasjonen på bankens hjemmeside.:

Sitat

"E-postadresse

Du vil motta varsling av ny eFaktura på valgt e-postadresse. Dersom du velger å endre e-postadresse, vil neste varsel om ny eFaktura bli sendt til den nye adressen."

Slutt sitat.

 

Jeg har videre sjekket at det er avkrysset for ønsket mailvarsling og at mailadressen er korrekt.

 

Som tidligere nevnt virker mailvarslingen for innkommende efakturaer for de fleste firma, men det er dårligere med varsling ved innkommende efakturaer fra noen få firma.

Hva årsaken er aner jeg ikke , men det er tydelig at regningen fra aktuelle firma til tider ikke trigger mailvarsling i banken. Dette har gitt krav om tilleggsbetaling , noe jeg ikke aksepterer sånn uten videre som det også fremgår av strengens overskrift.

Kundeservice i banken har prøvd å legge skylden på aktuelt firma og jeg kommer til å følge opp , nu med skriftlig henvendelse.

 

Om jeg har noe ansvar med å koble meg opp daglig med mitt trege internett for å sjekke om Skandiabanken har gjort jobben sin eller ikke med hensyn til mailvarsling i henhold til avtale foreligger det ingen referanse på foreløbig.

Kan også være at det er problemer med å motta innkommende email til tider...evt at noen mail havner i spam-filteret.

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Har vært inne på tanken selv , men går ikke mailen i retur hvis den ikke kan leveres? Altså at avsender ser det og kan sende på nytt?

Venter på svar fra banken så får vi se hva de sier.

Lenke til kommentar
..går ikke mailen i retur hvis den ikke kan leveres? Altså at avsender ser det og kan sende på nytt?

 

En epost som ikke blir levert gir ikke nødvendigvsi avsender noen melding om det, den går i det store intet.

I tillegg må du skjønne at det ikke sitter en person og manuelt sender og overvåker den enorme mengen med epost og leker detektiv for å resende eposter. Hvorfor skal en epost som kommer i retur komme noe bedre frem ved forsøk nummer 2 når avsender kun har samme epostadresse..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Jeg har nu fått svar fra banken som innrømmer at at de har gitt feilinformasjon.

Det rette skal nu være at bankene overfører kundenes mailadresser til bbs og det er bbs som sender ut mailvarsel ved innkommet e-faktura til dem som har krav på det.

 

Tråden ble startet på feil grunnlag grunnet bløff fra kundeservice i banken.

 

Jeg takker dem som har prøvd å bidra med informasjon!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...