Simen1 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg kjenner ei som nettopp har blitt lurt trill rundt av en forhandler og kjøpt et 5 år gammelt kompaktkamera til en alt for høy pris. Heldigvis har hun 30 dagers åpent kjøp og jeg føler for å hjelpe henne med å velge noe bedre. Siden hun er godt over middels opptatt av kameraets utseende og jeg ikke er spesielt opptatt av det ønsker jeg deres tips til hva som er et pent kamera med høy bling-bling-effekt uten at det blir elendig på andre områder. Prisklasse: omtrent 1000-1500 kr (fleksibelt i begge ender). Det bør helst skinne av blankt metall og ikke ha noen ufine utstikkere som objektiv eller grep når det ikke er i bruk. Det er fint om det kan bruke hennes gamle SD minnekort. Her er noen forslag fra prisguiden. Jeg vet ikke om de er teknisk ok eller dårlige så bare si i fra hvilke som bør strykes og eventuelt andre som bør legges til. Klikk på bildene for mer info. Forslag fra tråden: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Den selgeren fortjener et spark i *****. Og den butikken bør gi en veldig god pris på erstatningen! Tror nok jeg ville sett på modeller fra Canon, Panasonic eller Sony. Pass på å velg en modell som har et objektiv som stikker ut under bruk, som Canon IXUS 70, Panasonic DMC-FX12 eller Sony DSC-W55. Har selv en Sony DSC-W50 som har høy bling faktor, men skuffer noe på bildekvalitet. Om det er fordi jeg har urealistiske krav til kameraet eller om det er kameraet som er dårlig; det skal være usagt... Sony bruker i tillegg Memory stick som er helt klart en ulempe. Som pluss vil jeg nevne et oversiktlig brukergrensesnitt. Jeg selv ville vurdert Canon IXUS 70 eller tilsvarende fra Panasonic. Edit: Hvis damen liker utseendet på F40d; og du klarer å få tak i det; så bør den komme høyt på listen. Jeg ville holdt meg unna Kodak og HP... Tom Endret 5. januar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg har Canon IXUS 70. Har hatt det i ca. et halvt år nå og er megt fornøyd med det. Pent design, god kvalitet på displayet, god bildekvalitet, fin pris. Det var steindyrt da jeg fikk det. Nå er det mye, mye billigere. Anbefales! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Takk for tips. Ixus 70 og Panasonic FX12 virker som passende kameraer for henne. Jeg legger de til i listen over forslag i første innlegg. Sony-kameraet med memorystick føler jeg ikke for å legge inn i anbefalt-lista. Et kodak-kamera og to som fikk dårlige testresultater hos Akam er fjernet fra forslagslista. Ett ble fjernet fordi det ikke var tilgjengelig i sølvfarget utgave innenfor budsjettet. Endret 5. januar 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg vil anbefale Fujifilm FinePix F40fd. Kjøpte dette til søstera mi til jul. Det har fått utrolig mye bra kritikk, mye takket være den store sensoren og fujifilm sin superCCD teknologi, og et bra objektiv. Designet er vel en smaksak, men søstera mi likte det i alle fall Lenke til kommentar
bengtmagne Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hei. Kjøpte Fujifilm FinePix F40fd til min mor til jul. Kjempefornøyd. Ansikts gjenkjenningen fungere utmerket, og gjør vel fotograferingen ganske "blondine-sikker." Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hva med Samsung NV8? I mine øyne har det bedre utsende enn Ixus 70. Merk at nå har jeg sett Ixus'n live, og samsungen kun på bilder.. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Akam gjennomførte en test for ikke lenge siden og skal man ha et enkelt og greit nygebynnerkamera er Canon Ixus 75 et av de bedre alternativene. Se blant annet på bildekvalitet hvor høyt det scorer og det er enkelt i bruk. Ser at du har foreslått Casio Z75. Det er erstattet av Z77 som finnes i utrolig mange farger. Kameraet er godt, men har overhodet ikke samme bildekvalitet som Canon sitt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Samsung NV8 er sikkert bra men det er ikke sølvfarget og da tror jeg ikke det faller i smak for henne. Ixus 75 er litt i dyreste laget. Jeg har nå byttet ut Casio Z75 med Z77. Lenke til kommentar
Carman Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg ville anbefalt det cannon kameratet du har lakt ut bilde av, det som er sort rundt linsen... BTW. Simen1 jeg tror du har fått PM Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Ixus 75 er litt i dyreste laget. Hvis kameraet er kjøpt der jeg tror det er så får du Ixus 70 til 1.490 kr. der nå. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Ixus 75 er litt i dyreste laget. Hvis kameraet er kjøpt der jeg tror det er så får du Ixus 70 til 1.490 kr. der nå. Jeg tror også at det er den butikken det er snakk om. Inkomptetansenivået til selgeren kan tyde på det Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Det står med godt gjemt mikroskrift på nettsiden: "Prisen på internett kan avvike fra prisen i våre butikker." Prisen i butikken er dermed trolig høyere enn 1495 kr. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det står med godt gjemt mikroskrift på nettsiden: "Prisen på internett kan avvike fra prisen i våre butikker." Prisen i butikken er dermed trolig høyere enn 1495 kr. I DM'en som kom i posten i dag så stod kameraet til den samme prisen som er på nettsidene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Er det preferanser vedr. batteritype? Spesialbatteri eller AA? IXUS er lekre, små og bra, men det er litt kjedelig å gå tom for strøm. Har man kamera som bruker AA, kan man stikke innom nærmeste butikk/koisk etc og kjøpe et sett alkaliske AA, og knipse videre. Ulempen er at kamera blir litt større, men ikke mye. Kjøpte Nikon Coolpix L14 til kona til jul, funker kjempebra for henne (blondinenivå). Akam.no har et par tester i desember om flere alternativer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg tror hun foretrekker spesialbatteri og størrelsen det medfører fremfor AA, men hvis det er snakk om bare 2 stk AA så kan det muligens falle i smak likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå