huldal Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg har startet som selvstendig næringsdrivende og vil selge min private pc til "firmaet" mitt. Hvordan går jeg fram for å gjøre dette? PCn er i utgangspunktet gammel, men har fortløpende vært oppgradert så den er for så vidt ny..... Nypris for en sånn pc i dag er på ca. 8000,- Har brukt selv omtrent 15000,- på denne pcn selv om sikkert det ikke har noen betydning. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Kan jeg bare lage en giro fra meg til privat til mitt firma.... Hvilken pris kan jeg ta? Lenke til kommentar
Hill83 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Kan jeg bare lage en giro fra meg til privat til mitt firma.... Hvilken pris kan jeg ta? Det kommer vell ann på hva regnskapsføreren din godtar det. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hvis du har et enkeltpersonforetak har det vel ikke så mye å si hvordan du gjør det siden din personlige økonomi og bedriftens er nært knyttet? Lenke til kommentar
huldal Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Kan jeg bare lage en giro fra meg til privat til mitt firma.... Hvilken pris kan jeg ta? Det kommer vell ann på hva regnskapsføreren din godtar det. Vet du hva du snakker om? Dette er faktisk lovlig enten min regnskapsfører vil eller ei. Hvis du har et enkeltpersonforetak har det vel ikke så mye å si hvordan du gjør det siden din personlige økonomi og bedriftens er nært knyttet? Er vel greit og kunne "dokumentere" kjøpet. Ser litt ryddigere ut. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Vet du hva du snakker om? Dette er faktisk lovlig enten min regnskapsfører vil eller ei. Det har faktisk litt å si hva regnskapsføreren din mener er en ok pris. Legg prisen på det du ville fått om du la den ut for salg til andre folk. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg skjønner ikke hva du vil oppnå med å gjøre dette? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg skjønner ikke hva du vil oppnå med å gjøre dette? Utgiftsføring i regneskap, mindre overskudd til beskatting, vel å merke man har overskudd da.. Eller reduksjon av "skattetrykk" ved underskudd, dette kommer frem i regneskapet ved årsavslutting når status gjøres opp. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hvis han skal kunne redusere overskuddet må han vel selge den til seg selv med tap? Tviler på at den slags krumspring vil bli akseptert ved et bokettersyn. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hvis han skal kunne redusere overskuddet må han vel selge den til seg selv med tap? Tviler på at den slags krumspring vil bli akseptert ved et bokettersyn. Nei, helt lovlig PC-en vil bli aktivert som driftsmiddel i regneskapet og behandlet etter regneskapsloven. Dog bør prisen være som "markedspris" og ikke noe mer. må han vel selge den til seg selv med tap Hva mener du med dette? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 må han vel selge den til seg selv med tap Hva mener du med dette? Tap i forhold til bokført verdi. Hvis han selger den til seg selv for mer vil jo selskapet få inn mer penger og gå med større overskudd. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Jeg selger den som privatperson til et "firma" (mitt eget). Dette er fullt lovlig.... Edit: Som privatperson får ikke dette noen økonomiske konsekvenser.... men mitt firma får en utgift... also mindre skatt.... Endret 6. januar 2008 av huldal Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) må han vel selge den til seg selv med tap Hva mener du med dette? Tap i forhold til bokført verdi. Hvis han selger den til seg selv for mer vil jo selskapet få inn mer penger og gå med større overskudd. Nja? Nå er jeg ikke helt med hva du mener? I dette tilfelle blir PC-en direkte utgiftsført i regneskapet og ikke aktivert , ergo ingen bokført verdi i balansen som eiendeler. Ang. større overskudd og større skattetrykk kan vi diskutere til vi blir grønne i trynet. Skatteplanleggingen innenfor lovgiving er en kapittel for seg selv. Endret 6. januar 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Dette var en gammel PC. Hvis den har en verdi på 0 i regnskapet, og han selger den fra selskapet til seg selv for 8000 kr, vil han gå med 8000 kr mer i overskudd dette året. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Dette var en gammel PC. Hvis den har en verdi på 0 i regnskapet, og han selger den fra selskapet til seg selv for 8000 kr, vil han gå med 8000 kr mer i overskudd dette året. Jeg har startet som selvstendig næringsdrivende og vil selge min private pc til "firmaet" mitt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Kan jeg bare lage en giro fra meg til privat til mitt firma.... Hvilken pris kan jeg ta? Du lager et billag som inngår i regneskapet, ingen vits å overdrive. Man får nye og komplette kontormaskiner for ca. 6K i dag. Dog vil original software som officepakke med lisens osv. ha en viss verdiøkning. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Kan jeg ta 5k? Dette inkluderer også da en multifunksjonsprinter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hva med å poste spesifikasjoner? Det er tross alt et dataforum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå