Gå til innhold

Regnskapsføring - Hvordan kjøpe bruktpc av seg selv?


huldal

Anbefalte innlegg

Jeg har startet som selvstendig næringsdrivende og vil selge min private pc til "firmaet" mitt. Hvordan går jeg fram for å gjøre dette? PCn er i utgangspunktet gammel, men har fortløpende vært oppgradert så den er for så vidt ny.....

 

Nypris for en sånn pc i dag er på ca. 8000,-

 

Har brukt selv omtrent 15000,- på denne pcn selv om sikkert det ikke har noen betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg bare lage en giro fra meg til privat til mitt firma.... Hvilken pris kan jeg ta?

 

 

 

Det kommer vell ann på hva regnskapsføreren din godtar det.

 

Vet du hva du snakker om? Dette er faktisk lovlig enten min regnskapsfører vil eller ei.

 

Hvis du har et enkeltpersonforetak har det vel ikke så mye å si hvordan du gjør det siden din personlige økonomi og bedriftens er nært knyttet?

 

Er vel greit og kunne "dokumentere" kjøpet. Ser litt ryddigere ut.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva du vil oppnå med å gjøre dette?

 

Utgiftsføring i regneskap, mindre overskudd til beskatting, vel å merke man har overskudd da.. ;)

Eller reduksjon av "skattetrykk" ved underskudd, dette kommer frem i regneskapet ved årsavslutting når status gjøres opp.

Lenke til kommentar
Hvis han skal kunne redusere overskuddet må han vel selge den til seg selv med tap? Tviler på at den slags krumspring vil bli akseptert ved et bokettersyn.

 

Nei, helt lovlig :)

PC-en vil bli aktivert som driftsmiddel i regneskapet og behandlet etter regneskapsloven. Dog bør prisen være som "markedspris" og ikke noe mer.

 

må han vel selge den til seg selv med tap

Hva mener du med dette?

Lenke til kommentar

Jeg selger den som privatperson til et "firma" (mitt eget). Dette er fullt lovlig....

 

Edit:

Som privatperson får ikke dette noen økonomiske konsekvenser.... men mitt firma får en utgift... also mindre skatt....

Endret av huldal
Lenke til kommentar
må han vel selge den til seg selv med tap

Hva mener du med dette?

Tap i forhold til bokført verdi. Hvis han selger den til seg selv for mer vil jo selskapet få inn mer penger og gå med større overskudd.

 

Nja? Nå er jeg ikke helt med hva du mener?

I dette tilfelle blir PC-en direkte utgiftsført i regneskapet og ikke aktivert , ergo ingen bokført verdi i balansen som eiendeler.

Ang. større overskudd og større skattetrykk kan vi diskutere til vi blir grønne i trynet. Skatteplanleggingen innenfor lovgiving er en kapittel for seg selv. :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Dette var en gammel PC. Hvis den har en verdi på 0 i regnskapet, og han selger den fra selskapet til seg selv for 8000 kr, vil han gå med 8000 kr mer i overskudd dette året.

 

Jeg har startet som selvstendig næringsdrivende og vil selge min private pc til "firmaet" mitt.
;)
Lenke til kommentar
Kan jeg bare lage en giro fra meg til privat til mitt firma.... Hvilken pris kan jeg ta?

 

Du lager et billag som inngår i regneskapet, ingen vits å overdrive. Man får nye og komplette kontormaskiner for ca. 6K i dag.

Dog vil original software som officepakke med lisens osv. ha en viss verdiøkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...