Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Planlagt en date, og lurer på hva du skal finne på? Noen tips her!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, det må man vel regne med.. Litt må man jo spandere (betale).. Men jeg bare lurte det med at hun plutselig skal kjøpe klær til 1000,-, blir jo det fort dyrt.. :p

Uansett, takk for svar!

Du spanderer ikke en bukse på 1000 til a på første daten. Med mindre du er en bortskjemt vestkant soss som får penger av pappa. Men dette kan skremme bort madammen. De liker ikke at folk prøver å kjøpe dem istedenfor å sjarmere ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Støtter det å gå turer, både lette turer og fjellturer (kommer jo litt ann på interessen), aking og bowling er ting som er enkle og fine og gratis (bortsett fra bowling). Har tatt dater med ut på bowling og jeg har det alltid morsomt uansett om jeg taper eller vinner. Jeg synes det er fint å gå ut "to par" da det tar vekk en del av presset og kan bli litt artig i forhold til lagoppdelingen og slikt.

Basketkamp eller fotballkamp o.l. kan også fungere fint men ikke dra på noe du i utgangspunktet ikke er interessert i. Mange tenker at hvis jeg tar henne med på x aktivitet så blir hun imponert over meg som person. Gjør noe som representerer deg og dine interesser og ingen andres. Som Bjarnemann sier kan også skøyter være artig.

Med det mener jeg at du skal "showe off" og ta henne med på teater, selv om du synes det er døden.

Bra initativ, Fisker! Jeg har selv prøvd på kinodaten før, med heller begredelig suksess.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fantastisk tråd, Fisker!

Tror mange gjør litt mer ut av en date enn det som egentlig er nødvendig. Trenger ikke være noen spesielle ting en må gjøre for at ben date skal være hyggelig ;)

Viktigste er at en gjør noe sammen!

Lenke til kommentar

Takk for positive tilbakemeldinger til guiden. Begynner å bli en stund siden jeg skrev den nå, hvis noen har noen forslag til forandringer, eventuelt andre ting som kan legges til, så er det bare til å si det til meg. :)

Lenke til kommentar
Takk for positive tilbakemeldinger til guiden. Begynner å bli en stund siden jeg skrev den nå, hvis noen har noen forslag til forandringer, eventuelt andre ting som kan legges til, så er det bare til å si det til meg. :)

golfbanen bør definitivt være med. ikke mange mennesker og rivaler som er hyppe på erobre dama di.veldig fredelig. der kan man spille litt golf og prate. golf gir deg flust av muligheter til å konversere med hverandre mellom slagene.kan man spille litt mot hverandre og dele litt erfaringer.

man behøver ikke å være medlem for å kunne spille litt. man kan spille korthullsbanen eller bare stå på rangen og slå baller. klubber kan man leie rimelig fra klubben dersom det mangler.

Lenke til kommentar
Gjest Big_bang
Jeg har merket at det begynner å bli veldig mange tråder om det samme temaet her, gutt har spurt ut jente, jente sier ja, gutt vet ikke hva de skal gjøre. Jeg er ikke den med mest erfaring på dette temaet, men jeg føler at jeg vet nok til å kunne gi noen tips.

Hvor kan vi dra?

Dette er det første spørsmålet, en date er nemlig ikke en date uten at det er noe som skjer. Så her følger en liten oversikt over mulige ting å finne på.

Kino og Peppes

DROPP DET! Kino og en tur på Peppes høres ut som en koselig date, og er den sikreste måten å gjøre det på. Bare dropp det. Under filmen vil dere ikke få noen som helst mulighet til å snakke og bli bedre kjent (som egentlig er hele poenget med å dra på en date), og hvis dere går og spiser etterpå blir det lett pinlig stillhet, og vanskelig å finne på noe å si. Selvfølgelig, det kan gå veldig fint hvis du og jenten "hitter off", men det er en risk. Du kan være mer kreativ enn som så!

Shopping

Du synes kanskje at det høres veldig homofilt ut, og det stemmer, det er ikke så veldig macho, men å vandre rundt i sentrum med en søt jente er en glimrende måte å bli bedre kjent. Hvordan du vil sette opp daten er opp til deg, du kan gjerne si til henne at du trenger en ny bukse/sko/whatever og få henne med. Underveis kan du dere ta en tur på Deli deLuca eller et annet stille og fredelig sted og drikke kaffe og spise en bolle, mens dere snakker sammen om hva dere har kjøpt, har tenkt å kjøpe eller noe annet som skjer i livet.

Dra på en kamp

Den koseligste daten jeg har vært på var da en jente inviterte meg med på en basketkamp. Er du fotballinteressert og jenten fotballinteressert, ta henne med på en fotballkamp! Dere kan heie på det samme laget og juble sammen når de scorer, og le når motstanderne faller på morsomme måter. Fordelen med en date som dette, er at du ikke trenger å snakke med henne hele tiden, men det er veldig mulig. I motsetning til på en kino, der dere ikke har muligheten til å si noe til hverandre. I pausen kan dere ta en matbit sammen, og etter kampen passer det fint å gå en liten tur sammen, så lenge det ikke er for kaldt eller sent.

Filmkveld hjemme hos deg

En del jenter er ikke så veldig glad i selve fenomenet "date". Så hvordan kan du finne på noe uten at det blir en date? Du gjør noe mer "casual". Hvis du inviterer jenten hjem til deg bare for å se en film, blir det mer avslappet, og har ikke nødvendigvis date-boblen hengende over seg. En slik filmkveld kan med fordel kombineres med at dere lager mat sammen før filmen. Under filmen kan dere snakke sammen, men hvis hun heller vil se på filmen enn å snakke, ser du heller på filmen. Sofaen gir deg også en mulighet til å eskalere KINO (som PUA kaller det, jeg kaller det å ta på jenten). Start med å lene hodet ditt mot hennes, se om hun gir respons. Hold hånden hennes, og flørt litt med tomlene. Hold rundt henne.

Bowling

Bowling er en artig måte å bli bedre kjent på. Er du god, kan du lære henne hvordan hun skal sørge for at kulen treffer kjeglene og ikke rennen. Er du dårlig, har du selvironi og ler sammen med henne når du holder på å gå på trynet i det du skal kaste. Etter et slag bowling kan dere ta en matbit sammen, og gjerne en liten hånd-i-hånd tur hjem, hvis sjansen byr seg. Bowling er også en fin fellesgreie, og kan gjøres sammen med venner dere har sammen.

Diverse andre steder

• Skøyter
  • Laserspill (sykt gøy, og koser hun seg med det, så koser hun seg med deg)
  • Tur (på fjellet eller nærområdet eller hvorsomhelst)
  • Kafé (utrolig nok en veldig god date, en kopp kaffe kan være mer enn nok)
  • Komishow (Raske Menn, Rune Andersen, Dagfinn Lyngbø, det kan være koselig det, men gir også denne svære "date-boblen")
  • Kunstutstilling

Når kan jeg spørre jenten ut?

Dette er veldig viktig. Hvis du er forelsket i en jente i klassen som bare så vidt vet hvem du er, IKKE INVITÉR HENNE UT. Dere bør først ha funnet tonen, og blitt kjent før du gjør noe av det som står over her. Snakk med jenten, bli venn med vennene hennes, og du kan gjerne finne på noe sammen med henne, hennes venner og dine venner en helg.

Når du føler at tiden er inne for at dere går på en date sammen, så kan du selv velge hvordan du vil spørre henne henne. Selv foretrekker jeg å si det på en avslappet måte "Vi bør finne på noe sammen engang", akkurat som om hun allerede vet det, noe hun forhåpentligvis gjør. Det er lov å spørre på msn, men da bør du ha en samtale på gang før du spør (ikke "Hei", "Hei", "Med på bowling i helgen?"). Unngå dette også med å sende sms, hvis dere har en samtale gående på sms, og hun tilfeldigvis sier at hun trenger en ny bukse, så kan du slå til med at dere kan dra på shopping sammen, for det trenger du også. Uansett så er det beste å spørre IRL. Og når du spør, spør som om det egentlig ikke spiller noen rolle hva hun svarer. Sier hun nei, så har du uansett flere andre gode venner du kan være med, så du er egentlig helt likegyldig til svaret hennes.

Hvordan skal jeg oppføre meg?

Jeg kan starte med å sitere noe Will Smith sier i Hitch, hun er allerede ute med deg, og det betyr at hun har sagt ja når hun kunne ha sagt nei, så det er ikke noe press nå lengre. Bare kos deg, vær hyggelig og småflørtende, og ha kontroll over daten. Det er ingen grunn til å la henne velge alt, sier hun at hun vil se Fritt Vilt, kan du si at nei, den har jeg nettopp sett ("...sammen med [random kul person]"), så vi ser heller Knocked Up. Hvis hun sier at hun er sulten, sier du "Vi tar en tur på Dolly Dimpels", istedet for å spørre henne hvor hun vil spise.

Vær impulsiv, hvis dere er ute i sentrum og vandrer, så må du bare en tur innom den butikken. Ser du noen venner av deg mens du er ute og går, si hei. Du trenger ikke la dem ta over daten, men en kjapp samtale om hva de gjør her skader ikke, det viser at du er sosial og har mange venner.

Når dere er ute sammen, ikke følg etter henne overalt. Ser hun på et par sko, kan du ta og vandre litt videre og se på de fine buksene litt lengre borte. La henne få rom til å være i fred samtidig som hun er med deg.

Og en ting til, før du går, klipp negler, ta deg en dusj, bruk deo og parfyme, ta voks i håret og bruk rene klær. Jeg tror de fleste tar dette som en selvfølge, men jeg nevner det likevel.

Linker til andre tråder som kan hjelpe

Til dere jenter - å be ut per sms

Tips og forslag til gjøremål på "date?

Møte ei jente som jeg har blitt kjent med

Min første date...

Les også PUA sin tråd om sjekking, selv om det ikke er akkurat det samme, så er det tips der som kan hjelpe deg.

Jeg tar mer enn gjerne i mot tips til forandringer av guiden. Og til alle som irriterer seg over at jeg skriver "en jente/jenten", så kan jeg bare unnskylde meg med at jeg er bergenser.

Trudde ikke at den skulle være så bra da jeg kom inn på denne siden, så klapper for deg.

Den var veldig bra skrevet :) Men du mangler en ting som du kankje kan fylle inn om du veit noe om den.

Den så kalte "Venne zonen"

Når du først liker en jente og vil be henne ut men vil bli kjent med henne først, så er det uhyret viktig å ikke havne i den så kalte "venne zonen".

Har du først havnet dær så vil ikke denne jente lengre se på deg som kjæreste aktuel og denne type interesse vill falle bort for henne. skal ikke si at det er slik alle jenter gjør det, men det er flertall.

Lenke til kommentar

Yeah, nice post!!

Men jeg vil legge til en annen negativ ting med komishow:

Istedet for å bli kjent med daten din, så sitter dere å kaster bort 2 timer på å se på en annen person. Det er få muligheter for interaksjon, og når showet er over kommer også denne personen til å bli samtaleemnet.

Så velg heller en aktivitet hvor dere er attraksjonen, ikke en helt annen person som dere begge blir sittende å forgude.

Man blir også selv vurdert etter showets kvalitet. Likte ikke daten showet, så liker ikke daten deg. Likte daten showet, så liker daten deg! (Overdrevet yeah, men point taken!)

Så show generelt som date tidlig i forholdet er imo en bad idea.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Angående denne vennesonen

Jeg har da truffet ei jente på et sommerkurs som går år etter år med høyere nivå. Man treffer mye de samme personene om og om igjen, men det blir litt spesielt forhold mellom oss siden det blir et år til neste gang.

Jeg traff da ei jente i fjord, som jeg også har truffet 2 ganger senere i året. Siden det er så sjeldent jeg har sett henne, har vi ikke et "close" vennskap, men alike vel kjenner vi hverandre godt. :roll:

siste gang jeg traff henne var nå i helga som var, og jeg fant ut at det ikke kunne bli lenge til jeg så henne igjen, så nå planlegger jeg en date. ;)

jeg føler ikke jeg har noe problem i å invitere henne ut.. men det er jeg som må "besøke henne" (må ta tog i omtrent en time).

Jeg tenkte at jeg ikke skulle ta det som en date, men heller et besøk som kan gå på noe av det samme. F. eks bowling eller tur. Eventuelt bare sitte på rommet å se på film. :thumbup:

Dette blir da min første "date", og jeg lurte på om det hørtes veldig dumt ut.. skal jeg prøve å gjennomføre det?

Blir det en suksess, så kan jeg jo invitere henne til meg nestegang, der det er jeg som er på hjemmebane

Jeg og jenta, har et avslappet vennskapsforhold, med klammer, litt "flørting" og mye humor

Jeg er ganske sikker på at hun liker meg, det er bare det at hun ikke vet det enda :cool:

jeg er da nesten 16 år for de som lurer

Lenke til kommentar

Bowling eller tur høres bra ut, og det samme gjør film ;) Som sagt, det er egentlig ikke en nødvendighet at "daten" blir så spesiell som mulig. Bare gjør noe underholdende som gir deg anledning til å prate og kjøre på med fysisk kontakt ;)

Go for it :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har et spm

Jeg har fått med meg ei jente ut, men bare lurer på hvorhen!

Vi kjenner hverandre ganske godt, men har så vidt møtt i IRL grunnet vi bor litt fra hverandre.

Ja Kino er killer som dere skriver...Men tenkte å ta ho med på en kebab, så kino etter maten.

Hva tenker dere om det? Tenkte også å ta ho med på en liten photoshoot, men føler at det er mer andre daten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...