hardkjerne Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Å si noe annet enn at tiden får vise, er vel ganske umulig. Ja, Sony har sine svin på skogen angående hindringer for forbrukerne på digitale media tidligere, men de har i det siste vist med feks PS3 at de ikke er like rigide som før (divx støtte, gratis online osv.). At det i Blu-ray er støtte for litt flere hindringer enn i HD-DVD, kan være vel så mye utviklerne sin feil, som filmselskapene som hadde dette i sin kravspec. At det er filmselskapene som har krevd dette, støttes vel av det faktum at det er valgfritt, og endel filmselskap bruker dem ikke (de fleste?). Lenke til kommentar
kilik Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 En slik avtale vil nok bestå av refundering, rabatter og andre ytelser over tid fremfor en koffert med penger slik det er lett for å forstå det som. Uansett vil dette innebære at Toshiba ikke oppfyller sin del av avtalen, og dermed er den void og verd intet. Joda, godt poeng. Slik jeg har forstått det så må filmselskapene betale X kroner per solgte film til HD DVD-eierne i lisenskostnader. Det var vel dette Paramount slapp å betale i stor grad til Toshiba. Men ja, vi får se hva som skjer. Penga rår... Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) ATWindsor: Jeg synes du blåser dette temmelig usaklig opp selv. Denne 'lange tradisjonen med konsumentfiendtlige imlmentasjoner av digitale media' du snakker om er vel om følgende: Rootkit for CD i 2005, Sony fikk flere søksmål mot seg og ble dømt til å erstatte media og betale inntil 150$ til folk måtte blitt skadelidende i forbindelse med dette. ARccOS Protection i 2006 for DVD, Som ble trukket da man fant ut at det ikke var kompatibelt med alle DVD spillere. De har trådd feil et par ganger, men å kalle det for en lang tradisjon er å blåse det langt utav proporsjoner. Endret 20. februar 2008 av Fhj Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 ATWindsor:Jeg synes du blåser dette temmelig usaklig opp selv. Denne 'lange tradisjonen med konsumentfiendtlige imlmentasjoner av digitale media' du snakker om er vel om følgende: Rootkit for CD i 2005, Sony fikk flere søksmål mot seg og ble dømt til å erstatte media og betale inntil 150$ til folk måtte blitt skadelidende i forbindelse med dette. ARccOS Protection i 2006 for DVD, Som ble trukket da man fant ut at det ikke var kompatibelt med alle DVD spillere. De har trådd feil et par ganger, men å kalle det for en lang tradisjon er å blåse det langt utav proporsjoner. Et av mange eksempler ja, man trenger jo ikek å se særlig langt for å se hvordan sony insisterer på å bruke egne propiritære formater med begrensinger, på alt mulig, til tross for at bedre løsninger finnes. De velger å ikke støtte de bedre og åpne løsningene, og tinge igennom sine egne. Minnekort er et eksempel, som igjen smitter over på kamraer, atrac-tullet de halte ut osv osv. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Fhj: Må ikke glemme minidisk, Memorystick osv Samt eldre teknologier som Walkman osv. Sony Music, DRM på CD-er (ikke bare rootkit) osv. Jeg liker på ingen måte den rå bedriftskulturen Sony praktiserer kontinuerlig og de gangene Sony viser seg å ha det teknisk beste produktet tenker jeg at jeg kanskje ikke trenger de egenskapene de byr på likevel eller om jeg får noe tilsvarende fra andre produsenter for et prispåslag på noen prosent eller om jeg skal utsette kjøpet litt for å se hva andre produsenter disker opp med i nær fremtid. Sony har med sin råhet ikke kommet så godt ut av mine vurderinger ennå at jeg har gått til det nederlag å kjøpe noe fra dem. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Så bra at allerede 6 andre produsenter er klare med stand-alone BD-spillere da, og Harmon Kardon og Denon skal være på vei med sine i tillegg. Slipper fint unna Sony sine spillere da Nå kan jeg ikke huske at minidisk var et stort problem mtp brukervennligheten når det kom. Jeg hadde faktisk MD i en god periode, og hadde vel aldri vært borte i en mere brukervennlig digital avspiller/opptaker når den kom. Når det gjelder minnekortene er det vel ingen bombe at en produsent som produserer omtrent alle typer utsyr som bruker minnekort ønsker å tjene noen kroner på salg av sin egen type. Og walkman?!? Var det noen brukervenlighets-sperrer på disse??! Endret 20. februar 2008 av hardkjerne Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Så bra at allerede 6 andre produsenter er klare med stand-alone BD-spillere da, og Harmon Kardon og Denon skal være på vei med sine i tillegg. Slipper fint unna Sony sine spillere da Nå kan jeg ikke huske at minidisk var et stort problem mtp brukervennligheten når det kom. Jeg hadde faktisk MD i en god periode, og hadde vel aldri vært borte i en mere brukervennlig digital avspiller/opptaker når den kom. Når det gjelder minnekortene er det vel ingen bombe at en produsent som produserer omtrent alle typer utsyr som bruker minnekort ønsker å tjene noen kroner på salg av sin egen type. Og walkman?!? Var det noen brukervenlighets-sperrer på disse??! Nå var det jo snakk om formatet da, ikke avspilleren. At det er ingen bombe at enkelte produsenter prøver å tyne gjør det ikke mer forbrukervennlig. AtW Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 - snip - Og walkman?!? Var det noen brukervenlighets-sperrer på disse??! ^^ Lurte på det samme selv Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Formatet? At MD-formatet var lite forbrukervennlig? Når Sony utviklet MD og lanserte det i 1992 var vel ikke akkuratt mange andre digitale-lagreingsformater enn "disc" som var noe særlig "tess" (dvs pris, fysisk størrelse osv). MD er faktisk populær den dag i dag i Japan, og har faktisk kommet med lineær-PCM-støtte også ( http://en.wikipedia.org/wiki/Minidisc ) At BD ble lansert med MULIGHET for sonestøtte og ikke bare muligheten for å legge til dette senere (noen HD-DVD åpnet for), i tillegg til at den har MULIGHETEN for BD+, har blitt brukt her på forumet av noen for å si at Blu-ray er veldig mye mindre forbrukervennlig enn HD-DVD. Selve brukervennligheten er da i dette tilfellet ingenting med den normale brukers problemer med formatet når det skal spilles av på en Blu-ray spiller (noe sikkert den absolutt majoriteten vil holde seg til), men noen få "spesialbrukeres" trang til å ha mulighet for å transcode BD-filmer for bruk på andre avspillere. At det ene og alene er Sony sitt ønske om å innskrenke brukerens muligheter, og ikke filmselskapene sin kravspesifikasjon som gjorde at disse to tingene var med i BD-standarden ved lansering, virker som en vedtatt sannhet. Dette understrekes ved å trekke inn andre ting Sony har funnet på i sin historie, som i mer eller mindre grad er relevant (minnekort?) og i noen tilfeller absolutt ikke har vært lite forbrukervennlig (MD og walkman). Jeg skjønner at noen av dere har sett dere blind tidligere forsøk Sony har hatt på å "sikre" sine rettigheter, og som har innskrenket forbrukerens muligheter med produkter. Men det får da være måte på hvor dommedagsprofeterende en skal være, om en også ser på de tingene Sony faktisk har fått til av nyvinninger opp igjennom årene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Formatet? At MD-formatet var lite forbrukervennlig? Når Sony utviklet MD og lanserte det i 1992 var vel ikke akkuratt mange andre digitale-lagreingsformater enn "disc" som var noe særlig "tess" (dvs pris, fysisk størrelse osv). MD er faktisk populær den dag i dag i Japan, og har faktisk kommet med lineær-PCM-støtte også ( http://en.wikipedia.org/wiki/Minidisc ) At BD ble lansert med MULIGHET for sonestøtte og ikke bare muligheten for å legge til dette senere (noen HD-DVD åpnet for), i tillegg til at den har MULIGHETEN for BD+, har blitt brukt her på forumet av noen for å si at Blu-ray er veldig mye mindre forbrukervennlig enn HD-DVD. Selve brukervennligheten er da i dette tilfellet ingenting med den normale brukers problemer med formatet når det skal spilles av på en Blu-ray spiller (noe sikkert den absolutt majoriteten vil holde seg til), men noen få "spesialbrukeres" trang til å ha mulighet for å transcode BD-filmer for bruk på andre avspillere. At det ene og alene er Sony sitt ønske om å innskrenke brukerens muligheter, og ikke filmselskapene sin kravspesifikasjon som gjorde at disse to tingene var med i BD-standarden ved lansering, virker som en vedtatt sannhet. Dette understrekes ved å trekke inn andre ting Sony har funnet på i sin historie, som i mer eller mindre grad er relevant (minnekort?) og i noen tilfeller absolutt ikke har vært lite forbrukervennlig (MD og walkman). Jeg skjønner at noen av dere har sett dere blind tidligere forsøk Sony har hatt på å "sikre" sine rettigheter, og som har innskrenket forbrukerens muligheter med produkter. Men det får da være måte på hvor dommedagsprofeterende en skal være, om en også ser på de tingene Sony faktisk har fått til av nyvinninger opp igjennom årene. Nei, formatet bluray. Du argumenterte for at det er andre enn sony som lager blu-ray-spilelre. Det er formatet bluray folk er bekymret over, ikke spilleren. Basert på tidligere erfaringer med sony og deres formater, og det faktumet at blu-ray har større begrensinger enn HD-DVD. Man kan såklart spekulere i at alt er filmselskapenes skyld, men jeg registerer HD-DVD ikke har de samme begrensingene, go fikk gitt ut mange filmer, og i alle tilfeller at formatet har en større tendens til å gi etter for krav som ikke begunstiger brukeren. Og det er snakk om mer enn å transkode. Disse to tingene kombinert gjør at det er grunn til skepsis i mine øyne. At folk har sett seg blinde, og dommedagsprofetier ser jeg på som en kraftig overdrivelse fra din side. Hvilke "dommedagsprofetier" er et du sikter til? Nå har det riktinok vært noen lettere bisarre scenarioer om brenne-bluray, men jeg kan ikke helt se den gjengse "skeptiker" har hatt så mange dommedagsprofetier gående. AtW Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Sony har med sin råhet ikke kommet så godt ut av mine vurderinger ennå at jeg har gått til det nederlag å kjøpe noe fra dem. Det der hadde blitt en super tagline! Og jeg er så enig, så enig. Som mange andre har nevnt her også, det er gode grunner til å være skeptisk til Sony. Fhjs sleivete kommentar til meg faller på stengrunn. Og for oss som bruker Linux er det vel bare å innse Blu-ray-støtte ikke kommer til en datamaskin nær oss. Endret 20. februar 2008 av Prognatus Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Det er egentlig temmelig forunderlig hvordan dere innbitt henger BD formatet på store stygge Sony. BD er utviklet i all hovedsak av Sony ja, men en rekke patenter innen standarden hører til andre medlemmer av BDA. BDA består på HW produsentsiden i all hovedsak av de største forbruker elektronikk produsentene UTENOM Toshiba. EDIT: Jeg undrer meg forøvrig over hvordan det kan være så mye mer spiselig med et Toshiba proprietært format enn et Sony proprietært format. Endret 20. februar 2008 av Fhj Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Sony har med sin råhet ikke kommet så godt ut av mine vurderinger ennå at jeg har gått til det nederlag å kjøpe noe fra dem. Det der hadde blitt en super tagline! Og jeg er så enig, så enig. Som mange andre har nevnt her også, det er gode grunner til å være skeptisk til Sony. Fhjs sleivete kommentar til meg faller på stengrunn. Og for oss som bruker Linux er det vel bare å innse Blu-ray-støtte ikke kommer til en datamaskin nær oss. Blu-ray støttes av Yellow dog linux i dag etter hva jeg har hørt og Sony er vel av de få som leverer maskiner med Linux preinstallert (PS3 40gb). Så jeg skjønner ikke hvor du drar den logikken fra. Tror du at du ville fått linux støtte kjapt med HD DVD der Microsoft satt i styret? Endret 20. februar 2008 av Fhj Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Og det som også er greit å trekke frem, er at Sony har skjerpet seg en del i det siste. Både PS3 og NWZ-A818 har ganske så mange og åpne muligheter for forbrukerene. PS3 kan spille Xvid (eller noe sånt) og har gratis onlinespilling. NWZ-A818 bruker ikke Atrac eller SonicStage, og det eneste man trenger å gjøre for å hive innpå musikk er å dra MP3-filene over i Utforsker (eller liknende). Men at Sony skal ta royalties på BD-spillere er selvfølgelig litt dumt. Det er ikke store summen det er snakk om (30 USD = 160 NOK), men det er ganske teit når Sony selv lager spillere, brennere, plater osv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det er egentlig temmelig forunderlig hvordan dere innbitt henger BD formatet på store stygge Sony. BD er utviklet i all hovedsak av Sony ja, men en rekke patenter innen standarden hører til andre medlemmer av BDA. BDA består på HW produsentsiden i all hovedsak av de største forbruker elektronikk produsentene UTENOM Toshiba. EDIT: Jeg undrer meg forøvrig over hvordan det kan være så mye mer spiselig med et Toshiba proprietært format enn et Sony proprietært format. Vel som sagt, så er det andre aktører, men sony er en av hovedaktørene bak. Dermed er de en vesentlig faktor i formatets utvikling. Så veldig mye spiselig er vel ikke HD-DVD-formatet, men det er i det misnte slitt bedre. AtW Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Så veldig mye spiselig er vel ikke HD-DVD-formatet, men det er i det misnte slitt bedre. En slik uttalelse er mye lettere å forstå enn et korstog mot antikrist (=sony). Ja, jeg overdriver, men det kan virke som om endel andre overdriver når de snakker om hvor trist dag det er når Blu-ray ser ut til å bli formatet på HD-plater fremover. At Blu-ray har noen negative sider flere enn HD-DVD kan hende, men uansett synes jeg en avgjørelse om at bare ett format skal "leve" er mye bedre for forbrukere flest, enn disse ekstra punktene dere har imot Blu-ray Lenke til kommentar
HKS Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Men at Sony skal ta royalties på BD-spillere er selvfølgelig litt dumt. Det er ikke store summen det er snakk om (30 USD = 160 NOK), men det er ganske teit når Sony selv lager spillere, brennere, plater osv. Nei, nei, nei! Det er ikke Sony alene som skal ha disse pengene, det er BDA (Blu-ray Disc Asociation) Det er de selskapene som sammen står bak Blu-ray: Hitachi, Ltd. LG Electronics Inc. Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. Pioneer Corporation Royal Philips Electronics Samsung Electronics Co., Ltd. Sharp Corporation Sony Corporation Thomson Sony betaler også royalties for Blu-ray spillere til BDA. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Ok. Da bør hardware.no virkelig skjerpe journalistikken sin (nest siste avsnitt). Edit: Det står faktisk BDA hos X-bits labs (kilden) også, så jeg skjønner ikke hvorfor HW.no har vridd det om til bare Sony. Endret 20. februar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
HKS Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Edit: Det står faktisk BDA hos X-bits labs (kilden) også, så jeg skjønner ikke hvorfor HW.no har vridd det om til bare Sony. Skjønner ikke det jeg heller... Det er feilinformasjon som sikkert provoserer mange her som hater Sony. Er egentlig bare sånn man venter seg av IT Avisen. Regner med at Jan Aril Sigvartsen som har skrevet denne artiklen retter det opp snarest! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Og for oss som bruker Linux er det vel bare å innse Blu-ray-støtte ikke kommer til en datamaskin nær oss. NeroLinux 3 har støtte for brenning av Blu-ray-plater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå