Gå til innhold

Warner velger Blu-ray

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå gjelder vel denne diskusjone lagringsformater for film.

hvordan statusen for hd-dvd og blu-ray til data bruk er - er vel igrunnen glemt.

nå er det minst 2 fordyrende ledd til pcen.

- blu ray brenner /leser

- windows vista

hvis hd-dvd skal forsette som optisk lagring til data da trenger men en kombi brenner ( brenner til både bd og hd-dvd )

nå er det en stund siden jeg har hør noe om det - om det bare var nevnt i forbifarten i en annen samenheng

Lenke til kommentar

Såvitt jeg forstod skulle Toshiba legge ned produksjonen av HD-dvd iløpet av Mars. Noe som etter min forståelse innebærer generellt formatet HD-dvd.

Tror det er liten hensikt for dem å sloss videre på pc lagring da mannen i gata har hørt at HD-dvd har tapt og da må vi satse på Blu-ray. Spiller ingen rolle om det gjelder pc eller film, de vet ikke forskjellen uansett.

Angående DVD så har den lite med denne format krigen å gjøre. DVD vil iløpet av noen år tape mer og mer av markedet sitt. Og tilslutt får vi en BD boom som skrinlegger dvd akkurat på samme måte som DVD gjorde med VHS.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

hvorfor skal man egenlig bli tvunget ( om nå få år ) til å gå over til hd-dv datalagring når en dvd er bra nok for de fleste. mange greier seg også en stund med CD-er.

jeg tror ikke de flest ønsker å bare bruk 10% av plassen på en bd plate når en vanlig dvd holder.

spesielt når det er for mideltidlig lagring som bakup.

jeg ville da foretrukke dvd-rw eventult cd-rw hvis jeg ikke tenger så mye plass.

men når kommer rw versjoen av bd ?

jeg har ikke hele oversikten så hvilke varianter finnes på bd ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Hvem har sagt at man blir tvunget til å bruke BD og/eller HD-DVD? Konflikten til nå får gått ut på om det er BD eller HD-DVD som skal bli det nye formatet for HD film. Om det vil skvise ut DVD i nærmeste fremtid vet ingen.

DVD-audio/SACD har ihvertfall ikke skvist ut CD-en, men dette har vel kanskje andre årsaker (f.eks mindre forskjell i forhold til det tidligere formatet, dårlig utvalg osv.).

Edit: Hvem vant egentlig DVD-audio vs. SACD-krigen? I den grad det kan kåres noen vinner i det hele tatt.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
hvorfor skal man egenlig bli tvunget ( om nå få år ) til å gå over til hd-dv datalagring når en dvd er bra nok for de fleste. mange greier seg også en stund med CD-er.

jeg tror ikke de flest ønsker å bare bruk 10% av plassen på en bd plate når en vanlig dvd holder.

spesielt når det er for mideltidlig lagring som bakup.

jeg ville da foretrukke dvd-rw eventult cd-rw hvis jeg ikke tenger så mye plass.

men når kommer rw versjoen av bd ?

jeg har ikke hele oversikten så hvilke varianter finnes på bd ?

Hvem i alle dager snakker om tvinging? Man får jo kjøpt CD-plater i dag, leeeenge etter dvd-plater ble pop. Og har man dvd-plater til samme pris som cd-plater og dvd-leser, så er det ingen spesiell grunn til å brenne en CD bare fordi man bare bruker en viss del av plassen. Det er jo helt irrasjonellt å tenke slik.

AtW

Lenke til kommentar

man blir tvunget når alle nekter å selge annet en bd plater uansett.

det er ikke bra hvis også sony for for mye makt allla microsoft.

man kan jo ikke vite så mye om fremtiden , hva om sony&co finner på noe lignede som i hd-krigen for å tvinge oss databrukere over til blu-ray og ingen stopper dem .

Lenke til kommentar

man kan jo ikke vite så mye om fremtiden , hva om sony&co finner på noe lignede som i hd-krigen for å tvinge oss databrukere over til blu-ray og ingen stopper dem .

Ja, om den rent hypotetiske og usannsynlige situasjonen slår til, så blir vi tvunget ja, men det er det jo overhodet ingen grunn til å tro.

At sony på en eller annen måte skal kunne tvinge dataagring over på blu-ray er jo enda mer surrealistisk.

AtW

Lenke til kommentar

Da har det blitt annonsert at Universal begynner å gi ut på Blu-ray også...

“While Universal values the close partnership we have shared with Toshiba, it is time to turn our focus to releasing new and catalog titles on Blu-ray,” said Craig Kornblau, president of Universal Studios Home Entertainment.

http://www.homemediamagazine.com/news/html...rticle_ID=12120

Uttalelse fra Paramount er ventet å komme snart...

Lenke til kommentar

Microsoft har et monopol, Sony er sammen med en rekke partnere om Blu-Ray-formatet. Det er en vesentlig forskjell der. :)

det er alt for mange aktører som gjør tingene mer koplisert for oss forbrukere enn det som er nødvendig og det er det vel inge som ønsker.

jeg er red for at det kan gå den veien med bd gruppen også

Lenke til kommentar

Krigen er over og Blu-ray vant. Warner Bros og resten av industrien har valgt side og det får vi prøve å leve med. Men det får meg til å tenke på noe en mann sa for litt over 2000 år siden: "Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør." For å leve med Sony blir ikke lett. Det vil flere merke etter hvert, tror jeg ... Men jeg har tatt feil før (som da jeg trodde at HD DVD ville vinne). :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Krigen er over og Blu-ray vant. Warner Bros og resten av industrien har valgt side og det får vi prøve å leve med. Men det får meg til å tenke på noe en mann sa for litt over 2000 år siden: "Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør." For å leve med Sony blir ikke lett. Det vil flere merke etter hvert, tror jeg ... Men jeg har tatt feil før (som da jeg trodde at HD DVD ville vinne). :)

Ja, det er utvilsom slutten på verden slik vi kjenner den. Sony kommer til å gjøre alt for å holde helvete for den alminnelige forbruker. :new_woot:

Lenke til kommentar
Paramount fikk $150 millioner av Toshiba for å forlate Blu-ray, så det kan være en stund til vi ser BD-filmer fra de.

I mellomtiden satser de stort på filmer til Xbox Live.

Først må jeg si at det virker jo mer som millionene kom fra MS da, og ikke fra Toshiba ;)

Et såpass stort selskap som Paramount kan ikke bare kutte en av de større distribusjonslinjene sine. USA er temmelig hard i sine regler for hvordan konkurranse mellom selskap skal foregå, og jeg har svært liten tro på at man kan betale noen for å forlate et selskap uten å få en rettsak på nakken. At man gir ytelser for at noen skal komme over til din side derimot vil jeg tro er mer godtatt.

En slik avtale vil nok bestå av refundering, rabatter og andre ytelser over tid fremfor en koffert med penger slik det er lett for å forstå det som. Uansett vil dette innebære at Toshiba ikke oppfyller sin del av avtalen, og dermed er den void og verd intet.

:)

Lenke til kommentar

Ja, det er utvilsom slutten på verden slik vi kjenner den. Sony kommer til å gjøre alt for å holde helvete for den alminnelige forbruker. :new_woot:

Ja, for om sony tar over, så er det melk og honning til alle og evig velstand og lykke... Og slik kan vi holde på å tillegge andre usaklig ekstrempåstander så lenge vi vil, men særlig meningsfyllt er det ikke.

Over til litt mer saklighet: Sony har en lang tradisjon med konsumentfiendtlige imlmentasjoner av digitale media. Så det er ikke så overraskende enkelte er skeptiske, spesielt tatt i betraktning at blu-ray har vært et mer låst format enn HD-DVD. Man kan såklart dvele ved mantraet "sony er ikke den eneste bak formatet", men de er en av hovedarkitektene bak. Nå har riktignok sony gjort noen grep for å forbedre dette på andre fronter i det siste, men om det er en reell holdningsendring, eller noe som kommer av økonomisk nødvendighet på enkelte fronter. vites ikke.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...