lavoll Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 man har bare plass til en spiller i hylla? ny hylle! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 det er jo et alternativ men det er ikke alle som har plass til det heller. kanskje de er heldig å finne den hylla som passer . men hvorfor kjøpe hd filmen når det ikke er sikker hvem som går av med seieren og om det blir løsning så snart ? det er jo en ganske stor sjanse å ta. Toshiba har jo bar så vidt begynt med hd-dvd Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) man har bare plass til en spiller i hylla?ny hylle! Om det er det største problemet så blir jeg oppgitt Selv har jeg en TV-reol som nå holder på: 40" Samsung LCD-TV Technics Surround Reciever Playstation 3 Xbox 360 Elite Xbox 360 HDDVD Addon Nintendo Wii Center høyttaler DVD-Spiller Og sist jeg sjekket så har jeg plass til mye mer Men igjen... Om man bor på en liten hybel så ser jeg plass-problemet om man skal ha mer enn en enhet når det kommer til film-avspilling. Endret 13. januar 2008 av CaZpeR Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) men hvorfor kjøpe hd filmen når det ikke er sikker hvem som går av med seieren og om det blir løsning så snart ?det er jo en ganske stor sjanse å ta. Toshiba har jo bar så vidt begynt med hd-dvd Hvis du mener det kan man vel lure på hvorfor Toshiba ikke annonserte noen nye HD-DVD spillere på CES messen. Det ble annonsert mange nye Blu-ray spillere fra flere andre produsenter (Sony, Panasonic , Philips, Sharp, Funai, Samsung) De eneste som har annonsert en HD-DVD spiller der er Samsung, og det er en kombi spiller som også spiller Blu-ray. De fleste har allerede innsett at Blu-ray "går av med seiern" Mange gode Blu-ray tilbud rund i forskjellige butikker. Amazon.com har flere titler til mellom 15 og 20$ (80-105 kroner) andre norske butikker selger Blu-ray filmer fra 149 kroner (DVDStrax og Zailor). Endret 13. januar 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Men igjen... Om man bor på en liten hybel så ser jeg plass-problemet om man skal ha mer enn en enhet når det kommer til film-avspilling. Akkurat det du snakker om der er hovedgrunnen til at jeg bygger meg en multimedia-/stue-PC. Få brunevarespillere har støtte for alle de mediaformatene jeg vil ha, f.eks. både Xvid og vidX. Og hvis de tilfeldigvis skulle ha det, mangler det støtte for de siste versjonene av ett eller flere av formatene. Eller du kan kanskje ikke vise TIFF-bilder eller spille av FLAC-musikkfiler. En stue-PC fikser alle disse tingene. Dessuten er det deler man enkelt kan skifte selv. Når DVD-spilleren tar kvelden, eller man vil erstatte den med en som takler HD-formater eller raskere brenning, så tar det maks. 10 min. å bytte den. Dessuten er det vel som regel slik at HD-spillere for PC er billigere enn tilsvarende i brunevare. Men en stue-PC fikser selvsagt ikke Xbox 360-spill eller PS2-/PS3-spill, så hvis man har det, må man ha en boks i tillegg. Endret 13. januar 2008 av Prognatus Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 det var hybelen jeg tenkte på. hvordan er det med tv-borden som man kan kjøpe sammen med eller som følger samme med tven. hvor mage enheter er det egentlig plass til ? jeg har regnet med at det bare er plass til 2-3 enheter ( rom) og da kan det bli en smule trangt i noen tilfeller. spesielt hvis man plasser stereoanlegget der også jeg ser jo også at hvis enheten som f.eks. xbox 360 ikke tar så mye plass da blir det plass til flere på samme hylle riktig nok kan man kjøpe reolen hos en møbelhandler. men det er vistnok ikke beregnet for så altfor mage enheter de reolene heller. og da må kjøpe flere i stedet CaZpeR : reolen din må du ha funnet hos møbelhandleren. jeg tror ikke alle hylene utgangspunktet er beregnet til alle enheten dine selv om du har plassert dem der. Men så er det ikke noen som lager det perfekte tv-bordet heller jeg her bare 2 hyller under tven , men så har jeg også bare en dekoder der. en annen ting blir det ikke mye kabelsalat med alle ledningen selv om du har buntet dem ? Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 CaZpeR : reolen din må du ha funnet hos møbelhandleren.jeg tror ikke alle hylene utgangspunktet er beregnet til alle enheten dine selv om du har plassert dem der. Men så er det ikke noen som lager det perfekte tv-bordet heller en annen ting blir det ikke mye kabelsalat med alle ledningen selv om du har buntet dem ? Fant den hos Jysk faktisk til 1300,-. Fant også bilde av den på nett: Har reciever, DVD-spiller, wii, center og PS3 over TV'en og Xbox 360 og HDDVD-addon under. Kablene har jeg fikset med kabelsokker som jeg har trukket på sidene slik at man ikke ser de. Men tok sin tid og mye stress og slit for å få alt perfekt, men det er verdt det I hyllene på sidene så har jeg også alle spillene mine til de forskjellige konsollene. Så blir det litt ryddig der også Men igjen. Som det ble nevnt. Det perfekte hadde jo vært en HTPC med et dual-drev (om ikke HDDVD går dukken nå da slik at man trenger bare en BD-spiller). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 der var det god plass. det minner meg litt om det data-bordet jeg har. selv om det eventuelt blir slutt på hd-dvd for film så kan det hende at det blir brukt til andre ting . som sagt så er det bare tiden som viser hva som skjer jeg er lit i villrede om man har lov til å ta mer en en kopi av filmen man har kjøpt på HD-DVD. man ønsker å ha en "arbeidskopi" og en "sikkerhetskopi" begge på bd plate man kan gjøre det i stedet for å kjøpe filme på nytt i bd formatet når spilleren streiker og ikke kan repareres eller det ikke lønner seg. hvor holdbar er disse platene egenlig ? cd-en skulle visstnok gå i oppløsning etter noen år og det samme med vanlig dvd plater. riktignok så har jeg ikke hør noe om det de siste årene Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 hvor holdbar er disse platene egenlig ?cd-en skulle visstnok gå i oppløsning etter noen år og det samme med vanlig dvd plater. riktignok så har jeg ikke hør noe om det de siste årene Har en følelse at det der er veldig oppblåst. Selv kjøpte jeg CD-R for 2.99 for lenge lenge siden (ca. 10 år siden vil jeg tro). Har prøvd mange av disse nå i nyere tid og det er null problemer med de. Nå har jeg heller ikke kjørt de gjennom noen syntetiske tester, men utifra dataene jeg får lastet fra de så merker jeg ingen forskjell. I så fall så tror jeg levetiden på både HDDVD og Blu-Ray er den samme, kan da umulig være store forskjellen i alle fall. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Orginale plater holder "evig" om de behandles fint, mens holdbarheten til brente plater kommer veldig an på fra merke til merke. Selv har jeg ikke hatt noen problemer, men så har jeg bare kjøpt kvalitetsplater fra Verbatim, Kodak osv. Gidder ikke spare noen lusne kroner på å kjøpe no-name. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Orginale plater holder "evig" om de behandles fint, mens holdbarheten til brente plater kommer veldig an på fra merke til merke. Selv har jeg ikke hatt noen problemer, men så har jeg bare kjøpt kvalitetsplater fra Verbatim, Kodak osv. Gidder ikke spare noen lusne kroner på å kjøpe no-name. Hvis man skal ha en cd plate til å holde evig må den isåfall være hermetisk pakket i et vakum og i en knusk tørr kjeller med stabilt 15grader konstant. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Orginale plater holder "evig" om de behandles fint, mens holdbarheten til brente plater kommer veldig an på fra merke til merke. Selv har jeg ikke hatt noen problemer, men så har jeg bare kjøpt kvalitetsplater fra Verbatim, Kodak osv. Gidder ikke spare noen lusne kroner på å kjøpe no-name. Hvis man skal ha en cd plate til å holde evig må den isåfall være hermetisk pakket i et vakum og i en knusk tørr kjeller med stabilt 15grader konstant. Jeg skrev "evig", altså med anførselstegn. De første CDene mine som kanskje er fra rundt 1990 fungerer like bra i dag, og jeg regner med de vil fortsette å fungere bra i lang tid framover. Ingen av dem er vakumpakket Men det er orginale plater, som altså holder seg bedre enn brente CD-er. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 kan vi diskutere bd og hd-dvd platen og holdbarheten på dem? vanlig cd plater har bra nok holdbarhet det hadde vært interessant å vite hva som var best på bd hd-dvd i denne sammenhengen Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Blu-Ray har bedre beskyttelses lag, derfor vil jeg tro at de varer lengst. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 jeg kjøpte en VHS for lenge lenge siden, men nå som det ikke selges VHS lenger, kan jeg få den i BD da? Helt kostnadsfritt? Det er det samme. Det burde kanskje vært slik, eller ihvertfall at man fikk det for kostpris, iogmed at bransjen stadig maser om at man betaler for er en lisens til å se filmen, men det er jo som du påpeker langt ifra slik i virkeligheten. Jepp, kostpris for det fysiske eksemplaret mener jeg er en fornuftig pris for å få det intellektuelle innholdet man har betalt lisens for på et nytt fysisk eksemplar. Siden man allerede har betalt for innholdet så er det altså bare det fysiske eksemplaret man bør betale for. Ikke noe dobbeltbetaling for lisensen til å se innholdet. På samme måte som lisensen er den største delen av prisen når man betaler for programvare og ikke det fysiske eksemplaret. Trenger man backup av det fysiske eksemplaret så er det helt OK å ta backup av det og trenger man et nytt fysisk eksemplar så er det helt OK å brenne det ut på en plate selv. (MSDN tilbyr en ISO-filer for diverse Windows-OS til bedriftskunder) Jeg vil bare minne om denne idéen: Jeg fikk en liten idé her: - Siden det enten ikke går an å ta backup av Blu-ray-plater eller det er vanskeliggjort så kan vel filmselskapene tilby å gjøre dette for oss? Her kommer forklaringen: Hvis filmselskapene tilbyr oss erstatninger for ødelagte plater for f.eks 10 kr dersom man sender inn den ødelagte plata så slipper man å uroe seg for platene sine. Hvorfor bare 10 kr? Jo fordi man har jo allerede betalt for den dyreste delen: lisensen til å inneha et eksemplar av filmen til privat bruk. Dermed er det bare selve lagringsmediet man bør betale for. - På samme måte kan de tilby billig innbytte mot nye lagringsmedier når det dukker opp. F.eks 10 kr/film. Nye lagringsmedia har jo dukket opp jevnlig (ca 15 års mellomrom mellom VHS, DVD og HD-DVD/Bluray.) Neste gang det skjer så bør man altså få filmene man allerede har betalt for, på nytt lagringsmedia for kun prisen av det nye lagringsmediet. - Filmselskapene tilbyr gratis innbytte av plater med "feil sone" til riktig sone, dersom man har kjøpt en plate fra en annen sone eller flyttet mellom sonene. - Filmselskapene tilbyr gratis programvare/codec/driver til å kunne spille av sine lovlig kjøpte filmer på PC-en under det OS'et man ønsker (Windows, Mac, Linux, BSD, Solaris ..) Da ville vel problemene våre løst seg og vi kan føle oss rettferdig behandlet uten at kopisperrer og soner ødelegger for oss. Filmselskapene kan høste ros for deres serviceinnstilling og få mye godvilje til tross for kopisperrer og soner. Det er noe både filmselskapene kunne tjent på og vi kunder hadde følt oss rettferdig behandlet av. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Da bør du også forvente å måtte betale mere for en film om du samtidig skal kunne "oppgradere" denne til evt. nye format. En film kan i så måte sammenlignes med programvare, der det å produsere en film gjerne er like eller mere kostbart enn å utvikle et program som gjerne kan koste alt fra et par hundre kroner (småprogram) og oppover. Dette bygger selvfølgelig på at filmselskapene nok ikke er interessert i å tjene mindre, og at endel av deres fortjeneste er forbundet med nye formater som genererer mere salg av allerede utgitte filmer. Dette med filmselskapers fortjenste kan selvsagt diskuteres, og da kanskje i en egen diskusjonstråd bedre egnet for dette, men det er også klart at denne måten å tjene penger på er med på å drive utviklingen av bedre formater fremover. Hvilket filmselskap ville valgt å støtte et nytt format som ville føre til at de måtte bruke ressurser på å remastre filmer osv, om det bare ville være utgifter forbundet det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Da bør du også forvente å måtte betale mere for en film om du samtidig skal kunne "oppgradere" denne til evt. nye format. Nei, hvorfor det? Betaler man for lisens til å se filmen + det fysiske eksemplaret bør man jo ikke tvinges til å betale en ny lisens til å se den samme filmen bare fordi man ønsker et nytt fysisk eksemplar. Dette bygger selvfølgelig på at filmselskapene nok ikke er interessert i å tjene mindre, og at endel av deres fortjeneste er forbundet med nye formater som genererer mere salg av allerede utgitte filmer. Klart de ikke har lyst til å tjene mindre, men her må man se på hva som er den moralske riktige siden av gråsonen mellom redelig handel og uredelig handel. Å pumpe ut nye formater hver 15. år uten noen mulighet for å få filmene sine over på det nye formatet uten å betale på nytt lisensen for å se filmen, samt null muligheter for å få kjøpt et nytt fysisk eksemplar uten lisens (fordi man har det fra før) synes jeg er på feil side av gråsonen. Det synes jeg er umoralsk og minner mer om svindel enn om handel. Det bør etableres lover som gjør at indirekte tvungent gjenkjøp ikke blir lovlig lengre. EU må gjerne presse på for å få de store medie selskapene til å oppgi og tilby to priser: - Lisensen for å se filmen - Det fysiske eksemplaret Hvilket filmselskap ville valgt å støtte et nytt format som ville føre til at de måtte bruke ressurser på å remastre filmer osv, om det bare ville være utgifter forbundet det? Hvorfor skal de bare resirkulere gamle filmer? De kan jo produsere nye og få nysalg på de. Dessuten er det også veldig mange som ikke har et DVD-eksemplar av en film som kan tenke seg å kjøpe filmen på HD-format. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Ok, for å snu litt på det, kan du forvente at gamle filmer skal komme på nye formater? Om ikke produsenten skal kunne tjene penger på å lansere de på nye formater, skal du likevel kunne KREVE at rettighetsinnehaveren til filmen, vederlagsfrittskal, skal gjøre filmentilgjengelig for deg på det nye formatet? Selv om produsenten ikke liker formatet? Hvem bestemmer hvilkene format en forbruker skal kunne forlange? Skulle du da feks kunne kreve at dette filmselskapet skulle gjort det tilgjengelig på Blu-ray/HD DVD selv om selskapet backet det andre formatet? Hva om filmrettighetene ligger hos noen som ikke ønsker å gi ut filmer mere, skal de likevel kunne bli pålagt å bruke ressurser på å gi dem ut i et nytt format? Fin tanke selvfølgelig, men dog litt naivt å tro at selskaper skal drive såpass mye gratis-service på et forbruksvareprodukt som filmer har blitt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg forventer ikke noe gratissørvis. Men en fornuftig pris (kostpris) må være fult mulig. Jeg forventer heller ikke at konverteringen nødvendigvis må gjøres av filmselskapet. Så lenge det ikke innebærer noen handel med lisensen til å se filmen og lisensen er betalt så bør det være fritt frem for hvem som helst å fremskaffe det fysiske eksemplaret. Et filmselskap har derimot et bedre grunnlag (råfilmene) enn det mannen i gata har (forrige generasjon lagringsmedie). Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 I forhold til kvaliteten som forventes på denne generasjons filmplater, så er råfilmene (eller tilsvarende) nødvendig for å få et noenlunde respektabelt resultat. Oppskalering el. vil aldri kunne gi et bedre bilde enn orginalen (feks DVD), derfor er også en remastering av både lyd og bilde påkrevd. I tillegg til dette som krever ressurser, er det faktisk noen som må utvikle det nye formatet også. Dette er ikke gratis, og et klart insentiv for å faktisk lage noe som er riktig bra, er fordi om det er bra nok vil endel som allerede har en kopi, kjøpe en ny i nytt format. Dette kan en tjene penger på, derfor vil også utviklingen skje raskere enn om det hadde skjedd av ildsjeler på fritiden (mener jeg). Selv om det kommer et nytt format, og produsentene bak dette er flink med sin pr-kampansje, blir ikke det formatet du har stående i hyllen noe dårligere enn dagen før (se bort fra VHS og andre analoge magnetbånd da disse faktisk blir merkbart dårligere med tidens tann). Når du kjøte filmen på DVD var kvaliteten lik det den er i dag, faktisk er kvaliteten bedre da avspillerne har bedre kvalitet/pris enn for noen år tilbake. At du da vil ha en ny plate til kostpris fordi det nå finnes "noe bedre" er urimelig, da prisen på et kjøp av en film i dag, og før, er basert på kostnadene for produksjon av filmen på det mediet du kjøpte den. Kvaliteten der og daer ganske godt dokumentert, og er offentlig spesifisert. Du har altså kjøpt retten til å kunne se filmen slik du kan utifra den platen du har kjøpt, og eventuelle sikkerhetskopier du lager av denne til personlig bruk (ikke værst bare det...). Du har derimot ikke kjøpt lisens til å kunne se denne filmen i all overskuelig fremtid på hvilket som helst medium som måtte komme (jeg har i alle fall ikke sett en slik lisens fulgt med mine film-kjøp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå