Gå til innhold

Warner velger Blu-ray

Anbefalte innlegg

New Line har også forlatt HD DVD:

http://www.engadget.com/2008/01/05/new-lin...-blu-footsteps/

Ikke at det kom som noen bombe :p

Ikke noe stort tap. Du kan vel telle antall HD releaser fra New Line Cinema på en hånd. :p

New Line er vell en del av Time Warner, så det er jo ikke rart at New Line og Warner går samme vei

Det samme vil jo trolig skje om Paramount går over til Blu-Ray, da følger vell fort DreamWorks også med, da Paramount og DreamWorks har så tette bånd.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste grunnen til at sony selger flest BR spillere er Playstation3, PS3 oppdateres kontinuerlig så BD+ er ikke noe problem for den... Ei heller er det noe problem for LG spilleren teknofil vasa om, firmware oppdateres kontinuerlig til stasjonære hd spillere og dvdspillere, men 99% av oss har aldri behov for oppdateringene..

Vel, jeg er ikke sikker på at det blir så enkelt. Ser vi på alt som er av datautstyr, så gir produsenter ut oppdateringer til firmware (eller BIOS) bare i en begrenset periode mens utstyret ennå er relativt nytt. Jeg har mang en gang revet meg i håret over at produsenter har droppet all slik støtte kort tid etter produktet har gått ut av produksjon. Så spørsmålet blir da: hvor lenge kan vi regne med at produsentene av BD-spillere vil levere oppgraderinger?

Hva er din begrensede periode? Noen HW ting jeg har som er 5 år gamle (raid controller) har fremdeles oppdatering på bios.. Ikke minst drivere.. Nå er det riktig nok litt værre for dem som ikke kan enkelt koble ting til nettet eller har en pc som en kan laste ned Firmware på, men da er det jo greit med den sterke forbrukerloven vi har i norge at du bare kan returner ting.. Weeee problem solved...

Og det beste er at dette er standarder, standarder byttes ikke lett, de kan utvides, men da er det ikke samme standard... Om de lanserer BD2+ så er ikke det en del av standarden så om du da kjøper en Blu-ray film .. så er ikke den med BD2+, kanskje de kaller det noe annet?.. hvem vet.. tvilsomt dog.. da de skyter seg selv i foten med å legge til på standarder.. Se bare alt krøllet som oppstod da de laget kopibeskyttelse på CD plater og folk trodde de var CompactDisc plater, FEIL, det står ingen steder på platen at de er CompactDisc, mens alle butikkene solgte de som det.. Masse issues.. Men, folk følger ikke med, derfor tror jeg at HD DVD og Blu-ray kommer til å eksistere lenge, side om side og at multi spillere eller total hd er løsninger som kommer til å bli populære.

Og, som dere allerede har sagt, det er et relativt snevert marked for HD, men det er på vei til massene med de nye HDDVD og BR spillern'e som er fornuftig priset.. Om HD DVD blir en standard som blir lenge, så blir nok den også sone indelt.. vent å se..

Lenke til kommentar

Ikke for deg kanskje...

Jeg ser personlig frem til Lord of The Rings på Blu-ray! :yes:

Nå mente jeg at det ikke var noe stort tap at de forlot HD DVD, siden de omtrent ikke har gitt ut titler på noe some helst HD format.

Og Ringenes Herre. De har jeg på HD allerede. Velkommen etter. :p

Selv om jeg gjerne skulle sett at HD DVD vant så gjør det for meg ikke noe om formatene fortsetter å leve sammen eller om Blu-ray skulle til slutt vinne så lenge prisene fortsetter å gå nedover og selskapene har filmelskeres beste i tankene.

Er møkka lei av at alle UNRATED, Director's Cut, Extended Cut, osv. omtrent bare kommer på DVD. Det er jammen på tide det blir mer av dette på HD formatene også!

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Det er forferdelig at dere skal ta det som en tragedie dette at man omsider enes om en enkelt HD standard som muligens gjør at formatet har en kjangs.

Må være lov å dra frem litt humor uten at det skal gå opp i surmuling. :)

Du synes kanskje det er humoristisk komem emd dårlig skjult nedrakking av folks kunnskaper og sette ord i munnen på de, jeg oppfatter ikke det som særlig vittig, om du synes det er surmuling, så får det så være.

AtW

Lenke til kommentar
Tja, kopieringsvennlig vil jeg nå heller kalle det. For en alminnelig forbruker fungerer de stort sett likt med noen få unntak. Når det gjelder BD+ er det ikke påbevist at det kreves noe mer av forbrukeren.

Hva er det egentlig du mener? Sålenge BD+ ikke er knekt, så har man åpenbart færre muligheter som forbruker, hva er det du trenger å få påvist? At det ikke er knekt? At det setter begrensinger på hva man kan gjøre med dataene? Det burde være ganske opplagt hva sdet forårsaker av roblemer, så jeg skjønner ikke helt hva du legger i "påvist at det kreves mer".

AtW

Lenke til kommentar
Ikke noe stort tap. Du kan vel telle antall HD releaser fra New Line Cinema på en hånd. :p

De har hele tiden vært veldig avventende til HD formatet generelt, enten det var HD DVD eller Blu-ray. Hadde de ikke vært det hadde vi sett f.eks Blade på HD DVD eller Blu-ray for lenge siden.

Det er eit stort tap den dagen Ringenes Herre kjem til Blu-ray og ikkje til HD-DVD. For min del er dette den filmserien eg ikkje kan vere utan...om han hadde blitt HD-DVD-eksklusiv, ville eg sannsynlegvis blitt nødt til å kjøpe meg HD-DVD-spelar.

Kay

Lenke til kommentar
En kan da fremdeles kopiere til disk. Og siden det ikke finnes en HD-DVDbrenner i prisguiden så har nå begge like gode backupmuligheter.

Men kun avspille i et fåtall spillere pga inntakt beskyttelse, (og powerDVD har vel begynt å nekte å spille av bluray med beskyttelse fra HD i nyeste oppdatering også om jeg ikke husker feil), ikke kan man fjerne soner. Ikke kan man fjerne PUAs som er en enorm irritasjon. Ikke kan du reencode for å se filmen hjemme hos familien i jula, fordi de kun har PC, og den klarer ikke å kjøre 1080p (bytt evt ut med bærbar på tur, eller mobil, eller annen filmenhet). Ikke kan man dra ut en lydsekvens (digitalt) og bruke som sms-lyd på telefonen osv osv. Ikke alle bryr seg om dette, men at dette er begrensinger som er høyst reelle er jo ikke noe å betvile.

AtW

Lenke til kommentar
Det er eit stort tap den dagen Ringenes Herre kjem til Blu-ray og ikkje til HD-DVD. For min del er dette den filmserien eg ikkje kan vere utan...om han hadde blitt HD-DVD-eksklusiv, ville eg sannsynlegvis blitt nødt til å kjøpe meg HD-DVD-spelar.

Kay

Nå var da vel ikke New Line Cinema HD DVD eksklusiv, men støttet begge formatene. Og når du da tenker på Ringenes Herre, så må jo det være et tap å kun distrubiere det på et format.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Tja, kopieringsvennlig vil jeg nå heller kalle det. For en alminnelig forbruker fungerer de stort sett likt med noen få unntak. Når det gjelder BD+ er det ikke påbevist at det kreves noe mer av forbrukeren.

Hva er det egentlig du mener? Sålenge BD+ ikke er knekt, så har man åpenbart færre muligheter som forbruker, hva er det du trenger å få påvist? At det ikke er knekt? At det setter begrensinger på hva man kan gjøre med dataene? Det burde være ganske opplagt hva sdet forårsaker av roblemer, så jeg skjønner ikke helt hva du legger i "påvist at det kreves mer".

AtW

En BD spiller er laget for å spille av opphavsbeskyttet materiale i det formatet det er solgt i. Om man gjør det krever det ikke noe mer av forbrukeren.

BD+ fungerer i bakgrunnen, og folk flest vil leve i lykklig uvitenhet om at den er der i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen bombe: http://www.businessweek.com/technology/con...index_top+story

Alt det er snakk om her er penger, penger og penger! Produsentene DRITER i hva som er best, så lenge de får et "cut" fra mediumet de skal benytte.

Skikkelig dritt situasjon der man sitter med utstyr som er gammelt den dagen det ble kjøpt. Jeg har sendt retur til komplett på mine HD-DVD spiller for XB360, den vil allerede være ubrukelig. De 1500 kr blir lagt inn i en PS3 (dessverre, sier nå jeg)

Edit: Jeg kan lukte en Siemens smør-skandale i fremtiden for Warner :)

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Finnes det telefoner som spiller PCM surround sound som sms lyd.. WOW.. Går ut i fra at mikrofon og opptak er alt for avansert i og med du nevner det som en ulempe.. Alle HD filmer skalerer fiiin fiint til 720p eller lavere om du har mindre skjerm.. stort sett alle laptops greier 720p uten problemer (Skjerm messig). Om du pleier å se dvd filmer på mobilen din så finnes det vel bedre alternativer..

Går også ut i fra at det finnes andre ulemper... Men alle dere har nevnt kommer fra folk som ønsker å herpe med videoen.. hvorfor gnåler dere? Kjøp nå heller DVD og vær fornøyd med det.. Hva skal dere med HD om det er fyskapen selv?.. Rart at Linux Fanbois støtter Microsoft fult ut med HD-DVD.. og dere er sikre på at hd-dvd standarden ikke kan legge til kopibeskyttelse eller ta i bruk en som ikke er i bruk nå?

Og om du hadde alarm på huset ditt men alle som brøt seg inn kom inn uten problemer og uten at den varslet hverken deg, dem eller politiet, så ville vel du heller bytte til en som faktisk funker? Eller, nei.. det ville være dumt..

Forresten har HD inhold blit relativt tilgjengelig prismessig for oss nordmenn, koster nå litt mer enn DVD plater.. Både spaceworld (utrolig) og Elkjøp hadde nettop kampanjer på Blu-ray filmer, riktig nok med et relativt ufattelig dårlig utvalg, men men, det begynner å komme seg. Og du får ikke HD kvalitet på 10gb, superbit prøvde på DVD men akk hvor mye bedre det er på HD.....

Hvordan platen nå har PUA's (går ut i fra at dette er "informasjon" som ikke kan "skippes" av brukeren.. ) eller ei er vel forsovidt et lite problem, nesten alle DVD-er har det intet nytt.. og jeg gidder ikke svi av ørten kroner ekstra på en 2 lags plate for å kun kunne skippe de .. Milde måne.. Ikke bare det, det virker som om filmselskapen også skjønner at folk blir litt oppgitt over alt de må spole over da det ikke kan skippes.. Disney har lansert FastPlay på mange av sine DVD-er og Blu-ray plater, dvs du får opp en "meny" rett etter kopibeskyttelse advarselen som lar deg starte filmen umiddelbart.. Og .. jeg skjønner ikke hvorfor dere lar dere irritere, eller gjøre PUA's til ENORME problemer, i så tilfelle la vær å bruke det.. Det er nå engang slik at det sikkert hadde vøri artig med ei pumpehagle til å blåse ting og tang i filler, men det er ENORMT irriterende at du må ha tatt jegerprøve først.. Sukk.. eller? Av og til er bare ting slik, hvorfor irritere seg nyttesløst har jeg aldri skjønt.. Om det er for å klage så finnes det da bedre saker å bruke hjernen sin på.

Lenke til kommentar

AtW

En BD spiller er laget for å spille av opphavsbeskyttet materiale i det formatet det er solgt i. Om man gjør det krever det ikke noe mer av forbrukeren.

BD+ fungerer i bakgrunnen, og folk flest vil leve i lykklig uvitenhet om at den er der i det hele tatt.

Fungerer HD og BD likt for forbrukeren (i dag), svaret er nei. Driver man med en veldig enkel bruk så fungerer BD nesten likt (utenom soner, som er irriterende nok i seg selv). Noen har en "simpel" bruk og bryr seg ikke så mye om begrensningene, andre plages ganske mye av begrensingene. Det er ikke noe å påvise, begrensingene er kjent.

AtW

Lenke til kommentar
Finnes det telefoner som spiller PCM surround sound som sms lyd.. WOW.. Går ut i fra at mikrofon og opptak er alt for avansert i og med du nevner det som en ulempe.. Alle HD filmer skalerer fiiin fiint til 720p eller lavere om du har mindre skjerm.. stort sett alle laptops greier 720p uten problemer (Skjerm messig). Om du pleier å se dvd filmer på mobilen din så finnes det vel bedre alternativer..

Går også ut i fra at det finnes andre ulemper... Men alle dere har nevnt kommer fra folk som ønsker å herpe med videoen.. hvorfor gnåler dere? Kjøp nå heller DVD og vær fornøyd med det.. Hva skal dere med HD om det er fyskapen selv?..

Å gjøre ting digitalt er enklere, krever mindre utstyr, og gir bedre kvalitet. Problemet er ikek om ting skalerer, problemet er at 1. Mange maskiner ikke klarer å kjøre 1080p, fordi det krever såoass mye CPU-kraft. Evt at man ikke bruke 30-40 gig av den lille HDen på bærbaren til en eneste film når man er på reise. 20p kjører mange maskiner, og tar mindre plass.

Hvorfor vil du ha HD? Hvorfor kan du ikke ikek kalre deg med DVD? Jeg skjønner ikke hvorfor du trenger å spørre engang, det burde være rimlig åpenlyst at folk som misliker bruksbegrensinger også kan sette pris på god bilde og lydkvalitet?

AtW

Lenke til kommentar
Fungerer HD og BD likt for forbrukeren (i dag), svaret er nei. Driver man med en veldig enkel bruk så fungerer BD nesten likt (utenom soner, som er irriterende nok i seg selv). Noen har en "simpel" bruk og bryr seg ikke så mye om begrensningene, andre plages ganske mye av begrensingene. Det er ikke noe å påvise, begrensingene er kjent.

AtW

Begrensingene er der for å beskytte åndsverk, noe opphavet har all rett til å gjøre. Så lenge du holder deg innenfor loven fungerer HD DVD og BD likt. Men det du ønsker å gjøre er slik jeg forstår det er bryte opphavsretten og dermed å forbryte deg mot norsk lov. Forventer du deg at de som lever av salg av beskyttet materiale skal tilrettelegge slik at du på enklest mulig vis skal kunne forbryte deg?

Sony har forøvrig utviklet systemer som tillater at man 'tar med seg' BD film både på laptop og PSP. Det er også annonsert at man vil få muligheten til å laste ned en 'portabel' versjon av hver BD film til eksempelvis PSP. HD DVD har en begrensing siden de ikke tillater dette. :)

Lenke til kommentar

AtW

Begrensingene er der for å beskytte åndsverk, noe opphavet har all rett til å gjøre. Så lenge du holder deg innenfor loven fungerer HD DVD og BD likt. Men det du ønsker å gjøre er slik jeg forstår det er bryte opphavsretten og dermed å forbryte deg mot norsk lov. Forventer du deg at de som lever av salg av beskyttet materiale skal tilrettelegge slik at du på enklest mulig vis skal kunne forbryte deg?

Sony har forøvrig utviklet systemer som tillater at man 'tar med seg' BD film både på laptop og PSP. Det er også annonsert at man vil få muligheten til å laste ned en 'portabel' versjon av hver BD film til eksempelvis PSP. HD DVD har en begrensing siden de ikke tillater dette. :)

Jeg tolker det ikke slik at det er å forbryte seg på loven å rippe sin egen DVD/HD-plate, ei heller å fjerne PUO's. En harddisk i en PC er i høyeste grad "relevant avspillingsutstyr" når det er lovlig å spille av akkurat den samme filmen fra optisk drev i akkurat den samme PCen. Og uansett om det skulle være ulovlig, så anser jeg det som en moralsk forkastlig lov, og jeg setter moral over lov. Videre er soner mer hemmende senn ikke, selv om man kunn setter inn palta og trykker på play.

At de har rett til å gjøre formatet dårlig er sant, og så? De har rett til å lansere et format med 2 Fps for film også, men det gjør ikke formatet bedre av den grunn. Formatets begrensinger er der uansett.

Vi får se på hvordan sony ordner det med sitt framtidige system, tidligere varianter fra de gjør meg mildt sagt lite optimistisk.

AtW

Lenke til kommentar

Kopier til privat bruk er IKKE å forbryte seg mot noen åndsverkslov.

Tenk på utviklingen av portable musikkspillere - hva hadde de vært om det ikke var lov å ta private kopier? Jeg forventer såklart at jeg får lov å kjøpe en CD med full kvalitet, og deretter rippe den over til mp3-spilleren i lavere kvalitet, uten å måtte kjøpe den samme musikken 2 ganger. Det er først når man begynner å distribuere kopier til andre at vi kan snakke om piratkopiering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...