Gå til innhold

Warner velger Blu-ray

Anbefalte innlegg

Triste greier når det firmaet som har patentert spillere med dialhome og selfdestruct vinner hele HD format krigen. Men det var aldri meningen at opplyste forbrukere skulle avgjøre denne krigen. Det er tydelig at pris heller ikke hadde noe å si...

Opplyst? :lol:

Dial home (Fra Stargate :D)

Ville være underlig om det du kaller 'dial home' var en del av DRM'et til BD, iom at standarden ikke en gang krever lan nett tilkobling. HD DVD derimot... ;)

Mener du at HD DVD standarden ikke er patentert? Rrrright!

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Triste greier når det firmaet som har patentert spillere med dialhome og selfdestruct vinner hele HD format krigen. Men det var aldri meningen at opplyste forbrukere skulle avgjøre denne krigen. Det er tydelig at pris heller ikke hadde noe å si...

Ville være underlig om det du kaller 'dial home' var en del av DRM'et til BD, iom at standarden ikke en gang krever lan nett tilkobling. HD DVD derimot... ;)

Vedkommende sier ingenting som tyder på at han mener HD-DVD ikke er patentert. Når du har et godt poeng i starten av innlegget ditt, så tjener du ikke på å dikreditere hele posten med stråmannstull i siste del.

AtW

Lenke til kommentar
Det er forferdelig at dere skal ta det som en tragedie dette at man omsider enes om en enkelt HD standard som muligens gjør at formatet har en kjangs.

Må være lov å dra frem litt humor uten at det skal gå opp i surmuling. :)

Det er vel ikke det som er poenget her, men heller at filmbransjen har valgt det formatet som er minst brukervennlig for oss forbrukere. Det er det som er tragedie.

Lenke til kommentar

Selfdestruct kreves heller ikke i standarden. Ikke desto mindre er det tatt ut patent på funksjonalitet som sjekker en whitelist av dekrypteringslister mot nettilgang og vil deaktivere avspilleren dersom din film ikke er "godkjent".

Hvis det fantes en spiller som hadde denne funksjonaliteten og du kjøpte en film fra Narvesen som i ettertid viste seg at var sortelista fordi den er massekopiert i Kina, ville faktisk avspilleren din slutta og virke. Det er Sony som forsker på slike mekanismer i avspillere.

Sony er desidert største leverandør av Blu-ray avspillere i år.

Opplyst, ja. Dette handler om mer enn å kutte bort antall alternativer når man står på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Det er forferdelig at dere skal ta det som en tragedie dette at man omsider enes om en enkelt HD standard som muligens gjør at formatet har en kjangs.

Må være lov å dra frem litt humor uten at det skal gå opp i surmuling. :)

Det er vel ikke det som er poenget her, men heller at filmbransjen har valgt det formatet som er minst brukervennlig for oss forbrukere. Det er det som er tragedie.

Tja, kopieringsvennlig vil jeg nå heller kalle det. For en alminnelig forbruker fungerer de stort sett likt med noen få unntak. Når det gjelder BD+ er det ikke påbevist at det kreves noe mer av forbrukeren. Sonene kan være et argument, selv om jeg synes at det er et dårlig et:

Man har vel og merke ingen garanti for at det ikke innføres soner også på HD DVD. DVD konsortiet benytter seg foreløpig av sonefrihet for å ha en bulletpoint som ikke BD har. Om HD DVD hadde hatt ett avgjørende forsprang på BD, er jeg temmelig sikker på at de samme filmselskapene som har krevet soner på BD ville krevet det samme på HD DVD. Det er tross alt de som styrer denne industrien og som til slutt er tjent med å ha soner.

Makes sense..

Jeg synes også at soneproblematikken ikke så stor i dag som den var før. Mulig jeg har feil oppfatning, men slik jeg opplever det var det lenger mellom utgivelse i eks. vis USA og Europa enn hva det er i dag. Det var også år og dag fra filmen ble vist på kino til den var tilgjengelig i 'hjemmeformatene' før, mens det nå virker det for meg som om DVD-en står i hylla bare knappe måneden etter den var på kino.

Men dette er kanskje nok en metode for å begrense piratkopiering. De gjør filmene tilgjengelig raskere i det formatet forbrukeren ønsker.

Lenke til kommentar
Tja, kopieringsvennlig vil jeg nå heller kalle det.

Javel? For HD DVD har ikke nesten samme kopibeskyttelse som Blu-ray?

Dette handler på ingen måte om kopiering.

I utgangspunktet ja, men BD har ett ekstra lag i form av BD+. Hva er det som gjør HD DVD mer brukervennlig enn BD da?

Lenke til kommentar

Hr hr hr hr..

Mange ting som har whitelist.. inkassoselskap, banker og andre finans institusjoner, Telefonselskap+++.. Når det gjelder en ødelagt plate så er jeg enig, en ødelagt plate burde gjøre at du kunne få kjøpe en ny for en billig penge (send in den gamle, betal et lite gebyr+porto for den nye og vips..), de fleste selskap funker fint slik, Fox er umulige å ha med å gjøre.. lang historie..

Jeg sammenlignet heller ikke Simen1's hus og innhold med innhold og DRM på HD plater, men hvorvidt han stoler på aller rundt seg... Noe jeg også skrev, men om en leser halvparten så er det vel ikke lett å få med seg...

Eneste grunnen til at sony selger flest BR spillere er Playstation3, PS3 oppdateres kontinuerlig så BD+ er ikke noe problem for den... Ei heller er det noe problem for LG spilleren teknofil vasa om, firmware oppdateres kontinuerlig til stasjonære hd spillere og dvdspillere, men 99% av oss har aldri behov for oppdateringene.. HD er relativt nytt og at det i starten er en del krøll er å forvente..

Når det gjelder Siemen1's argument for å få lov til å oppgradere til nyere format så må jeg le litt.. joda.. en avgift kunne vært åkei, men alt hd materiale som er gammelt må mastres på nytt, er det ekstra gammelt må all film renses og rescannes, samt all lyd mixes på nytt.. Går ut i fra at det ikke er gratis å gjøre slikt..

Enda værre blir det når en argumenterer for at om en har kjøpt Sone A filmer skal få lov til å vederlagsfritt oppgradere/endre til Sone B/C.. Da faller jo hele utganspunktet for Soneindeling bort og det dere har diskuter som er grunnen til prisforskjeller på forskjellige soner blir likegyldig.... Om du så bor i USA og kjøper Sone A filmer.. flytter til Norge og vips bor i Sone B verden.. hva gjør du da?.. Har du brukt filmene til pynt i USA eller har du sett på dem? Hva har du sett dem på? Hvorfor tar du ikke med det? ELLER kjøper en spiller som tar dem når du skal reise, de er også mye billigere (1000$ for LG BH200 på Bestbuy.com).. Hva om du flytter tilbake? Vil du betale for at de har en person som eneste oppgave er å bytte utgaver? Hva om en utgave ikke finnes? Shit.. Det er som å høre på natur og ungdom, eller belona, eller greenpeace.. Alle har gode intensjoner og jobber for viktige saker, de bare aner så lite om verden de lever i at det blir mer morsomt enn viktig..

Hvem skal håndtere garantien din når du har bytta vare fra Sone A til B? Filmselskapet?!?!? Du har jo ikke kjøpt noe av dem..

Alt koster penger, Harddiskene du lagrer dine kjøpte og ikke kjøpte HD/DVD filmer på eller vil du at filmselskapene skal gi deg dem også? Slik at det blir gratis for deg å ta backup?..

Hvis en har en idè som ingen andre har, skaffer seg sponsorer og full pakke.. Potensialet for å tjene penger er enormt, for ikke å snakke om garantert, markedet er uendelig (nesten :)), så stjeler kompisen din idè'en din, masseproduserer den i kina og kaprer 95% av markedet bare fordi du ikke tenkte på å beskytte din idè bedre.. Din feil?.. Tja.. Bedre føre var enn etter snar... Jeg skjønner hvorfor de har køddne kopibeskyttelser, det er tross alt deres vare.. Hvis ikke plata funker, lever den tilbake til butikken du kjøpte den av.. nada problemas señor..

Jeg blåser milevis i hva som skjer, hvem som vinner osv osv, så lenge jeg får sett de platene jeg har.. Det er min investering, mitt valg, om dere ikke vil ha de slik.. slutt å sipp, du trenger ikke gå på amfetamin fordi naboen gjør det og synes det er det beste i verden..

Lenke til kommentar
I utgangspunktet ja, men BD har ett ekstra lag i form av BD+. Hva er det som gjør HD DVD mer brukervennlig enn BD da?

Slike historier som dette: http://teknofil.no/wip4/kopibeskyttelse_st.../d.epl?id=17971

...kan vel ikke betegnes som brukervennlig?

Dessverre er nok dette bare starten, for BD+ har bare blitt tatt i bruk nå nylig, og hele opplegget virker svært forhastet. Men piratene kan selvsagt kose seg som vanlig, for dem spiller det ingen rolle når de gratis kopierer sine fullstendig DRM-frie høyoppløselige filmer i H.264/VC-1 format :ph34r: Bare litt kjedelig at kløften i brukervennlighet mellom legitime og piratløsninger skal øke.

Lenke til kommentar

Slike historier som dette: http://teknofil.no/wip4/kopibeskyttelse_st.../d.epl?id=17971

Det hender ofte at det er innkjøringsproblemer i nye standarder.

Har ikke noe problemer med å spille av BD+ plater på min PC, med PowerDVD.

Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at sony selger flest BR spillere er Playstation3, PS3 oppdateres kontinuerlig så BD+ er ikke noe problem for den... Ei heller er det noe problem for LG spilleren teknofil vasa om, firmware oppdateres kontinuerlig til stasjonære hd spillere og dvdspillere, men 99% av oss har aldri behov for oppdateringene..

Vel, jeg er ikke sikker på at det blir så enkelt. Ser vi på alt som er av datautstyr, så gir produsenter ut oppdateringer til firmware (eller BIOS) bare i en begrenset periode mens utstyret ennå er relativt nytt. Jeg har mang en gang revet meg i håret over at produsenter har droppet all slik støtte kort tid etter produktet har gått ut av produksjon. Så spørsmålet blir da: hvor lenge kan vi regne med at produsentene av BD-spillere vil levere oppgraderinger?

Lenke til kommentar

Dessverre er nok dette bare starten, for BD+ har bare blitt tatt i bruk nå nylig, og hele opplegget virker svært forhastet. Men piratene kan selvsagt kose seg som vanlig, for dem spiller det ingen rolle når de gratis kopierer sine fullstendig DRM-frie høyoppløselige filmer i H.264/VC-1 format :ph34r: Bare litt kjedelig at kløften i brukervennlighet mellom legitime og piratløsninger skal øke.

BD+ var en del av BD standarden fra day 1 og er ikke noe nytt. Man har ikke benyttet seg av det før nylig som du sier. Episoden med de to filmene som ikke lot seg spille av på eldre BD spillere var inkompatible med Java versjonen eldre BD spillere er utsryrt med og var dessverre ikke skikkelig testet av distribusjonsselkapet. Det har faktisk intet med BD+ å gjøre.

Linker til tidligere i denne tråden hvor dette ble nevnt:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10262037

Lenke til kommentar

Skulle likt å visst hvorfor Warner plutselig har snudd så til de grader. De har gått fra annonsering av Total Hi Def disc til å støtte kun Blu-ray. For de som ikke vet hva Total Hi Def er, så er dette en combo disc med HD DVD på den ene siden 15/30GB og Blu-ray på den andre siden 25/50GB.

Jeg vet at å ha to formater kanskje ikke er det aller beste for forbrukerene, men for selskapene som kun ønsker å tjene mest penger, så måtte vel det mest opplagte valget være å støtte begge formatene for å være sikre på å selge flest mulig eksemplerer av sine filmer?

Lenke til kommentar
Skulle likt å visst hvorfor Warner plutselig har snudd så til de grader. De har gått fra annonsering av Total Hi Def disc til å støtte kun Blu-ray. For de som ikke vet hva Total Hi Def er, så er dette en combo disc med HD DVD på den ene siden 15/30GB og Blu-ray på den andre siden 25/50GB.

Jeg vet at å ha to formater kanskje ikke er det aller beste for forbrukerene, men for selskapene som kun ønsker å tjene mest penger, så måtte vel det mest opplagte valget være å støtte begge formatene for å være sikre på å selge flest mulig eksemplerer av sine filmer?

Ingen andre støttet THD.

Støtte begge formatene gir mere salg? tull.-- en kjøper vel ikke samme film selv om det er 2 formater som er tilnærmet lik i kvalitet.

Dette gjøres for og få fram HD film som et salgsobjekt til ola dunk så han slipper og tenke for mye om HD som medium har noen framtid. Og for og få filmfantastene til og kjøpe HD versjoner av de gode gammle filmene som de allerede har på DVD :)

Lenke til kommentar
New Line har også forlatt HD DVD:

http://www.engadget.com/2008/01/05/new-lin...-blu-footsteps/

Ikke at det kom som noen bombe :p

Ikke noe stort tap. Du kan vel telle antall HD releaser fra New Line Cinema på en hånd. :p

De har hele tiden vært veldig avventende til HD formatet generelt, enten det var HD DVD eller Blu-ray. Hadde de ikke vært det hadde vi sett f.eks Blade på HD DVD eller Blu-ray for lenge siden.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...