Gå til innhold

Warner velger Blu-ray

Anbefalte innlegg

Hvis MS blir tvunget til å kjøpe Blue Ray spillere fra SONY (Sin konkurrent), er det vel ikke noe i veien for at SONY vil prise dette ganske høyt for å prise XBOX ut av markedet.

Da kan de jo bare kjøpe Blu-ray spiller fra en av de andre aktørene som lager det!

Hvor vanskelig er det å få inn i hodet at det er langt i fra bare Sony som står bak Blu-ray! Greit nok at Sony bruker det i PS3, og derfor foreløpig er en av de største aktørene som bruker det.

Dette er gruppen som orginalt står bak Blu-ray:

Matsushita, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, Samsung, og Sony

Gruppen heter Blu-ray Disc Association.

Utrolig voksent svar! Hvor vanskelig er det å få inn i hodet at det er mulig å svare normalt i et forum ??!?!

Snakk om å kaste sten i glasshus! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg "som folk flest" ikke fulgt med på Blu-ray eller HD-DVD formatkampen. Vet jo litt, men klarer meg fint med vanlig DVD i lang tid til.

Man vet jo at nye formatprodukter er både ekstra dyre og ikke alltid like gode de første par år.

Det tok noen år for DVD ble allment, og en bør ikke forvente av de nye formatene på noen måte vil bli allment eie de nærmeste årene.

Blu-ray og HD-DVD vil nok lenge til være et nisjeprodukt på linje med Laserdisc på 80 og 90-tallet.

Lenke til kommentar
Selv har jeg "som folk flest" ikke fulgt med på Blu-ray eller HD-DVD formatkampen. Vet jo litt, men klarer meg fint med vanlig DVD i lang tid til.

Man vet jo at nye formatprodukter er både ekstra dyre og ikke alltid like gode de første par år.

Det tok noen år for DVD ble allment, og en bør ikke forvente av de nye formatene på noen måte vil bli allment eie de nærmeste årene.

Blu-ray og HD-DVD vil nok lenge til være et nisjeprodukt på linje med Laserdisc på 80 og 90-tallet.

Hvis du sier at det ikke er noen forskjell på kvaliteten på dvd kontra BR og HD-dvd så har du nok ikke sett filmer i de nye formatene.

Jeg har blu-ray igjennom min playstation 3 og kommer ikke til å kjøpe meg noen HD-DVD spiller. Filmene er ikke spesielt mye dyrere enn en DVD, om jeg betaler 249kr for en blu-ray istede for 199 for en dvd, så gjør det ikke meg noe.

Lenke til kommentar

Blu-Ray og HD DVD har også solgt mye raskere enn DVD formatet gjorde ved lansering. Så det er ikke sikkert at det tar så lang tid før det blir allemannseie. I tillegg går jo alle mann av huse for å kjøpe flatskjermer med HD-oppløsning for tida, så det er vel ikke usannsynlig at folk etterhvert ønsker å gjøre seg nytte av den økte oppløsningen de har kjøpt.

Det viktigste punktet for at det skal bli allemannseie er at prisene på avspillerne synker. Så lenge man får dvd-spillere til 500 kr. og den billigste HD avspilleren ligger på 2-3000 så tar det nok en liten stund til.

Lenke til kommentar
Mens en HD DVD derimot, den tåler både 4 åringer med klipetenger.. :roll: Jeez for en argumentering...

Hvis du ser litt ovenfor, så dreier denne argumentasjonen seg om hvor lett/vanskelig det er å ta en KOPI av originalen som barna kan herje med. De driver ikke med knipetenger, men er uvørne og lar platene ligge og slenge på gulvet uten coveret. Da er det greit å kunne lage en kopi som de kan gjøre det med, og legge originalen vekk et trygt sted, mente jeg. Skyline mente det var unødvendig fordi Blu Ray-platen var så hardfør og sa at de som greide å ødelegge platene kunne bare ha det så godt.

Poenget er jo at en fireåring ikke har samme forståelse for å ta vare på ting som voksne har, og dermed er det best å lage en arbeidskopi av platen. Det er i dag ikke mulig med Blu Ray.

Du argumenterer som om jeg har sagt at dette er en konkurranse om hvilken standard som tåler mest juling av en fireåring. Skjerp deg, og les tråden før du skriver noe i fremtiden.

Lenke til kommentar
Hvis du sier at det ikke er noen forskjell på kvaliteten på dvd kontra BR og HD-dvd så har du nok ikke sett filmer i de nye formatene.

Jo da, det er stor forskjell. Poenget mitt er at for mange forbrukere så oppfattes DVD (gjerne oppskalert), som meget bra.

-Og ønsket om dyr spiller med dyre plater blir dermed en god stund begrenset til en mer begrenset "filmelskergruppe".

Som det også nevnes så er begge de nye formatene på rask vei i salgvolum....

Husker jeg solgte DVD-spillere til et fåtall kunder i 1997-1998 ("billigmodellene" fra de store produsentene kostet rund 4500 kr), en viss økning salg i 2000, fra 2001 begynte salget å ta av. I 2002 ble det virkelig allemannseie.

Lenke til kommentar

Å, so det er her diskusjonen er...synest det var overraskande stille i den andre tråden. ;)

Eg synest dette var eit godt valg av Warner. Eg forstår at dei som har investert i ein HD-DVD-spelar ikkje er spesielt nøgde, men dess tidlegare forbrukarane får eitt HD-format å forhalde seg, dess færre vil bli sitande att med avspelar og filmar i eit dødt format. Blu-ray har hatt eit brukbart overtak ei god stund no, og med Warner i den blå leiren, kan krigen gå mot slutten. Dersom Warner hadde gått andre vegen, trur eg det ville vere ganske låst, og mange av oss måtte ha investert i to boksar om vi skulle få tilgong til filmane vi ville ha.

Når det gjeld kva format som er best, meiner eg der ikkje er altfor store skilnadar. "The Prestige" på Blu-ray gjer om lag den samme jobben som "The Prestige" på HD-DVD. Men dei tekniske skilnadane vi har, er stort sett i Blu-ray sin favør:

* Vesentleg meir lagringsplass. 25GB versus 15GB per lag.

* Eg trur Blu-ray-plater er noko meir robuste, utan at eg skal seie det 100% sikkert. Dersom nokon veit dette sikkert, kom gjerne med innspel. Blu-ray brukar i alle fall eit veldig robust beskyttelseslag av ein heilt annan type enn det som blir brukt på DVD-ar i dag. Samt fancy feilkorrigering, utan at eg veit kva HD-DVD har.

* Betre kopibeskyttelse. Dette blir ofte trekt fram som negativt, men so lenge eg kan spele av mine lovleg erverva filmar utan problem, slit eg med å sjå kva rolle det spelar. For studioa, derimot, er dette positivt.

* Moglegheit for soneinndeling. Igjen, noko som er positivt for studioa, og ikkje spelar noko vesentleg rolle for dei fleste forbrukarar. For dei av oss som importerar litt film, skal eg vere einig i at det er kjekt med sonefriheit. Men om eg har forstått det rett, er soner noko HD-DVD står fritt til å legge til seinare...og det mistenker eg at dei ville ha gjort, om HD-DVD hadde vunne formatkrigen, og fått ein større del av marknaden. Der er vel ein grunn til at studioa bruker soner i dag, og eg ser ikkje for meg at Toshiba og gjengen ville gått inn for å nekte dei soneinndeling når det blir krevd.

Som sagt, dette er ikkje altfor store skilnadar, og dei fleste forbrukarar vil neppe bry seg om dei. Det viktigaste er at vi ender opp med eitt format.

No er det berre å krysse fingrane for at HD-DVD-leiren, eller i alle fall dei gjenverande HD-DVD-eksklusive studioa, skal innsjå at HD-DVD er svært langt frå å vinne, og velger å avslutte krigen. Paramount er vel i ein litt låst situasjon akkurat no, men for Universal trur eg dette er eit bra tidspunkt for å skifte farge til lilla eller blå.

Kay

Lenke til kommentar

Når det gjelder kopibeskyttelse så er det ikke bare det å ha en ekstra kopi til "bruk og kast", men fordi "User Operation Prohibitions" (UOP) er et stort problem på DVD, særlig mot barn.

UOP setter begrensninger for hva brukeren kan styre på platen, det mest typiske er at DVD-meny kappen ikke virker før etter du har sett visse advarsler og kanskje litt reklame.

På DVD for barn kan man bli tvunget til å se minutter med reklame for andre filmer før man får lov å se innholdet på platen.

Hvis de nye formatene skal være like kyniske i bruk av dette, vil jeg gjøre mitt ytterste for å kunne kopiere formatet, slik at unger ikke bli påtvunget all unødvendig reklame før de kan velge å se selve filmen.

(De fleste DVD kopieringsprogram fjerner denne UOP, slik at man kan øyeblikkelig kan velge å se selve filmen på lovlig innkjøp DVD).

Ikke meningen å spore av tråden, men syntes UOP utnyttes for kynisk på DVD i dag, og det blir vel ikke bedre på nye format...? Så kopieringmulighet kan derfor være viktig både for dette og bevare den originale plate best mulig mot hardhendt bruk.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Blu-ray er vel eit bra valg.

Det er større plass på disc'ene... og det er jo ikkje akuratt noke negativt. .

Dei fleste som har sett ein Blu-ray eller hd-dvd film vil aldri gå tilbake (frivillig) til den gamle trauste dvd spelern!

Det spørs jo litt kva tv/prosjektor man har for å sjå ting på.

Lenke til kommentar
Men dei tekniske skilnadane vi har, er stort sett i Blu-ray sin favør:

* Vesentleg meir lagringsplass.

* Eg trur Blu-ray-plater er noko meir robuste,

* Betre kopibeskyttelse.

* Moglegheit for soneinndeling.

Tre av disse ser jeg på som tulleargumenter:

1. Ok, kan sikkert spille en rolle i fremtiden, uansett ikke noe viktig argument for dagens filmer. (Selv om man sikkert vil forerekke plater med mange lag i framtida hvis man først skal ha veldig stor lagringskapasitet. Noe som krever nye spillere for både BD og HD-DVD.)

2. Skal man sikre seg bra mot tap av filmen bør man uansett ha backup. Tro kan man gjøre i moskéen.

3. Vås! Det gir oss forbrukere absolutt ingen fordeler. (Der gikk vel backupen fra punkt 2 fløyten)

4. Vås! Det gir oss forbrukere absolutt ingen fordeler. Konkurransehindring og pengeutpressing er ikke gode handlinger.

Lenke til kommentar

Det er klart man velger det formatet som har størst kapasitet!

Noke anna ville være eit snodig valg.

Simen1, kvfor trur du dei har kopibeskyttelse og sone inndeling?

Om alle var like lovlydige så hadde man jo ikkje trengt det. Man må ha soneinndeling og kopibeskyttelse, ellerså blir det for enkelt for den enkelte mann og kopiere innholdet.

Tenk om filmselskapa bare for solgt 1 film i framtida, til 295 kr, også blei den kopiert til resten av befolkninga? Ikkje så veldig lenge vi hadde hatt nye filmer å glede oss til da.

Lov å tenke litt lengre her i verden.

Lenke til kommentar
På ein CRT-TV går det fint med DVD, men på ein LCD eller Plasma er ikkje DVD brukande, sjølv på ein 19" PC-skjerm blir det dårleg.

Det er heilt korrekt.

Satte i ein orginal ringenes herre dvd i ps3'n min for å sjå og teste litt lyd her ein dag, blei overraska over kor dårlig det var.

Bruker da ein 720p prosjektor.

Må sei at Blu-ray filmen eg har for å teste med såg vesentlig bedre ja, men til no... til dei har blitt enige om formatet sitt har eg valgt å la PC-en ta seg av lagring og innbringing av filmer. Finnes masse fine saker og velge i ute på nettet.

Lenke til kommentar

Om alle var like lovlydige så hadde man jo ikkje trengt det. Man må ha soneinndeling og kopibeskyttelse, ellerså blir det for enkelt for den enkelte mann og kopiere innholdet.

Tenk om filmselskapa bare for solgt 1 film i framtida, til 295 kr, også blei den kopiert til resten av befolkninga? Ikkje så veldig lenge vi hadde hatt nye filmer å glede oss til da.

Vanlige DVD-er selger jo som varmt hvetebrød, og de er ikke akkurat vanskelige å kopiere.

Hvordan gjør forresten soneinndeling piratkopiering vanskeligere?

Lenke til kommentar
3. Vås! Det gir oss forbrukere absolutt ingen fordeler. (Der gikk vel backupen fra punkt 2 fløyten)

4. Vås! Det gir oss forbrukere absolutt ingen fordeler. Konkurransehindring og pengeutpressing er ikke gode handlinger.

3. Nå er det jo kopibeskyttelse på HD-DVD også. Blu-ray har i tillegg det som kalles BD+, noe som er valgfritt, foreløpig har jeg 2 filmer med BD+, ingen problemer med å spille av disse på PC med PowerDVD. Skal heller ikke være noe problem å ta sikkerhetskopi av av en plate med BD+ (men BD+ blir også kopiert)

4. Soneinndeling er også valgfritt på Blu-ray, langt fra alle bruker det. Tror vel av 15 av mine 26 Blu-ray plater ikke har noe sone.

Lenke til kommentar

Vanlige DVD-er selger jo som varmt hvetebrød, og de er ikke akkurat vanskelige å kopiere.

Hvordan gjør forresten soneinndeling piratkopiering vanskeligere?

Det var ikkje det i starten...

Det var vel i 1997-98 det kom... og på den tida var det ikkje akkurat så enkelt å kopiere ein dvd.

Blu-ray blir nok knekt til slutt, men det kan ta ei stund. Den er vel knekt sånn halvveges, men enda så er det ganske dyrt å brenne Blu-ray filmer, tomme media koster.

Hvis du ser litt ovenfor, så dreier denne argumentasjonen seg om hvor lett/vanskelig det er å ta en KOPI av originalen som barna kan herje med. De driver ikke med knipetenger, men er uvørne og lar platene ligge og slenge på gulvet uten coveret. Da er det greit å kunne lage en kopi som de kan gjøre det med, og legge originalen vekk et trygt sted, mente jeg.

Lær ungene til å ha disc'ene i cover da... skal jo ikkje meir enn eit par filmer til det før dei lærer.

Lenke til kommentar

Alt dette med kopibeskyttelse og soneinndeling tror jeg ikke vil være noe stort problem.

Det var jo dette i DVD sin tid også, hvor mye merker vi av det i dag?

Slike sperringer blir "knekt" nesten like fort som de kommer.

Er vell nesten flere Blu-Ray filmer som ikke er soneinndelt enn det er filmer som faktisk er soneinndelt av de filmene som er tilgjengelige i dag.

Dere må ikke glemme at HD-DVD også har "mulighet for soneinndeling", de hadde sikkert startet med det om de hadde vunnet / vinner format krigen.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Men dei tekniske skilnadane vi har, er stort sett i Blu-ray sin favør:

* Vesentleg meir lagringsplass.

* Eg trur Blu-ray-plater er noko meir robuste,

* Betre kopibeskyttelse.

* Moglegheit for soneinndeling.

Tre av disse ser jeg på som tulleargumenter:

1. Ok, kan sikkert spille en rolle i fremtiden, uansett ikke noe viktig argument for dagens filmer. (Selv om man sikkert vil forerekke plater med mange lag i framtida hvis man først skal ha veldig stor lagringskapasitet. Noe som krever nye spillere for både BD og HD-DVD.)

2. Skal man sikre seg bra mot tap av filmen bør man uansett ha backup. Tro kan man gjøre i moskéen.

Michael Bay setter i hvertfall pris på Blu-rays høyere bitrate:

I know the look, color, and sounds on my own movies better they anyone in the world. I color-time every single image, and am there for every single audio tweak. I see my films in the editing and final process no less then a 100 times. I know ever single nuance. For some dick wads on these posts who think I can't make an informed choice on what format in the end, has the truer results for my own films. Well you where to shove.... My films finished in Blu-Ray are better - more true. Hd is better than DVD, but just not as good as Blu-Ray. So buying a Transformers Hd is still the best you will see this movie as of today. But when Paramount caves for Blu-Ray in the future - This will happen, then you will see Transformers one day finished in Blu-Ray and I will sure be able to tell the difference.

Bay

http://www.shootfortheedit.com/forum/showt...10195#post10195

Lenke til kommentar
* Betre kopibeskyttelse. Dette blir ofte trekt fram som negativt, men so lenge eg kan spele av mine lovleg erverva filmar utan problem, slit eg med å sjå kva rolle det spelar. For studioa, derimot, er dette positivt.

Her er bare ett eksempel på trøbbel som oppstår på grunn av BD+ kopibeskyttelsen:

http://teknofil.no/wip4/kopibeskyttelse_st.../d.epl?id=17971

Det fins selvsagt også mange eksempler fra tidligere teknologier hvor kopibeskyttelser har skapt problemer for LOVLYDIGE kunder, f.eks kopibeskyttede musikk-CD-er som ikke har fungert i en del spillere :thumbdown:

Og en liten historie til slutt:

Min gamle bestemor har omsider anskaffet DVD-spiller, ikke noe hun selv ville funnet på, men VHS har jo forsvunnet helt fra markedet, så hun hadde ikke noe valg. Men hun syns det var litt knotete i starten siden det krever flere tastetrykk enn VHS (navigere seg gjennom menyer kontra VHS hvor man bare trykker 'play'). Derfor lurer på hva som skjer den dagen bestemor må "oppgradere" til Blu-ray (noe som forhåpentligvis ikke vil skje i løpet av hennes levealder). F.eks kan hun risikere at nye titler ikke funker, og hun må oppgradere firmware. Jommen sa vi firmware. Det er sikkert trivilet for kvisete unggutter som daglig laster ned software og oppgraderer firmware og BIOS til PCen sin. Men her snakker vi om en gammel frue som aldri har vært på internett. På dette området er jo Blu-ray et gedigent tilbakeskritt i forhold til DVD og VHS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...