m-momr Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 hey, har startet med litt mysql her og lurer litt på hva mysqladmin egentlig kan gjøre og ikke gjøre? -må man ha / kan man sette passord for å bruke mysqladmin? -brukes mysqladmin for og lage databaser eller brukere? hvor finner jeg hvem som har tilgang til hvor? nå kan jeg ikke logge på localhost, og root kan ikke logge inn, og mysql kan logge inn på servern med brukernavn mysql uten passord, kjører foresten arch linux, også port 3306 is listning on the server, men når jeg prøver og connecte fra winxp'en jeg sitter på nå så sier den at min ip ikke har tilgang til servern. kan man lage brukere som bare har tilgang til 1 database? takker for alle svar Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) hey, har startet med litt mysql her og lurer litt på hva mysqladmin egentlig kan gjøre og ikke gjøre? "mysqladmin --help" eller "man mysqladmin" -må man ha / kan man sette passord for å bruke mysqladmin? -brukes mysqladmin for og lage databaser eller brukere? hvor finner jeg hvem som har tilgang til hvor? nå kan jeg ikke logge på localhost, og root kan ikke logge inn, og mysql kan logge inn på servern med brukernavn mysql uten passord, brukerinfo lagres i en tabell som heter user eller users i en database som heter mysql kjører foresten arch linux, også port 3306 is listning on the server, men når jeg prøver og connecte fra winxp'en jeg sitter på nå så sier den at min ip ikke har tilgang til servern. Det kan hende serveren er satt opp til å bruke sockets. Eller at firewallen stopper tilkoblingen. Eller at brukeren du prøver å logge på ikke har tilgang fra andre hosts. (dette endres i mysql.user eller mysql.users tabellen eller med mysql kommandoer) kan man lage brukere som bare har tilgang til 1 database? ja. GRANT er nøkkelen her CREATE USER brukernavn; SET PASSWORD FOR brukernavn=PASSWORD('passord'); REVOKE ALL ON *.* FROM brukenavn; GRANT ALL ON databasenavn.* TO brukernavn; btw: kommandoene her punches inn via mysql-client (mysql) du kan også begrense en bruker til kun en tabell. og kun lesetilgang hvis du ønsker. GRANT SELECT ON databasenavn.tabellnavn TO brukernavn; det motsatte er REVOKE REVOKE INSERT ON database.tabellnavn FROM brukernavn; takker for alle svar Endret 5. januar 2008 av grimjoey Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) mysql> SELECT host, user, password FROM user WHERE user = 'root'; +------------+------+-------------------------------------------+ | host | user | password | +------------+------+-------------------------------------------+ | localhost | root | *BFE8E9EEF7D9184FEF6331C7EBE6E19CAB651004 | | webserver2 | root | | | 127.0.0.1 | root | | +------------+------+-------------------------------------------+ 3 rows in set (0.00 sec) fikk dette ut av databasen ved hjelp av denne guiden http://www.php-mysql-tutorial.com/mysql-tu...-mysql-user.php vil det si at det er satt passord på root ved inlogging fra localhost men ikke fra webserver2 og 127.0.0.1? (selvom alle sammen er samme linux maskin) fikk ut litt mer info av boxen min +--------------------+ | Database | +--------------------+ | information_schema | | mysql | | test | +--------------------+ +---------------------------+ | Tables_in_mysql | +---------------------------+ | columns_priv | | db | | func | | help_category | | help_keyword | | help_relation | | help_topic | | host | | proc | | procs_priv | | tables_priv | | time_zone | | time_zone_leap_second | | time_zone_name | | time_zone_transition | | time_zone_transition_type | | user | +---------------------------+ enda en edit; den guiden som jeg bruke sa at ble laget en standard mysql bruker som heter mysql som ikke har innlogginsmulighet men jeg finner ikke noe info om denne brukeren i min database :S Endret 5. januar 2008 av m-momr Lenke til kommentar
WiRRE Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hadde ikke vært like greit å legge inn phpmyadmin? Eller er du en slik en som ikke er så veldig for GUI? Dreiv å rota i mysqladmin en stund selv, før jeg fant ut hvor tungvindt det var... Er bra til å legge inn store databaser, der er ikke phpmyadmin noe å skryte av... Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Hadde ikke vært like greit å legge inn phpmyadmin? Eller er du en slik en som ikke er så veldig for GUI? Dreiv å rota i mysqladmin en stund selv, før jeg fant ut hvor tungvindt det var... Er bra til å legge inn store databaser, der er ikke phpmyadmin noe å skryte av... er imot gui inntil jeg forstår hvordan det virker, og hvilke kommandoer faktisk gui'en bruker, men i dette tilfellet har jeg prøvd og installere den, men det var en del feilmeldinger så jeg satte det lille prosjektet på vent. tingen var at configen til phpmyadmin var tom, og når jeg rename'et sample fila til configen og redigerte den, og restartet mysql og apache, så ville den ikke lese configen :S, sa det var derfor jeg droppet det for øyeblikket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå