Gå til innhold

Hvilke x38 til Crossfire?

NyMaskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda 975 er et bedre valg hvis du ser på Crossfire alene - 8x vil bremse 3870 litt, men ikke mye. Det største problemet med 975 er at det er et gammelt chipset, det bruker ich7r southbridge mot ich9r på p35/x38, det klokker også betydelig dårligere, men det største problemet er kompatibilitet med nyere prosessorer, jeg vet at Asus har klart å kjøre Penryn (45nm) i sitt P5W-DH, men det er ikke offisielt støttet.

Uansett er det ikke noen god ide å kjøpe et hovedkort som er "end of life" eller EOL som de sier.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha et kort som kjører 2 x16 med Crossfire support så er det for øyeblikket bare X38 som er aktuelt - og da får du pcie 2.0 på kjøpet også.

mhm...

Ser at Gigabyte GA-X38-DS5 og Asus P5E er de to billigste kortene som finnes av X38 med CF og PCIex2.0 og DDR2. Noen som vet hvilke som duger best?

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Hadde gått for Asus P5E av de to, skal du ha Gigabyte X38 så gå for DQ6

Begrunnelse? Ikke at jeg er uenig med deg - har P5E selv og er veldig fornøyd. Men de som har Gigabyte gir også gode tilbakemeldinger. Asus-kortet har nok bedre lyd (samme som Maximus Formula) og Gigabyte-kortet har en plate på baksiden av CPU-sokkelen som gjør det vanskelig å feste noen CPU-kjølere. Samtidig er det bedre plass rundt CPU-sokkelen på Gigabyte-kortet og det har 2 SATA-porter mer enn P5E. P5E klokker godt og har veldig mange muligheter i BIOS (vet ikke hvordan Gigabyte-kortet er). Tror man blir fornøyd med begge.

Ikke gå for 975X nei. Det var et veldig bra chipset ja, men for gammelt nå.

Lenke til kommentar
Begrunnelse? Ikke at jeg er uenig med deg - har P5E selv og er veldig fornøyd. Men de som har Gigabyte gir også gode tilbakemeldinger. Asus-kortet har nok bedre lyd (samme som Maximus Formula) og Gigabyte-kortet har en plate på baksiden av CPU-sokkelen som gjør det vanskelig å feste noen CPU-kjølere. Samtidig er det bedre plass rundt CPU-sokkelen på Gigabyte-kortet og det har 2 SATA-porter mer enn P5E. P5E klokker godt og har veldig mange muligheter i BIOS (vet ikke hvordan Gigabyte-kortet er). Tror man blir fornøyd med begge.

Ikke gå for 975X nei. Det var et veldig bra chipset ja, men for gammelt nå.

Oki, jeg tenkte på DS5 vs P5E jeg da, DS5 er et "cheapified" DQ6 og prisforskjellen er ikke SÅ stor.

Jeg har Gigabyte DQ6 sjøl - det er MEGET bra, kjøleløsningen under kortet er bare å ta bort - står forklart i manualen hvordan - ikke noe problem med noen kjølere, har Thermalright Ultra 120 Extreme sjøl.

Overklokkingsmulighetene på DQ6 står i alle fall ikke tilbake for P5E. Når det gjelder lyd så bruker DQ6 Realtek´s toppmodell 889A, om den er dårligere enn Asus sin Soundmax er vel tvilsomt - det blir subjektivt uansett - det som er 100% sikkert er at Realtek er helt enorme på driversupport, mens Asus sine Soundmax løsninger sjelden eller aldri får oppdaterte drivere.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis man benytter de 2 pcie 2.0 (x16) til CF - vil man da fremdeles kunne benytte x4 slotten uten å forstyrre eller er det bare 32 linjer som kan benyttes totalt?

Tror det er Asus P5E3 premium (eller noe) som også har et x4 spor og det passer svært godt til mitt raid kort... Men noen av de tidligere asus (P35) hadde en del begrensninger og disablet et pcie spor om man benyttet sli/cf.

Edit: Fant ut på Asus sitt forum at X38 har 38 kanaler og at 2 kort i CF vil ta 32 - da gjenstår 6, men det virker som om hvert GBit LAN interface tar en hver så da har man 4 igjen - helt perfekt til at 4x raid kort - woot!

Endret av etoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...