NyMaskin Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Tenkt å kjøpe 2 HD3870 og Crucial Ballistix 8500 ram men er usikker på hva hovedkort jeg skal velge. Lest litt om både Abit IX38 QuadGT, Asus Maximum formula, Asus P5E3 og Gigabyte GA-X38-DS5 men syns det er vanskelig å velge. Er det verdt å betale 600 mer for ett Formula enn for ett Abit IX38? Også lest at x38 ikke er så mye bedre enn P35. Gjelder det også hvis man skal ha crossfire? Endret 5. januar 2008 av NyMaskin Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Personlig gikk jeg for et Asus Maximus Formula, men jeg har hørt at Abit x38 kortet er heller ingen dum investering. Hvis jeg ikke tar feil er x38 kortet bedre i CF enn P35 på grunn av at det ene PCI-e sporet er dårligere (husker ikke helt åssen dette var, sikkert noen andre her som gjør). Det eneste jeg synes er dumt med Maximus Formula kortet er de store kjøleribbene rundt CPUen. Det kan være enkelte CPU kjølere som ikke passer (bl.a. Zalman 9500), men jeg antar dette er bare et bagatell. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg har et Gigabyte X38-DQ6 - det fungerer også utmerket - tror du vil bli fornøyd uansett hvilket X38 kort du velger, vil du ha Asus og spare litt cash så gå for P5E. X38 er MYE bedre enn P35 på Crossfire - grunnet 2 x16 pcie 2.0 slotter mot 1 x16 + 1 x4 1.0 på P35 Endret 5. januar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
NyMaskin Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Lurte på det med P35 men det høres fornuftig ut med like pcie slotter. Går for abit'en tenker jeg. Den er billig og har lest tråden om det her på forumet og det ser jo bra ut. Dessuten hadde jeg ett abit kort med nforce2 engang i tiden og det var fjellstøtt. Crossfire er nok ikke det mest stabile men jeg har en 19" crt med 1900x1440 oppløsning som sikkert suger blod når crossfire fungerer Oppsettet mitt blir nok som dette: Min Handlevogn som jeg tror jeg blir fornøyd med. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Er en fordel med X38 til crossfire (særlig 2900/38xx-serien). Tror du vil bli fornøyd uansett hvilket kort med dette brikkesettet du velger, selv har jeg foxconn X38A og er svært fornøyd Endret 5. januar 2008 av _sindre_ Lenke til kommentar
NyMaskin Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Tror du vil bli fornøyd uansett hvilket kort med dette brikkesettet du velger, selv har jeg foxconn X38A og er svært fornøyd Har du DDR2 eller 3 minne? Hadde vært interessant å kunne oppgradere ram når prisene kommer til rimeligere forhold. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg hår fåreløbig high end DDR2. Har testet rammen på 1200Mhz på dette kortet uten problemer. Jeg tror nok jeg kommer til å skaffe DDR3 når det blir billigere og bedre (hastighet og timings vil nok bli bedre etter hvert) Lenke til kommentar
Montolio Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Den dagen det blir billigere og bedre vil du nok likevel bytte ut hovedkortet ditt! Har selv Asus Maximus Formula SE, og det er et veldig godt kort! Det med at kjøleribbene er for store for f.eks Zalman 9500 er bare tull, da jeg har dette selv helt uten problemer. Lenke til kommentar
NyMaskin Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Godt forslag, men de har bare kortet på netshop enda og da blir det litt dyrt, plus at jeg liker å handle de vitale delene på samme sted. Og hvem vet. Den dagen jeg skal oppgradere snakker man gjerne om ddr5 2.0 og x68 hovedkort. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Den dagen det blir billigere og bedre vil du nok likevel bytte ut hovedkortet ditt! Har selv Asus Maximus Formula SE, og det er et veldig godt kort! Det med at kjøleribbene er for store for f.eks Zalman 9500 er bare tull, da jeg har dette selv helt uten problemer. Åssen i h'lvete fikk du montert Zalman 9500 på det kortet? Personlig gikk det på ingen måter i det heletatt. Fikk også broren min til å se på det, og han fikk den heller ikke inn med makt. Endret 5. januar 2008 av Centuss Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Har Asus P5E og er veldig fornøyd. Kan lese mer detaljert i anmeldelsen min av kortet i prisguiden. Anandtech.com anbefaler også kortet. Lenke til kommentar
Montolio Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Den dagen det blir billigere og bedre vil du nok likevel bytte ut hovedkortet ditt! Har selv Asus Maximus Formula SE, og det er et veldig godt kort! Det med at kjøleribbene er for store for f.eks Zalman 9500 er bare tull, da jeg har dette selv helt uten problemer. Åssen i h'lvete fikk du montert Zalman 9500 på det kortet? Personlig gikk det på ingen måter i det heletatt. Fikk også broren min til å se på det, og han fikk den heller ikke inn med makt. Om det er denne kjøleren du mener https://prisguiden.no/product.php?productId=37424, så satt jeg den bare rett på.. Vifta blåser "bakover" mot vifta som tar ut luft bak i kabinettet. Ingen triks eller noe som helst. EDIT: Har dette hovedkortet: https://prisguiden.no/product.php?p...;imageId=377441 Endret 5. januar 2008 av Montolio Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Ok. Jeg har samme kortet uten kjøler, jeg antar dette var det som var avgjørende. Prøvde alle veier å få på plass rammen rundt CPUen, men det gikk ikke for min del. Lenke til kommentar
Montolio Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hvordan kan du ha det kortet uten kjøler? Tenker du på vannblokken som er på SE modellen og ikke på vanlig? Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg mente at jeg ikke hadde vannblokken på NB. På mitt kort "kræsjer" rammen for festing av CPU kjøler inn i den passive kjøling rundt hovedkortet. Siden du fikk plass til din Zalman 9500 og ikke jeg, konkluderer jeg med at det er vannblokken som har vært avgjørende for om du får plass eller ikke. Lenke til kommentar
Montolio Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ser ut som det kan være problemet ja Er jo mulighet for å kutte litt bort fra kjøleribba så du får plass. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Noen som vet om Abit AB9 QuadGT (Intel P965) funker bra i Crossfire? Har tenkt å bruke 2stk. HD 3870 etterhvert jeg og! koster jo bare 800kr elns!! Endret 17. januar 2008 av Core2Duo_Dude Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Noen som vet om Abit AB9 QuadGT (Intel P965) funker bra i Crossfire? Har tenkt å bruke 2stk. HD 3870 etterhvert jeg og! koster jo bare 800kr elns!! Det er ikke anbefalt, blir samme "problemet" som med P35, nemlig at den ene pcie x16 porten går i x4 modus - du taper en god del ytelse da det ene kortet blir bremset ganske mye. Og du får P35 kort med crossfire support til omtrent samme prisen - selv om crossfireløsningen er den samme så er P35 et nyere og bedre chipset. Se på f.eks MSI P35 NEO2 Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Noen som vet om Abit AB9 QuadGT (Intel P965) funker bra i Crossfire? Har tenkt å bruke 2stk. HD 3870 etterhvert jeg og! koster jo bare 800kr elns!! Det er ikke anbefalt, blir samme "problemet" som med P35, nemlig at den ene pcie x16 porten går i x4 modus - du taper en god del ytelse da det ene kortet blir bremset ganske mye. Og du får P35 kort med crossfire support til omtrent samme prisen - selv om crossfireløsningen er den samme så er P35 et nyere og bedre chipset. Se på f.eks MSI P35 NEO2 Ok.. Takk! men nå som jeg skal ha HD 3870 og et nyt HK.. er det viktig å få med seg PCIex 2.0? eller er det ikke verdt pengene å ha dette enda? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hvis du skal ha et kort som kjører 2 x16 med Crossfire support så er det for øyeblikket bare X38 som er aktuelt - og da får du pcie 2.0 på kjøpet også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå