Gå til innhold

*Oppdatert* 3 spørsmål om/angående oppstart[Win XP/Vista]

Anbefalte innlegg

Hei. Har blitt så lei av at jeg må trykke på så mye for å starte opp PCen min, så det jeg lurte på var:

1. Er det mulig å få Windows XP øverst på lista når jeg skal velge operativsystem, siden jeg både har windows xp og ubuntu 7.10?

2. Er det mulig å skru av diskkontrollen? Windows vil absolutt sjekke den eksterne disken min hver gang jeg skrur på PCen, men det tar jo flere dager å scanne igjennom og jeg vet at det ikke er noe galt.

3. Er det mulig å få windows til å automatisk logge inn på min konto, siden det er den eneste kontoen og den ikke har noe passord?

På forhånd takk.

EDIT: Noen som kan svaret på spørsmål to i vista?

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. I ubuntu konsollen skriver du

sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.bak.lst

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

sa gar du helt til slutten av filen, og flytter Windows-biten (ca 4 linjer) over ubuntu-biten.

3. TweakXP kan auto-logge inn. Men var litt rart at den ikke logger inn nar det er den eneste kontoen. Har du deaktivert gjestekontoen?

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen. Nr 1 gikk helt fint, nummer 3 var bare å slette en skjult konto kalt .net ASAP eller noe i den duren. Når er det bare nr2 som mangler. Hjelper noen meg med den blir dette en konge dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Noen som kan svaret på nr 2 i vista?

2. Er det mulig å skru av diskkontrollen? Windows vil absolutt sjekke den eksterne disken min hver gang jeg skrur på PCen, men det tar jo flere dager å scanne igjennom og jeg vet at det ikke er noe galt.

Svar:

Eks. din eksterne stasjon HDD er F:

regedit

Gå til

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager]

Editer multistring "bootexecute"

Fra verdi

autocheck autochk *

Til verdi

autocheck autochk /k:f *

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...