Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Webkamera: Fungerer ikke..

Anbefalte innlegg

Heisann!

Litt off-topic først; Jeg brukte en liten stund for å finne frem til riktig kategori ( https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=82 ), som ligger under Digital Foto og Video -> Videokamera -> Webkamera, men det var så kronglete å finne frem og det var så liten aktivitet der, at jeg legger tråden min her i håp om at en del(!) flere vil se den..

On topic:

(OS er Vista 32bit på begge maskinene.)

Jeg har et webkamera: Logitech QuickCam Sphere MP som jeg har hatt en stund.. Jeg har før hatt den koblet til PC-en som står i signatur, men nå skulle jeg installere den i en kvasi-HTPC jeg har..

Liten sidegren; Når den har vært tilkoblet signatur-PC-en, så har så godt som alt fungert, men det har vært noen funksjoner som IKKE har fungert, som jeg vet -i hvert fall er ganske så sikker på- skal fungere; Dette er fordi for ett år siden så kjøpte jeg Webkamera til mamma, som er noe dårligere enn mitt eget, som hadde disse funksjonene (husker ikke helt hvilke, men det spiller ingen rolle); Dette er i hvert fall funksjoner som også JEG skulle ha, men som på et slags vis ikke har blitt aktivert i programmet som fulgte med / som man kan laste ned.. En installasjonspakke som ser ut til å være så godt som den samme for alle webkamera til Logitech..

Dette var da av mindre betydning, selv om det var litt irriterende, siden det i all hovedsak fungerte slik det skulle..

Nå i går prøvde jeg å installere kameraet på nytt i "HTPC'n" fikk jeg bilde, men denne gangen fungerte ikke funksjonene som flytter kameraets vinkel/retning opp / nett / venstre / høyre, samt et par andre ting var også borte som fungerte når den var installert på den andre PC-en. Dette er jo av større betydning, igjen.. Zoomen fungerte, faktisk -så litt kommunikasjon var det visstnok.

Jeg prøvde så å avinstallere driver- og programpakken (som forøvrig er fila qc1050.exe). Det var faktisk litt komplikasjoner, av en eller annen grunn (som også er vanskelig å forklare), men til slutt tror jeg at jeg klarte det, siden de forsvant både i directory, start-meny og i "fjern programvare" i kontrollpanel..

Siden har jeg prøvd å installere og avinstallere programvaren på nytt, men nå får jeg ikke engang bilde!

Når jeg nå starter applikasjonen, så står det bare i vinduet at et webkamera ikke er å finne, eller ikke fungerer, og de ber meg sette inn USB-pluggen som tilhører og koble på nytt; Ingenting skje, selv om jeg gjør dette x antall ganger, i annen port, eller hva som helst..

Hva kan jeg gjøre?

Er det noen muligheter for å renske registeret for ALT av QuickCam, siden det kanskje henger noe igjen fra første installasjon (hvor faktisk NOE fungerte)? (Et slikt program jeg har faktisk vært ute etter en stund, siden jeg aldri har hatt noe slikt før..)

Noen grunn til at noen funksjoner er deaktivert som BØR fungere (som fungerer på et "dårligere" og billigere kamera, ref. sidegren -avsnittet)..

Det skal sies, som jeg IKKE skjønner grunnen til, at når jeg installerer programvaren (inkludert første gangen jeg installerte og den halvt fungerte), så når det kommer til det punktet i installasjonen at man skal sette inn USB -kontakten for første gang, så oppdager den ikke dette.. og jeg må trykke "Videre/Neste" selv om det lille animasjonsvinduet i installasjonsveiviseren forteller meg å sette i pluggen.. (Og ja, jeg har ventet lenge.)

En annen ting, som også skjedde på den første installeringen; Når jeg skal konfigurere lydenhet og mikrofonvolum, så får jeg kun velge "USB -enhet" som mikrofonkilde, og jeg MENER fra installasjon på den første PC-en at dette da kom opp som "Logitech Sphere MP mic" (eller noe lignende), at det i hvert fall spesifiserte at det var en Logitech -enhet.. Det gjør den ikke nå, som om det var en "Ukjent USB enhet"..

Takker så meget for svar!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...