Cundou Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hei, jeg har lest mye her inne, men aldri postet noe før, så jeg er vel i grunn ny. Beklager om dette ikke har noe på dette forumet å gjøre, men jeg er litt i villrede. Først litt info om PC-en: Det er en HP Pavilion zd8000 (Laptop) med Windows XP Home Edition SP2. 100gig HD, 1gig RAM, Intel Pentium 4 CPU 3.00GHZ Noe mer som trengs å sies om det? Problemet: I går kveld hang PC-en seg opp da jeg skulle avslutte et spill (Oblivion). Det har skjedd før, så jeg tenkte ikke noe spesielt over det. Da ingenting skjedde etter ti minutter med ctrl+alt+del, alt+tab etc. slo jeg av PC-en den slemme veien - med knappen. Vel, da jeg startet den igjen, tok det omtrent en time med svart skjerm før den startet på nytt, og endte med å gi meg en blå skjerm med beskjeden "Det er oppdaget et problem og Windows er avsluttet for å forhindre skade." Nå får jeg denne meldingen hver gang jeg prøver å starte Windows. Jeg kan litt om PC, men ikke SÅ mye. Den blå skjermen sier: "Deaktiver eventuelle verktøy for virussjekk, diskdeframentering eller sikkerhetskopiering. Kontroller konfigurasjonen av harddisken, og se etter eventuelle oppdaterte drivere. Kjør CHKDSK /F for å se etter harddiskskader, og start deretter maskinen på nytt." Joda, sikkert greit, hvis jeg hadde noen anelse om hvordan jeg skal gjøre alt det der. Og er det noen hjelp? For øyeblikket sitter jeg på den samme PC-en og skriver, startet gjennom en Linux cd. Jeg har kopiert alle viktige ting til den eksterne harddisken min. Virker jo som alt fungerer greit, bortsett fra at Windows ikke starter. Er det noen som kan hjelpe meg, eller peke meg til et sted hvor jeg kan få hjelp? Takker på forhånd Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Prov a putt inn Windows CDen og reparer Windows. Det gjor ikke noe med programmene osv du har installert. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg glemte å nevne at jeg ikke har XP CD-en selv. Kan kanskje få tak i en, men må jeg ikke ha lisensnøkkel? Jeg aner ikke hva den er, og de programmene jeg har funnet som kan finne den for meg, virker ikke gjennom Ubuntu Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Du trenger ikke lisensnøkkelen. Men du må starte recovery console fra CD-en, og kjør chkdsk etc. der. Lenke til kommentar
IP Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 En del bærbare fra HP har verktøy for harddisk-sjekk tilgjengelig gjennom bios. Har du sett etter det? IP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå