The7thSense Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hei alle sammen og godt nyttår...: Da er jeg på jakt etter et hovedkort som kan gjøre susen sammen med prosessoren Intel Core 2 Extreme QX9650. Fra før har jeg datadelene som er i signaturen min. Har aldri prøvd ut Intel men bare brukt AMD, så er nå åpen for noe nytt. Prisklassen har ingen betydning, trenger ikke være wi-fi. PC-en brukes stort sett bare til spilling. Setter stor pris på alle tips og alternativer. MVH The7thSense Lenke til kommentar
NyMaskin Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Det kommer ann på hva skjermkort du velger og hvor mangen av dem. Men ett skjermkort er valgene ganske åpne, men hvis du vil ha 2 nvidia skjermkort trenger du ett sli hovedkort. Og ved 2 ati skjermkort i crossfire trenger du ett annet hovedkort. Og wifi innebygget i hovedkortet er noe jeg heller ser bort ifra for det kommer med de fleste routere og man trenger ikke mer varme i ett kabinett. Litt av en prosessor du har funnet deg. Endret 5. januar 2008 av NyMaskin Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Skal du kjøre SLI må du ha enten NForce 750i eller 780i, dagens 650i/680i støtter ikke QX9650 eller noen av de andre nye Intel 45nm cpuene som kommer. Skal du ikke kjøre SLI så hadde jeg helt klart gått for ett Intel X48 hovedkort som dukker opp i disse dager, ingen vits å spare med en sånn CPU... Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Skal du ikke kjøre SLI så hadde jeg helt klart gått for ett Intel X48 hovedkort som dukker opp i disse dager, ingen vits å spare med en sånn CPU... Du mener CF nå? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Intel hovedkort støtter Crossfire, Nvidia SLI, men som jeg sa ville jeg gått for ett X48 hvis du ikke skal kjøre SLI Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Takker for flotte tips så langt. Får vente litt å se prisen på DDR3 an først da. Men NForce 750i eller 780i høres bra ut så jeg kan bruke DDR2-ram. Intel hovedkort støtter Crossfire, Nvidia SLI, men som jeg sa ville jeg gått for ett X48 hvis du ikke skal kjøre SLI Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke kun 1 skjermkort Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Skal du ha DDR2 går du heller for Intel X38, selv om nforce 750i/780i er betydelig bedre enn sine litt eldre kollegaer, så har de langt igjen til Intel - det er og blir en påtvungen løsning hvis man skal kjøre SLI Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Intel hovedkort støtter Crossfire, Nvidia SLI, men som jeg sa ville jeg gått for ett X48 hvis du ikke skal kjøre SLI Aj, nice, klarte å hoppe over "ikke". Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Mon tro om min nåværende vifte " Zalman CNPS9700LED " cpu-vifte får plass på x38 HK. Noen som vet målene eller som faktisk bruker denne viften på det HK? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Mitt Gigabyte X38-DQ6 har i alle fall god plass til Thermalright Ultra 120 Extreme, tror nesten det bare er Asus Maximus serien som er litt kresne på plass til kjøler, men det er ikke noe kjempeproblem der heller. Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Flotte greier. Blir vel det samme kortet jeg skaffer meg da Noe jeg bør være obs på når det gjelder det HK ? Endret 5. januar 2008 av The7thSense Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Bare legg inn siste stabile bios (ikke beta), det er også en hel haug med innstillinger i bios, det krever at du har brukbar kunnskap om overklokking for å få maks ut av det. Det har også en kjøleanordning på baksiden av kortet - under cpu sokkel, denne må du fjerne hvis du skal kjøre med kjøler som bruker egen bakplate, men det er enkelt og står forklart i manualen. Lenke til kommentar
Beetlebum Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Skal du ha DDR2 går du heller for Intel X38, selv om nforce 750i/780i er betydelig bedre enn sine litt eldre kollegaer, så har de langt igjen til Intel - det er og blir en påtvungen løsning hvis man skal kjøre SLI Kunne du begrunnet dette? Lurer på hva du mener med "langt igjen til Intel" ? Hva er det X38/X48 takler så mye bedre enn 780i ? Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Flotte greier dette. Da er det bestilt Intel Core 2 Quad Extreme QX9650 og Gigabyte GA-X38-DQ6. Billig ble det også. Takker for hjelpen.. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Skal du ha DDR2 går du heller for Intel X38, selv om nforce 750i/780i er betydelig bedre enn sine litt eldre kollegaer, så har de langt igjen til Intel - det er og blir en påtvungen løsning hvis man skal kjøre SLI Kunne du begrunnet dette? Lurer på hva du mener med "langt igjen til Intel" ? Hva er det X38/X48 takler så mye bedre enn 780i ? 780i er bare en 680i i ny revisjon (står faktisk fremdeles 680i på chipen) med en Nvidia pcie 2.0 bridgechip - den har fremdeles mange av primadonnanykkene som 6xx chipsettene har, men quad kompatibilitet er fikset. 780i utvikler for. eks ekstremt mye varme i forhold til Intel chipset, du vil fremdeles slite med såkalte fsb holes og generelle kompatibiltetsproblemer. En del av problemene merkes selvsagt kun ved ekstrem overklokking - og ikke hos alle, men hos forholdsvis mange. Du kan også finne Intel hovedkort med mange av de samme problemene, men da skyldes det kortprodusentens design og/eller bios - ikke chipsettet som hos Nvidia. Det er en grunn til at Nvidia ikke vil gi Intel SLI lisens - det vil effektivt drepe Nvidia´s hovedkortsalg. Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Men hva om jeg vil kjøre 2 nvidia-skjermkort? Da velger jeg et HK som takler både SLi og Quad-core. Hvilket bør jeg velge da? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Da må du gå for et 780i hovedkort - Evga f.eks. Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Da må du gå for et 780i hovedkort - Evga f.eks. Takker Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Hei igjen folkens: Nå er jeg drittlei av å vente på EVGA sitt hovedkort 780i SLI. Det blir jo aldri å finne på lager jo. Er det noen andre forslag til et gamer-hovedkort som kan kjøre SLI og som er perfekt til Intel E8500 cpu? MVH The7thSense Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå