Icenor Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg ønsker å reise til USA for å bygge videre på pilotsertifikatet mitt slik at jeg kan jobbe som kommersiell-pilot. Utdannelsen vil koste meg mellom 600- og 700 tusen kroner og jeg lurer på hvilke muligheter jeg har til å låne denne summen (hvis jeg har noen i det hele tatt). Utdannelsen er slik at jeg ikke kommer til å ha noen inntekter de første 2,5-3 årene. Slik jeg forstår det kommer det hele ned til et spørsmål om sikkerhet. Jeg har ikke noe å stille med selv, men familien min har sagt seg ville til å stille med sikkerhet. Det er da først og fremst min mor som tjener ca. 350.000kr og har et hus til ca. 2mill hvor det i fjor ble satt som sikkerhet i et lån på 150.000kr for å pusse opp huset. Jeg har også et annet familiemedlem som tjener rundt 450.000kr og har ca. det samme å stille som sikkerhet. Kort sagt ønsker jeg å involvere færrest mulig og plassere mest mulig av risikoen på meg selv, så langt det er mulig. Vil jeg kunne ta opp et slik lån? Isåfall hva bør jeg gjøre for å få de beste betingelsene. All hjelp taes imot med største takknemlighet Endret 5. januar 2008 av Icenor Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hvis disse to ikke har noen annen gjeld på boligene så kan de belåne boligene og bruke pengene som de vil. For å få de beste betingelsene bør de ta opp lån innenfor 60% av boligens verdi. Det kan faktisk være en fordel å kun belåne ett av husene for å unngå gebyrene som påløper. Når boligen er belånt vil rentene begynne å løpe. Hvem skal da betale de månedlige rentekostnadene for lånet "ditt"? Du bør helst sjekke mulighetene for å få jobb etterpå meget nøye, gjerne direkte med flyselskaper. Sjekk også at utdannelsen din er anerkjent hos potensielle arbeidsgivere. Jeg vet ikke hvordan det er med piloter, men det hadde vært synd å ta utdannelsen hos en institusjon som f.eks. er litt uglesett. Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Så hvis jeg skal gjøre dette må det være de som tar opp lånet for meg og ikke jeg som tar opp lånet med de som sikkerhet? Har jeg muligheten til å ha de første 3 årene avdragsfritt og så evt. betale rentene med egenkapital? Utgiftene er løpende, så jeg betaler ikke inn hele summen fra starten av men kommer nok til å bruke rundt 500.000 i løpet av det første året, ingen utgifter det andre året og de resterende 100-200 tusen det tredje året. Er det mulig å aktivere deler av lånet etterhvert som man trenger det eller må man betale renter av hele lånet fra dag 1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå