Gå til innhold

Får ikke installert gnome på en Ubuntu server

Anbefalte innlegg

Prøver å innstallere gnome med komandoen "sudo apt-get install xserver-xorg xfonts* gnome" og det ender alltid opp med meldingen: Sett inn CD-en som er merket "Ubuntu-server 7.10 Gutsy Gibbon - Realease i386 osv.. Her stopper det opp. Riktig CD står i CD-romen. Noen som vet hvordan man løser dette problemet?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre skjulte punkt under 1.4 i signaturen min, kanskje jeg burde gjøre den mer synlig, og legge den under installasjon.

Den Ubuntuen jeg har nå er tekstbasert så jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne bruke din guide for å hake av for cdrom?

Kan sikkert gjøre det i et takstbasert system også. Det er bare å finne ut hvordan :innocent: .

Bra guide forresten :thumbup:

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Du kan like godt laste ned Ubuntu desktop-versjon og installere den. Server-versjon er i grunn ikke noe mer magisk enn at de har kuttet ut skrivebordsmiljø og har lenger oppdateringssupport.

Sant nok. Kan jeg gjøre alt i terminalen som jeg kan gjøre i en tekstbasert server? Jeg kan vel egentlig det.

Lenke til kommentar
Her er en kort howto:

Først kjører du "sudo nano /etc/apt/sources.list" og fjerner/kommenterer ut linjen for CDromen.

Så kjører du "sudo apt-get install ubuntu-desktop", da får du Ubuntus versjon av gnome, ikke std. Gnome.

Okey, takk skal skal du ha. Skal prøve det.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Du kan like godt laste ned Ubuntu desktop-versjon og installere den. Server-versjon er i grunn ikke noe mer magisk enn at de har kuttet ut skrivebordsmiljø og har lenger oppdateringssupport.

Sant nok. Kan jeg gjøre alt i terminalen som jeg kan gjøre i en tekstbasert server? Jeg kan vel egentlig det.

Ja, det kan du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...