rottweiler Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Tenkte og Fjerne Katalysator på en 95Model Ford Transit 2.0 Doch Bensin. 1.Er det noe som helst Føler på hver sin side til den sån Katalysator eller eksosanlegge? 2.hva Burde jeg være forsiktig med? 3.Bruker den mye mer bensin? 4.Merker jeg noe Forskjel på Hk eller ved Gasspådragelse? 5.skader jeg motoren(bilen har godt 160Tusen)? 6.hva skal jeg erstate Katalysator med? Takk for svar:) Endret 5. januar 2008 av rottweiler Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 1.Er det noe som helst Føler på hver sin side til den sån Katalysator eller eksosanlegge? Vet ikke når dette ble vanlig eller hvilke modeller som har dette, så det aner jeg ikke. Har du to vil du få problemer med å få bilen til å gå ordentlig siden bilen tror katalysatoren din er defekt og deretter gå over på et "nødprogram" som gjør at bilen går dårlig. 2.hva Burde jeg være forsiktig med? Gjør det lett å monstere katalysatoren igjen slik at du kan montere den igjen før EU-kontrollen! 3.Bruker den mye mer bensin? Bruker vel heller mindre pga mindre motsatnd i eksosen..? 4.Merker jeg noe Forskjel på Hk eller ved Gasspådragelse? Ikke mye, men du bør merke litt. 5.skader jeg motoren(bilen har godt 160Tusen)? Nei. 6.hva skal jeg erstate Katalysator med? Et rør. Lenke til kommentar
Revi Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hvorfor i all verden skal du fjerne den? Bilen kommer ikke til å gå merkbart bedre, og bensinforbruket tror jeg endres marginalt. Er den ødelagt da? Hvis du bare skal fjerne den fordi du mener bilen vil gå bedre, så dropp det, tenk litt miljø i stedet.... Lenke til kommentar
rottweiler Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 den er ikke ødelagt,tenkte kanskje at den gikk litt bedre,litt finere lyd? og kanskje gikk litt biligere i drivstoff. Så jeg vet ikke hvem jeg skal høre på,mange sier dit og dat:S Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Du kan jo evt kjøpe en "racing-katalysator", disse har minimalt med motstand! Koster dog en del, men da er det lovlig og bilen går "bedre" (fortsatt minimalt!) Lenke til kommentar
rottweiler Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Du kan jo evt kjøpe en "racing-katalysator", disse har minimalt med motstand! Koster dog en del, men da er det lovlig og bilen går "bedre" (fortsatt minimalt!) Går den best uten katalysator eller med racing katalysator? Mye koster Racing katalysator? noen nett side til racing katalysator? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det er ingen vits i å fjerne den på den bilen, så drit i det du?? racing kat koster fort 10k Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 rør koster 50,- Kan være greit og ha noen hurtig koblinger under der så slipper man og sveise over før hver eu. De kan koste litt. Kanskje 5-600,- prisene kommer helt ann på dimensjonen osv. Husker ikke hvordan det så ut under transittene, men de har ikke 2 lambdaer så det går greit og fjerne katta. Er som regel mer stress enn morro og fjerne katalysatoren. Kjenner du bilen godt fra før vil du nok merke litt forskjell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg har fjernet katalysatoren én gang, det var på en bruktimportert USA-bil for leeeenge siden. USA tok i bruk kat i 1973, og det var ikke vanlig med blyfri bensin i Europa før leeeenge etter dette. Dette ble gjort fordi første eier i Norge hadde kjørt bilen på blybensin, slik at kat'en var nesten tett. Det jeg gjorde var å ta ut kat'en, dele den på tvers, ta ut innmaten, og sveise potten sammen igjen. Dersom kat'en var OK og skulle gjenbrukes, hadde jeg satt på et rør i stedet (men da hadde jeg aldri fjernet den i første omgang). Bilen gikk ikke merkbart bedre etterpå (stor V8), støyet litt mer (ikke mye) samt fikk en slagt resonnans i den tomme kat-potten, og gikk like pent (enkel motorstyring på så gammel bil, bare enkel lambda i headers). Problemet med å gjøre dette på en bil nyere enn -1988 er at avgasskravene ikke overholdes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå