OpusNR1 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg har lenge hatt lyst på litt skikkelig 5.1-lyd til film og spill. Jeg så lenge på toppmodellen i den audioverden jeg har kjent til nå, nemlig 5.1-sett til pc. Logitech Z-5500 Dette er nok utvilsomt et realt løft i forhold til det spinkle creative 5.1 anlegget jeg har nå som er på rundt 60w totalt, og har de fleste tilkoblingsmulighetene jeg trenger. -RCA Phono x 2 fra tv -optisk inn fra xbox 360 (og fra fremtidig ps3) -tilkobling fra pcn for 5.1-lyd. (optisk, eller mini jack x 3) Nå som jeg virkelig har tenkt å gjøre alvor av et høytalerkjøpet har jeg begynt å undre på om dette anlegget er det beste kjøpet, eller om det ville vært lurt å legge til noen ekstra tusenlapper for å løfte lydopplevelsen til nye høyder. Jeg begynte derfor først å lete litt rundt etter komplette hjemmekinopakker som feks JVC TH-D7, og lurte på om dette vil gi en vesentlig bedre lydopplevelse enn logitech systemet? (Det er tross alt dobling i prisen) Dette koster rundt 5000kr og for den prisen så jeg at man kunne få et billig komponentsystem. Nærmere bestemt: Eltax Summit OG Eltax AVR-900 eller Sony STR-DG510S Er disse billige komponentene noe tess? Tips til andre forsterkere/høytalere? Blir nok ikke noen Sub i denne omgangen, blir så mye ekstra utgifter i frakt og kabler. Har satt opp en handleliste med sub også på komplett.no, men oppdaget at de ikke sender med andre enn posten til trondheim. Da blir frakten på 1200kr, som tvinger meg til å droppe suben. [Handleliste] Noen som vet om en nettbutikk som sender med noen andre enn posten til trondheim? Endret 5. januar 2008 av OpusNR1 Lenke til kommentar
PaulKemp Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hehe, mener ikke å kapre tråden din, men dette er right up my alley... Kjenner meg godt igjen i det du sier. Jeg sitter å vurdere enten z 5500 eller å bygge et anlegg med surround forsterker og hele pakka. Jeg har to gode Patos B 310 fronthøytallere, men må ha bak og center + forsterker. Dette vurdert opp i mot Logitech Z-5500 eller storebroren Creative Gigaworks S750. Da må jeg ut med ca 3500 og jeg tviler på at jeg får en ok forsterker, center samt bakhøytallere til denne prisen. Som sagt, ikke kapring, bare joining. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 HAHAHAHA, jeg sitter også på akkurat samme problem. Er svært nær å bare kjøpe Logitech Z5500 slik at jeg har en ferdig pakke uten det ekstra styret. Tror hvis jeg startet med komponent anlegg vil pengebruken gå betraktelig opp. Bare recivern de fleste vil foreslå kommer sikkert på 3000kr +++. Har skjønnt det slik at ferdig anleggene til Expert og Elkjøp er NO GO. Til og med på elkjøp frarådet han meg å kjøpe et slikt anlegg. Lenke til kommentar
OpusNR1 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Har nå kjøpt Z-5500 og merket med en gang mangelen på mellomtone. Jeg erstattet derfor fronthøytalerne med et par Dynavoice S-4. Nå er det skikkelig go-lyd, i alle fall for mine low-fi-ører. Anbefaler alle med Z5500 å gjøre det samme, det blir vesentlig mer trykk! Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Har nå kjøpt Z-5500 og merket med en gang mangelen på mellomtone. Jeg erstattet derfor fronthøytalerne med et par Dynavoice S-4. Nå er det skikkelig go-lyd, i alle fall for mine low-fi-ører. Anbefaler alle med Z5500 å gjøre det samme, det blir vesentlig mer trykk! Hvor kjøpte du Dynavoice høytalerne? Var det bare å koble de rett sammen med Z-5500 anlegget? Ledninger.. Er ikke de bakhøytalere egentlig.. Endret 14. januar 2008 av E}{IT Lenke til kommentar
PaulKemp Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Betyr dette at man i teorien kan koble hvilke som helst høytallere stående som front? Det er ikke bare høytallerene som er trekkplasteret med z-5500, men også det lille styringssenteret som også følger med. For noe av det som er genialt med z-5500 er at man kan bruke optisk fra Xbox, coax fra pc og evt vanlig jack til en kilde til, feks dekoder. Correct me if im wrong... Lenke til kommentar
OpusNR1 Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Det stemmer at Dv. S-4 er ment som bakhøytalere, men de fungerer også utmerket som front. Det flotte med Z-5500 er at høytalerne kobles til med helt vanlige høytalerkabler, noe som gjør at man kan koble hvilke som helst høytalere til. S-4 er på maks 100W noe som passer bra til forsterkeren på z-5500, som er rundt 100W maks pr. kanal om jeg ikke tar feil. Det er de som har koblet høytalere på rundt 250W til, men de får "overload" på displayet. EDIT: Det er også mange som kan fortelle om bedre lyd ved kjøp av kvalitets-kabler. De som hører med er ikke så mye å skryte av. Hvor mye bedre lyd det er snakk om får jeg vite en gang i neste uke da de nye kablene kommer. Kan poste her om resultatet. (Finnes det ingen dedikert Z-5500 tråd her på forumet? Jeg forstår at det begynner å bli en del som har kjøpt det). Endret 15. januar 2008 av OpusNR1 Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hehe, skal man bytte ut så voldsomt mye kunne man jo likegodt kjøpt et komponent anlegg :!: Men å bytte framhøytalerne tror jeg ikke er dumt. Lenke til kommentar
OpusNR1 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Hehe, skal man bytte ut så voldsomt mye kunne man jo likegodt kjøpt et komponent anlegg :!: Men å bytte framhøytalerne tror jeg ikke er dumt. Ja det er sant, men med de nye fronthøytalerne havnet vel det hele på ca 3000kr. Det er jo enda godt under det du må ut med for et komponentanlegg. Lenke til kommentar
PaulKemp Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Dette er interessant synes jeg. Mine Patos Basic 310 har en oppgitt effekt på 20-100 Watt. Så du mener forsterkeren kan drive disse? Det er uansett vesentlig rimeligere enn å kjøpe forsterker, center og bakhøytallere. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg har selv prøvd 5.1 pc systemer, og trudde lenge det var bra. Men irriterte alltid over bassen som bare brummet og buldret, men aldri ga noe ordentlige drønn eller klare trommer. Jeg syns også avstanden mellom sub og diskant var stor, det manglet noe. Jeg hadde noe Creativ greier som i sin tid kosta 3 000,- Bytta til ett neste likt system, men beregnet for hjemmekino, det følgte med dvd spiller. Hvor prosesor til 5.1 systemet var. Jeg koblet data til den DVD spilleren. (vet ikke om alle slike system kan gjøre dette) Og fikk vesentlig bedre lyd, bassen var fastere og ikke slørete i det heletatt. og jeg fikk mellomtoner like kraftig som resten av systemet. Senere har jeg kjøpt brukt forsterker for THX hjemmekino, og en ordentlig THX dvd spiller, og bygd høyttalere selv, dette blei end ett løft. Jeg råder dere bare til å kjøpe system for hjemmekino, selv om dere bruker PC-en. Jeg følte att jeg fikk mye mer for penga da, en PC 5.1 system. hvertfall i prisklassen 3 000 - 5 000,- Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Jeg er også på utkikk etter nytt 5.1 sett, da jeg den dag i dag sitter med Z-5500 som passer særs dårlig inn i stuen min. Altfor stor sub, og jeg vil gjerne ha trådløse bakhøyttalere i tillegg. Er det noen her som har kikket noe på det? Endret 30. januar 2008 av Luc1fer- Lenke til kommentar
OpusNR1 Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Har fått monster thx kablene nå. Lyden ble kanskje en tanke klarere, men den største forbedringen var at nå kan jeg spille enda høyere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå