hitokiri Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det blir snart en realitet. Forskere har nemlig klart å tidoble batterikapasiteten på dagens batterier. Les mer Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Dette var herlige nyheter, ikke minst for Elektrisk RC utstyr. Hvor eks. et piccoz helikopter har 8min flytid kan man kanskje få opptil 60min med denne teknologien? Herlig Endret 5. januar 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Mangler jo fortsatt en vesentlig del.. Levetid.. Silikon har kortere levetid ja, men hvor mye?! Her snakker man både miljø og pris. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg og er spent på hvor lang levetiden på silikon er. Kan man sette slike batterier inn i dagens tlfer? Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Om Nokia hadde begynt å få dette inn i telefonene sine så kanskje jeg kunne hatt N-serien nå Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg er fortsatt forvirret, refereres det til bruk av limet/fyllmiddelet silikon, eller er det snakk om metallet silisium? Jeg tror neppe det er mulig å lage nanorør av silikon, og det klarer neppe å lede noe særlig strøm. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 er nok det siste. dem to navna er fordømt like på engelsk... atter en gang hadde det vært hyggelig om kildeinfoen i hjørnet var klikkbar, siden amobils oppsumering er ikke akkurat "god"... Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Kan være kjekt å ha, så slipper de mest batteri-spisende telefonene å bli så spisende, og funksjonene kan bli brukt lengre om gangen, som gps. gledelig nyhet. Om det hadde kommet litt tidligere. Vedder som sagt at dette blir realiteten om noen år. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 og med utviklingen innen energieffektive prosessorer så kan fremtiden virkelig bli mobil Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Vi får vel sjå om den teknologien faktisk kjem. Det er så mange gode oppfinningar som aldri kom på marknaden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Rent teknisk går den nye metoden ut på å erstatte Li-ION-batteriets anode med silikon. Denne anoden er vanligvis laget av karbon. Hvor høy kapasitet batteriet har avgjøres av hvor mye lithium som kan lagres i anoden. Silikon har mye høyere kapasitet enn karbon. Her tror jeg det bugner av skrivefeil. Hvorfor i all verden skal det elektrisk isolerende geleaktige stoffet som brukes til puppeinnlegg og tetting på bad ha noen funksjon i et batteri? Sikker på at dere ikke har oversatt feil fra engelsk? Eng. Silicone = No. silikon = puppeinnlegg og tettningsmasse Eng. Silicon = No. silisium = Et halvledermetall mye brukt i elektronikkindustrien Og hva mener dere med Lithium? Det engelske ordet lithium oversettes til Litium på norsk. Litium brukes blant annet i Li-Ion-batterier. Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Hei, og takk for tilbakemeldinger angående mine sviktende engelskkunnskaper Silicon er det samme som silisium, og lithium blir litium. Vi skriver ikke mye om grunnstoffer, så her har jeg gått i oversettelsesfellen gitt Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) vel som simen1 demonstrerte, silikon og silisium er fordømt likt skrevet på engelsk, så det er det fort gjort å gjøre feil. Endret 5. januar 2008 av hobgoblin Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Da forstår jeg at du gjorde feil gitt! Silicone og silicon, lett å se feil der! Visste ikke hva silisium på engelsk var før nå, så jeg vil tippe jeg har misforstått en hel del ganger. Takk for informasjonen! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Silicon Valley er Silikondalen der alle får nye bryster Jeg visste at det var en dekkoperasjon der. Endret 6. januar 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hahaha, det er det jeg alltid har trodd Har tenkt utallige ganger over hvorfor et område med mye elektronikk kalles silikondalen Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Wikipedia: Lithium batteries were first proposed by M.S. Whittingham, then at Exxon, in the 1970s. ***the first commercial lithium ion battery was released by Sony in 1991 Jaha! Tok ca 21 år det. Hvor lang tid tar dette da??? Nå er jo Lithium batterier i fullsving nå. I mobiler (en del år) og i borremaskiner (osv)... Tar vell kanskje 5-8 år før disse nanorørproduserte batteriene kommer i full drift. Edit: PS: Jeg er så fittelei av venting på nye ting. Hvor i faen er skycar'en min? Endret 7. januar 2008 av Deimos87 Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 undres på hvor lenge dem var i militær bruk før dem ble tilgjengelig i sivil sammenheng... Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Edit: PS: Jeg er så fittelei av venting på nye ting. Hvor i faen er skycar'en min? -- Nå har vi jo ganske mye større behov/bruk for skikkelige batterier i forhold til hva man hadde mellom 70-tallet og 1991. Ni-Cd og Ni-MH holdt vel lenge, og har sannsynligvis vært ganske mye billigere å produsere i den tiden. (Hvor mye bruk man har for skycar kan vel sikkert også diskuteres ) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Edit: PS: Jeg er så fittelei av venting på nye ting. Hvor i faen er skycar'en min?Den håper jeg aldri kommer for å si det slik, jeg ønsker ikke fler folk i lufta enn vi allerede har der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg