Lolcat2016 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Fikk min nye Eizo-skjerm idag. Denne skjermen er teknisk sett ganske lik S2431W, bortsett fra at denne skjermen har støtte for dynamisk kontrast og litt flere fargejusteringsmuligheter. S2411W koster noen tusenlapper mer enn S2431W, til tross for at S2431W visstnok har innebygde høyttalere, noe som S2411W ikke har. Det finnes også en S2401 utgave med TN-panel og en dyrere HD2441 modell med bl.a. HDMI-innganger. Jeg var litt spent på om Eizo-skjermen kunne måle seg med min gamle HP L2335, en S-IPS skjerm med meget bra billedkvalitet i forhold til prisen. Ironisk nok kostet HP-skjermen vesentlig mer enn Eizo-skjermen da den ble kjøpt for ca. 2 år siden (ca. 13.000 vs 8.000 kr). Det var ikke store forskjellen mellom skjermene rent billedmessig, men på ett punkt var Eizo-skjermen klart overlegen: Svartnivå. S-PVA panelene fra Samsung (som Eizo bruker) er generelt sett bedre på svartnivå enn S-IPS paneler, så dette kom ikke som noen kjempeoverraskelse. Samtidig er innsynsvinkelen overraskende bra, ettersom S-IPS tradisjonelt sett har vært bedre enn S-PVA på dette området. Når jeg sammenligner Eizo og HP-skjermene har HP-skjermen bare en smule bedre innsynsvinkel. I praksis er innsynsvinkelen av mindre betydning for meg, ettersom jeg alltid sitter like foran skjermen. Jeg har ikke kalibrert skjermen ennå ved hjelp av verktøy, men jeg har utført noen mindre gain-justeringer på øyemål og samtidig brukt informasjon fra diverse tester som grunnlag. I utgangspunktet gir skjermen en forholdsvis presis fargegjengivelse i sRGB modus. Lysstyrken måtte imidlertid nedjusteres kraftig til 23% (det er typisk at skjermer er stilt inn med for høy lysstyrke). Siden jeg spiller litt innimellom testet jeg også skjermen i CS: Source. Responstiden er oppgitt til 16 ms (6 ms G2G), noe som er litt raskere enn HPs 25 ms. I praksis så jeg ikke store forskjellen mellom skjermene, selv om det kunne virke som om Eizo skjermen var et hakk raskere. Begge skjermene var (ihvertfall for mitt vedkommende) fullt brukbare i 'raske' 1. person skytespill som CS. Den gamle HP skjermen gjorde forøvrig en glimrende jobb med oppskalering av skjermbilder i lavere oppløsning. Heldigvis gjør Eizo-skjermen en minst like bra jobb. Jeg har ikke hatt anledning til å teste skjermen på 1080p-signaler, hvilket den skal støtte ifølge spek'en. Det interessante er at skjermen da viser bildet med 1080-linjer (1:1 mapping). De resterende linjene vises som svart for å bevare aspektforholdet (siden skjermen har en native oppløsning på 1920 x 1200). HP-skjermen støttet ikke HDCP, så jeg fikk aldri testet ut HD-signaler ordentlig på den skjermen. Jeg har en rekke videokilder som støtter 1080p (DVD med 1080p-oppskalering, samt Blu-Ray og HD-DVD avspillere), så dette kommer jeg til å teste ut for moro skyld senere. Det er andre småting som jeg setter pris på med denne skjermen, som f.eks. muligheten for å styre skjerminnstillingene via software (onscreen menyer har en tendens til å være knotete å navigere gjennom). Skjermen har to USB-kontakter, men jeg tror jeg ikke får så mye bruk for disse. Totalt sett synes jeg skjermen var et bra kjøp, selv om den ikke akkurat var så veldig billig, og selv om den ikke er knusende overlegen den allerede meget gode HP-skjermen. Eizo-skjermen leverer bra billedkvalitet (som er viktig for meg siden jeg driver en del med billedbehandling/fotoredigering) og er rask nok til at den kan brukes til action-spilling. Det finnes naturligvis dyrere skjermer med enda større fargerom og presise farger (som f.eks. ColorEdge serien fra Eizo og andre high-end modeller fra NEC), men denne FlexScan-skjermen er bra nok for foto-amatører og litt mer seriøs billedbehandling. Jeg ser på dette som en mer langsiktig investering og da er 8.000 kr langt ifra avskrekkende mye. Jeg vil legge til noen bilder av skjermen senere i helgen. EDIT: Tasteleif.... Endret 5. januar 2008 av hal9k Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Gratulerer med ny skjerm Endret 22. januar 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Er du interessert i en dual-oppsett med din Eizo S2411W, så selger jeg min nå: http://www.bruktmarked.no//annonse.php?a=108083 Endret 22. januar 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå