Bruker-97420 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hva er meninga med livet? Om man ikke er relgiøs har man ingen mål med det som skjer i livet... Og humanister sier at man ikke skal tenke over det som skjer, men bare godta at man er her og gjøre det beste ut av det. Jeg er humanist og kommer ikke til å gå over til å bli noe annet. Men hva er da "mitt" syn på livet? Hva er det som gjør livet hvert noe? Hva er grunnen?? Hva er meninga med å være her? Hvorfor skal jeg presse meg til ett "A4-liv"? Hvorfor kan ikke jeg bare bli liggende på sofaen til jeg blir borte? Man kan si at jeg skal være på jorden for at alle andre skal ha "gleden" av mitt selskap, men hvorfor er de menneskene her? Hva er vitsen for at jeg er en del av dems liv, og hva er meninga av at DE er her? Hva er livet lagd for? Hva har jeg å bevise, og for hvem? Hvorfor sitter jeg her, på jorda, og bruker masse energi på å finne ut av hvorfor jeg er her? Hvorfor satt mennesker før meg å oppfant masse for at livet til sine etterkommere skulle bli lettere? Hvorfor har vi fått alle hjelpemidlene vi har? Hva har det gjort for oss? Og hvorfor? Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Min mening er at livet ikke har noen mening. Du gjør så mye ut av det som du kan mens du lever. Om det betyr at du vil ligger på en sofa til du forsvinner så er det ditt valg. Personlig ville jeg funnet på noe som hadde vært litt mer morro enn det men Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hva er det som gjør livet hvert noe? At det ikke er noen endelig grunn til at vi er her betyr ikke at vi ikke faktisk lever her og nå, og at vi har følelser, opplevelser, osv. Hva er grunnen??Hva er meninga med å være her? Ingenting. Hvorfor kan ikke jeg bare bli liggende på sofaen til jeg blir borte? Fordi du vil leve det eneste livet du har? En fantastisk mulighet, da de aller fleste aldri blir født i det hele tatt. Man kan si at jeg skal være på jorden for at alle andre skal ha "gleden" av mitt selskap, men hvorfor er de menneskene her? De bare er her, akkurat som deg. Hva er vitsen for at jeg er en del av dems liv Mennesket er som det er i dag fordi det er et flokkdyr. Vi er laget for å leve i flokk. Vi er satt sammen slik at vi føler oss vel sammen med andre mennesker. Hvorfor satt mennesker før meg å oppfant masse for at livet til sine etterkommere skulle bli lettere? De gjorde jo sine egne liv letter også. Og hvorfor? Ingen spesiell grunn. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Meningen med livet er det DU fyller det med. Fyller du det med tull og tøys så blir livet tull og tøys, fuller du det med noe du syntes er gøy blir det gøy osv. Men dette er noe DU må finne ut av selv.... og alle andre for den sakens skyld. Og det er her mange "kristne" strander, (tror jeg) de klarer ikke å innse at vi ikke har noen større mening med livet annet enn det vi klarer å lage selv og vil derfor fylle det med en falsk "forsikring" på at livene deres er meningsfylte og at de ved enden av livet kommer til himmelen. Selv er jeg helt hundre prosent sikker på at jeg er her på jorden ved en tilfeldighet, det var en tilfeldighet (den sterkeste kanskje?) at akkurat DEN sedcellen traff egget som ble meg, det samme med mine foreldre og deres foreldre før dem og så videre.... Døden er der for at vi som rase skal bli sterkere, bedre utviklet osv med å prøve og feile og noen større mening enn det har du, eller noen andre, (du kan si dessverre) ikke, selv om du så gjerne vil ha større mening. Du lever evig mellom dine barn, det er nøkkelen til udødelighet. For når du dør da dør du, end of story. Du må jo så gjerne gå rundt å innbille deg at det som kalles for sjelen plutselig flyr ut av kroppen din og kommer til helvette eller himmelen, selv er jeg sikker på at når kroppen dør så dør jeg'et ditt, din bevisthet, med det. Hvis en tror på dette vil jo "sjelen" til de som ligger respirator allerede ha forsvunnet enten til himmel eller helvette da, UTEN at kroppen er død.... Nei, i den store og hele sammenhengen er det du som gir livet ditt mening! Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 "The meaning of life is to give life meaning." Lenke til kommentar
chokke Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 "Du" kan jo ikke gi livet en mening. Du kan prøve å forbruke tiden på aktiviteter som gjør at tidsoppfattelsen blir mindre. Du kan si du har hatt et godt liv i dine egne egoistiske ønsker, men om livet ditt hadde noen mening? Nesten garantert nei. Livet er lidelse og tar utgangspunkt i begjæret Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 "Du" kan jo ikke gi livet en mening. Du kan prøve å forbruke tiden på aktiviteter som gjør at tidsoppfattelsen blir mindre. Du kan si du har hatt et godt liv i dine egne egoistiske ønsker, men om livet ditt hadde noen mening? Nesten garantert nei. Livet er lidelse og tar utgangspunkt i begjæret Det kommer (etter mitt syn) litt an på hva du definerer som mening. Noen finner mening i å føre menneskeslekten videre, mens andre ser på det å få barn som det største av alt. Ja, det handler om subjektiv mening. Kjærligheten skal man huske. Selv finner jeg mening i det at jeg har funnet en jeg elsker, vi to deler noe som ingen andre kan ta fra oss, vi skriver oss inn i universets ånd (ikke i noen bok eller noe form for dokument), men bare som en essens i noe godt mellom to mennesker. Da betyr ikke døden så mye. Om det er så mye mer mening (det finnes selvsagt mange varianter) utover dette, neppe? Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Mening I livet er en ting, for det er det jo masse av. Men hva er meningen MED livet? Jeg har vel funnet ut at det ikke finnes noe mening med det. Det ér bare her, og man får gjøre det beste ut av det. Jeg har også funnet ut at for mye filosofering om emnet gjør meg bare rar(ere) i hodet. Men jeg skulle gjerne hatt en motivasjon for å gå igjen livet. Rart... Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 [...]Og hvorfor? Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 ohh mamma. eg veit kva som er meiniga, men eg trur ikkje eg vil dele det med andre Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Litt mer helhetelig perspektiv og ikke filosofisk; det er ingen mening, vi går rundt som maskiner som er programert til ditt og datt, bl.a. å finne oss en make og føre flokken videre, og mest av alt prøver vi å ikke dø, går vi rundt å tar selvmord alle sammen så vil ikke menneskerasen klare seg like bra. Det som er nevnt ovenfor er da våre tolkninger av programvaren vi sitter inne med Leve livet så godt vi kan (selv om jeg mener at vi aldri får det noe bedre, bare midlertidig gleder som går over), gjøre det vi har lyst med og konstant arbeide for å få det vi vil ha. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Du er like ubetydelig som de 1000000 bakteriene som befinner seg på hver kvadrat cm. på kroppen din. Eneste forskjellen på deg og dem er at du kan tenke. Tenke på store ting. Du har følelser og og kombinerer dette med å tenke for mye. Egentlig er du som alt annet liv; en ubedtydelig liten prikk på en litt større blå prikk midt i et sort tomrom. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Meningen med livet er å skaffe seg erfaring i denne tilværelsen. Vi må lære så mye vi kan om tanker og følelser. Se på denne virkeligheten som en stor læremodul, eller "training system". Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Av og til tenker jeg mye på disse spørsmålene. Men på skolen tenker jeg ikke så mye på det. Kan tenke meg jobb blir litt av det samme. Gjenntakelse Glemme spørsmålene Lenke til kommentar
moon_blood Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hva er meninga med livet? Om man ikke er relgiøs har man ingen mål med det som skjer i livet... Og humanister sier at man ikke skal tenke over det som skjer, men bare godta at man er her og gjøre det beste ut av det. Jeg er humanist og kommer ikke til å gå over til å bli noe annet. Men hva er da "mitt" syn på livet? Hva er det som gjør livet hvert noe? Hva er grunnen?? Hva er meninga med å være her? Hvorfor skal jeg presse meg til ett "A4-liv"? Hvorfor kan ikke jeg bare bli liggende på sofaen til jeg blir borte? Man kan si at jeg skal være på jorden for at alle andre skal ha "gleden" av mitt selskap, men hvorfor er de menneskene her? Hva er vitsen for at jeg er en del av dems liv, og hva er meninga av at DE er her? Hva er livet lagd for? Hva har jeg å bevise, og for hvem? Hvorfor sitter jeg her, på jorda, og bruker masse energi på å finne ut av hvorfor jeg er her? Hvorfor satt mennesker før meg å oppfant masse for at livet til sine etterkommere skulle bli lettere? Hvorfor har vi fått alle hjelpemidlene vi har? Hva har det gjort for oss? Og hvorfor? Det der var ikke akkurat ett filosofisk spørsmål.. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvorfor skal så mange gruble over noe som er meningsløst å gruble over? Livet er meningsløst! Ut ifra betydningen av ordet "mening" så er det umulig for mennesket å finne årsaken til vår eksistens. Man kan alltids finne et subjektivt svar, men ikke et universelt svar. Man kan stille seg selv spørsmålet "Hvorfor eksister en gaffel, og hva er meningen med den?". Gaffelen eksisterer fordi mennesket har hatt et behov for et slikt redskap og har derfor skapt det og bruker redskapet slik det er ment å brukes. Hvorfor eksiserer mennesket, og hva er meningen med mennesket? Mennesket eksisterer fordi det har vært et behov for mennesker her på jorda. Siden vi ikke har skapt oss selv, kan vi ikke finne meningen med hvorfor vi er her. Denne teorien forutsetter selvsagt at noen/noe har hatt et behov for å skape oss. Gud, Gaia, skapninger med ekstremt høy intelligens e.l. Teorien kan ganske enkelt forkastes siden vi ikke kan bevise at et "høyere vesen" eksisterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå