Bonna86 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 * The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. * Jane Eyre av Charlotte Brontë. * North & South av Elizabeth Gaskell. * Kabalmysteriet av Jostein Gaarder. * Pride & Prejudice av Jane Austen. * The Pallisers-romanene av Anthony Trollope. Lenke til kommentar
Registrert-Brukar Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Bartimaeus trilogien (The Amulet of Samarkand, The Golem's Eye og Ptolemy's gate) av Jonathan Stroud. Les dei før du dør! Lenke til kommentar
cathped Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 1.Bibelen 2.Sofies verden 3.Den røde tråden 4.Galgenfrist for kvinneorkesteret 5.Anne Franks dagbok 6.Tror du sannheten om deg selv? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 1) Alle Harry Potter-bøkene 2) Gutten i den stripete pysjamas (John Boyle) Lenke til kommentar
-Karina- Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 "Den merkelige hendelsen med hunden den natten" av Mark Haddon er fin=) Autist som prøver å finne ut hvem som drepte naboens hund med en høygaffel... Lenke til kommentar
ingridmarie Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Ringenes Herre er et must. Tatt Av Vinden bør man få med seg. Harry Potter og Narnia er klassikere. Diana Gabaldons bøker kan STERKT anbefales! Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Interessant at folk sier det ikke er noen bøker man må lese før man dør, men jeg har aldri sett noen klage på lister over filmer man må se før man dør? Men uansett. Frank Herbert's Dune, fordi den gjorde for sci-fi sjangeren det Ringenes Herre gjorde for fantasy-sjangeren. Ringenes Herre, naturligvis. The Weird Works of Robert E. Howard (aner ikke hvor mange bøker det er, men det er mange). Fyren skapte sword & sorcery-sjangeren og har gitt oss en rekke kjente navn, som Solomon Kane, Kong Kull og Conan. Det sier jo litt at spillet Age of Conan nylig er kommet, og det jobbes med en film-trilogi om Solomon Kane. H. P. Lovecraft Omnibus 1-3. Lovecraft er en av de mest innflytelsesrike skrekkforfatterne hele forrige århundre, og selv den dag i dag er det få, om noen, som har klart å overgå stilen og fortellingene hans. Disse tre bøkene samler alt han skrev, inkludert en del historier han aldri rakk fullføre. Carrie, av Stephen King. Ung fyr jobber med en bok. Fyren er misfornøyd med resultatet, kaster manuset i søpla og glemmer det. Dama hans leser det en stund senere og overtaler ham til å levere det inn til et forlag. Fyren går etterhvert med på det, og resultatet er denne boken og en karriere som en av nåtidens mest populære skrekkforfattere. Selvsagt er han innspirert av Lovecraft i flere bøker, men det er en annen sak. Dragonlance Chroniciles av Margareth Weis og Tracy Hickman. Fantasy er langt mer enn Ringenes Herre. Disse tre bøkene er basert på et brettspill (rollespill, selvsagt), men skapte sin egen versjon av verden og har til nå rundet over hundre og femti bøker, om jeg ikke tar helt feil. Liker du fantasy er disse tre obligatorisk. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Interessant at folk sier det ikke er noen bøker man må lese før man dør, men jeg har aldri sett noen klage på lister over filmer man må se før man dør? Kan godt ødelegge illusjonen din her. På samme måte som jeg mener at det ikke finnes bøker man må lese før man dør, mener jeg også at det ikke finnes filmer man må se før man dør. Ok? Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Noen unntak er det jo, selvsagt. Lenke til kommentar
ingridmarie Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Man må selvfølgelig ingenting, men man burde kanskje! Det er utrolig mye fantastisk litteratur der ute som det absolutt er verdt å få med seg før man dør. Du kan vokse mye som menneske av å lese gode bøker. Endret 6. juli 2008 av ingridmarie Lenke til kommentar
AllanPallan Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg må si jeg uenig at Harry Potter er bøker man MÅ lese. De bøkene som skulle blitt listet opp i denne tråden burde være bøker som enhver litteraturentusiast må ha i sitt repertoar av bøker en har lest. Altså kremen av klassikerne. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Frankenstein er en helt fantastisk klassiker som alle burde lese. Den er en god grøsser, men det er mer de etiske og filosofiske spørsmålene som boken stiller som er interessante. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Av bøker som jeg har lest, er "Mesteren og Margarita" av Michail Bulgakov og "Markens Grøde" av Knut Hamsun bøker jeg trygt kan anbefale Det er mange bøker som er lettere å lese, eller bøker som jeg har hatt større glede av akkurat i det jeg leste dem, men for at en bok skal bli et MUST å lese, skal man sitte igjen med noe i etterkant - de skal gjøre noe med deg. There's a whole lot of books that totally kick ass, but only a handful that moves you" - husker ikke hvem som sa det, men han var sikkert en luring. Selv om at det å si at det er bøker man MÅ lese før man dør, er å strekke den litt langt. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Jeg må si jeg uenig at Harry Potter er bøker man MÅ lese. De bøkene som skulle blitt listet opp i denne tråden burde være bøker som enhver litteraturentusiast må ha i sitt repertoar av bøker en har lest. Altså kremen av klassikerne. Det kommer alt ann på hva du kaller en "litteraturentusiast" og "kremen av klassikere". Jeg har langt flere bøker enn jeg noen gang kommer til å lese, og det hjelper ikke akkurat at jeg stadig kjøper enda flere. Jeg vil nok påstå jeg i aller høyeste grad kvalifiserer som "litteraturentusiast", men bortsett frabøkene jeg nevnte over har jeg svært få bøker (om noen) de fleste vil regne som klassiske. Jeg har derimot mer enn nok Warhammer, StarCraft, Resident Evil, Alien og Predator-bøker (Alien og Predator, selvsagt ikke Alien Vs Predator) for å nevne noen. Men når det er sagt er det flere bøker her som bør leses av alle som har samme interesse som meg. Bør de listes her, eller er denne listen kun for "seriøs" litteratur som Hamsun og det mølet der? Endret 6. juli 2008 av thecrow77 Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hvorfor må jeg lese bibelen? Holdt det ikke at min far leste eventyr for meg da jeg var liten? Lenke til kommentar
SteinErik Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hvorfor må jeg lese bibelen? Holdt det ikke at min far leste eventyr for meg da jeg var liten? Nå er nå engang Bibelen verdens mest kjente "eventyr" Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hvorfor må jeg lese bibelen? Holdt det ikke at min far leste eventyr for meg da jeg var liten? Om ikke annet, så kan du lese den fordi den har hatt utrolig stor innvirkning på vestlig kultur og litteratur; det finnes neppe en bok det er gjort så mange allusjoner til. Jeg holder på med den selv, og jeg må innrømme at den kan være ganske underholdende til tider, hvis man tar den for det den er - en eventyrbok. Jeg mener forøvrig at Koranen, Veda og Tripitaka hører vel så mye hjemme i en sånn liste som Bibelen. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Hvorfor må jeg lese bibelen? Holdt det ikke at min far leste eventyr for meg da jeg var liten? Hvis du vil være orientert om din samtid og fortid, og ikke minst forstå de utallige referansene til Bibelen i øvrig litteratur og film, er det ikke så dumt å plukke den opp et øyeblikk, skjønner du. Jeg er ateist, men gleder meg stort over for eksempel Bibelen, Dante, Augustin og så videre. Du trenger ikke å tro på noe som helst for å lese Bibelen. Riktignok er det ytterst deprimerende å tenke på at det faktisk finnes folk som lar den kontrollere sitt liv, men ikke hold det mot den som litterært verk. Endret 7. juli 2008 av blaakopi Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hva med bøker om norrøn mytologi? I dag er det bare rent eventyr på linje med Bibelen, Koranen og andre slike bøker, men norrøn mytologi har vært en stor del av kulturen vår i tusenvis av år og er den dag i dag ikke glemt. Jeg elsker hele den mytologien og synes den er svært interessant å sette seg inn i. Lenke til kommentar
Shoegazer Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Interessant at folk sier det ikke er noen bøker man må lese før man dør, men jeg har aldri sett noen klage på lister over filmer man må se før man dør? Kan godt ødelegge illusjonen din her. På samme måte som jeg mener at det ikke finnes bøker man må lese før man dør, mener jeg også at det ikke finnes filmer man må se før man dør. Ok? det er så sinnsykt sært å påpeke dette flere ganger. vis du ikke skal poste noe fornuftig som har med tråden å gjøre så hvorfor gidde? "bøker man må lese før man dør" er nærmest et begrep som man ikke trenger å ta altfor seriøst. 1. Bibelen 2. Koranen har du lest begge er du tøff. edit: leif Endret 7. juli 2008 av Pliskin1987 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå