vikingkylling Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Fra Cobra (med Stallone): "You're a disease... and I'm the cure." Fra Dirty Harry (Clint'ern) "I know what you're thinking. Did he shoot six bullets or just five? Ask yourself this. Do you feel lucky, punk?" "Go ahead, make my day!" Fra Commando (med Arnie) "If you want your daughter back, you have to co-operate." "Wrong!" Hvem digger ikke slike cheesy linjer? Jeg elsker slike gamle voldsfilmer som Rambo, Cobra, Dirty Harry'ene, gamle Arnie filmer som Conan, Red Sonya, Commando og hva de nå enn heter og alt det der. Greit de spiller samme rolle i hver og historien er jo litt tvilsomt sammenlignet med Oscar-vinnere, men hva gjør det? Det blir jo som å si at samtlige slasher-filmer som Fredag 13de, Halloween og Nightmare on Elm Street er dårlige fordi "det er samme handlingen i alle sammen". Det har liksom ikke noe med poenget å gjøre. Senest i går kjøpte jeg en Nightmare On Elm Street tegneserie og Fredag 13th tegneserie på impuls fordi det er Freddy og Jason. Vi trenger hjernedød underholdning, så jeg synes det er trist at det lages så få filmer som dette nå om dagen. Chuck Norris, Jean Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Sylvester Stallone, Steven Seagal og Arnold Schwarzenegger var de "store" på sin tid, Hva gjør vi nå da de begynner å bli for gamle? Selvsagt har vi jo Jackie Chan og Jet Li for å få vår daglige dose gladvold, men det blir liksom ikke det samme. Vil vi ha gærne karate-asiater blir det ikke bedre en Bruce Lee uansett, og muskelberg har jo sin sjarm. Hvem digger ikke å se Arnold i bar overkropp svinge sverdet som en gærning i Conan, eller Dolph Lundgren rive seg løs fra veggen i Red Scorpion? Dessuten har vi jo Blood Sport med Van Damme. Klassiker på sitt vis. Vi trenger flere muskelberg med minimal dialog og maksimalt våpen. (og det fra en hetero mann). Om dere ikke liker slike filmer er det vel bare å la være å se dem? Hvem kan egentlig ta over for dem? The Rock? Han prøvde så godt han kan i Scorpion King, men det ble bare patetisk. Filmen minnet veldig mye om Conan, men det gjorde bare at fraværet av "Conan" ble merkbart. Arnold er Conan. The Rock kan prøve så godt han kan, men det blir ikke det samme. Når det er sagt gleder jeg meg til neste Rambo-film. Er skeptisk etter makkverket de kalte Die Hard 4, og Stallone begynner jo å bli merkbart gammel. Men Rocky Balboa var jo brukbar så det holdt, så Rambo 4 kan jo bli bra. I teorien. Vi får se... Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Selvsagt har vi jo Jackie Chan og Jet Li for å få vår daglige dose gladvold, men det blir liksom ikke det samme. Vil vi ha gærne karate-asiater blir det ikke bedre en Bruce Lee uansett, og muskelberg har jo sin sjarm. Du glemmer Tony Jaa. I hans filmer kan du bare glemme handlingen. Den er der men det er veldig uviktig. Og ingen kan sloss bedre enn ham. Bruce lee er en pingle i forhold. Hadde Tony Jaa møtt bruce lee i ringen hadde kampen vert over på 5 sekunder. Ta for eksempel Tony Jaa's "Tom Yum Goong", ett fyrverkeri av gladvold. Eller han er jo litt sint, men det er bare så ufatelig bra å se på. Tror jammen jeg må se den om igjen i dag. Er i alle fall 1 en av mine top tre gladvold filmer. Endret 10. januar 2008 av Akidon Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Selvsagt har vi jo Jackie Chan og Jet Li for å få vår daglige dose gladvold, men det blir liksom ikke det samme. Vil vi ha gærne karate-asiater blir det ikke bedre en Bruce Lee uansett, og muskelberg har jo sin sjarm. Du glemmer Tony Jaa. I hans filmer kan du bare glemme handlingen. Den er der men det er veldig uviktig. Og ingen kan sloss bedre enn ham. Bruce lee er en pingle i forhold. Hadde Tony Jaa møtt bruce lee i ringen hadde kampen vert over på 5 sekunder. Ta for eksempel Tony Jaa's "Tom Yum Goong", ett fyrverkeri av gladvold. Eller han er jo litt sint, men det er bare så ufatetelig bra å se på. Tror jammen jeg må se den om igjen i dag. Er i alle fall 1 en av mine top tre gladvold filmer. Tom Yum Goong og Ong Bak er de to filmene jeg har sett mest opp gjennom livet Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Så lenge jeg har Clintern og Jason Statham filmer bryr jeg meg ikke så nevneverdig. Statham er en godkar, men ingen muskelbunt akkurat. Clintern har jo pensjonert seg fra skuespill og det eneste jeg gleder meg fra hans side er kommende filmer han regisserer. Wrestlere som "super-helter" blir bare for dumt.. John Cena prøvde seg jo i fjor i den ytterst forferdelige The Marine. Ser nå heller noen av de gode gamle klassikerne med Governator og Sly jeg. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hvem digger ikke slike cheesy linjer? Vi trenger hjernedød underholdning I hear you, friend Cheesy, lettfordøyelig, overdrevet macho, mannsjåvinisme og masse selvironi over egen figur og sjanger. Det er underholdning det. Hvorfor skal alt være så sært, dypt og kunstnerisk ? Intet er så morro som å sette seg med gutta, dele ut noen pils og kose seg med action av god gammel årgang. Ingen kvoterte, missplasserte og påkrevde kvinner som alltid er nyfrisert og sminket i en hver situasjon (action film ano 2008), neida, bare brautende møkkete menn Hvem kan egentlig ta over for dem? The Rock? Han prøvde så godt han kan i Scorpion King, men det ble bare patetisk Jeg visste ikke noe om fortiden til The Rock (wrestler) før jeg så min første film med han. Det var sikkert en fordel. Ingen forventninger, ingen skepsis. Likte veldig godt Welcome to the jungle, men så fikk jeg leiet Walking Tall, og var solgt Enkel og grei film om the good guy som ordner opp med bare nevene. Veldig underholdende. Tok ikke mange dagene før den DVD-en sto i hylla. Anbefales. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ta det med ro, har ikke glemt Tony Jaa. Problemet er at han så vidt jeg vet bare har spilt i to filmer, så det er for tidlig til å si om han kan "levere varene". Jeg elsker Ong-Bak, men har ikke fått sett den andre ennå. Når det er sett er han nok en verdig etterfølger etter Bruce Lee og Jackie Chan, men han er langt fra i samme klasse som muskelbergene Stallone, Schwarzenegger, Van Damme og de gutta der. De er rene muskelberg som tilsynelatende tåler hva det skal være og kan knuse en murvegg med bare nevene om de kjeder seg. Bruce Lee og Jackie Chan (og nå Tony Jaa) stiller i en helt annen klasse der dialog, humor og sjarm er minst like viktig som never av stål og "skuddsikker" vaskebrettmage. Hvordan tror dere filmer som Rush Hour hadde blitt med Stallone eller Van Damme i stedet for Jackie Chan? For øvrig må vi heller ikke glemme Kurt Russel. Greit nok han har vært en "pyse" den siste tiden, men han var jo Snake Plisken (og den direkte inspirasjonen til Solid Snake i Metal Gear Solid spillene), The Thing, Escape From New York og LA, Big Trouble In Little China og ikke minst Tango & Cash, der han spiller mot Stallone selv (til og med da han var på topp av karrieren) med svært bra resultat. Det sier jo sitt. Lenke til kommentar
modin Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Scorsese har et fint utsagn om filmvold. There is no such thing as pointless violence. City of God, is that pointless violence? It's reality, it's real life, it has to do with the human condition. Jeg er helt enig med deg, vet ikke om du mente sitatet som et argument for meg eller mot meg, var det det siste har du nok missforstått meg. Har akkurat sett city of god på tv, og det er forøvrig en fantastisk film. Den typen vold man ser i City of God, Tarrantino filmer, osv. er helt uproblematisk om man kan betegne den som meningsfull eller meningsløs er vel bare en diskusjon som handler om smak. En helt annen type vold som jeg personlig har problemer med fordi den ikke gir meg noe er actionhelt volden (legg merke til at dette er min mening og jeg moraliserer ikke over at andre liker dette), og da kanskje særlig actionhelten i sin typiske 80-talls inkarnasjon. Problemet for meg her er at slik jeg ser dette er disse filmene bare en forlengelse av Neo-Konservatisme inn i den filmens sfære, stereotypien på en 80-talls actionhelt er en mann med maskingevær og det amerikanske flagget som en bandana rundt hodet som skyter kommunister eller andre "fiender" av demokratiet. Folk må gjerne like denne type filmer, men det gir meg ingen verdens ting jeg har hverken spesielt tro på de nykonservatives kamp for demokratiet gjennom krig eller er spesielt imponert over denne formen for film. Martin Scorsese tilhører selvsagt en helt annen gruppe og vold vi ser portrettert i hans filmer er en helt annen setting enn Rambo vold. Scorsese har selvsagt aldri laget film der den stolte freedom fighter dreper på foto i kampen for demokratiet, det ville passe veldig dårlig med hans verdier og grunnsyn. Det han derimot gjør er å lage filmer som portreterer forskjellige deler av det amerikanske samfunnet, og han er ikke redd for å bruke vold for å gjøre dette. Diskusjonen mellom meningsfull og meningsløs vold er foresten tåpelig og der er jeg helt enig i sitatet. Det tror jeg er noe som bare diskuteres av de som setter aldersgrenser på filmer, eller kristne organisasjoner som mediavakten etc. dessverre er meningsfullt og meningsløst et håpløst begrep for liberale/radikale kan det at ung ghetto ungdom begår vold oppleves som en meningsfylt reaksjon på det samfunnet de har vokst opp i, det samme gjelder neppe for konservative. På den annen side vil neo-konservative oppleve mannen som dreper muslimer, kommunister etc. med det amerikanske flagget som en bandana rundt hodet som en forkjemper for de gode retferdige og demokratiske idealene, noe liberale eller radikale vil være sterkt uenig i. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Vi trenger hjernedød underholdning, så jeg synes det er trist at det lages så få filmer som dette nå om dagen. Chuck Norris, Jean Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Sylvester Stallone, Steven Seagal og Arnold Schwarzenegger var de "store" på sin tid... Enig, det er akkurat det jeg også savner. Sær filmkunst er for dem som har særlig god tid eller er særlig interessert. Folk i farta trenger underholdning Lenke til kommentar
modin Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Enig, det er akkurat det jeg også savner. Sær filmkunst er for dem som har særlig god tid eller er særlig interessert. Folk i farta trenger underholdning Logikken her virker litt rar, hvis man har god tid er det naturlig at man ser dårlige filmer for å slå i hjel tiden. Hvis man derimot mangler tid i livet, så har man egentlig aldri tid til overs, og hvis man først ser en film så gjør man det gjerne fordi det er en film som virkelig betyr noe. Men generelt har det vel mest med smak å gjøre og ikke lite eller mye tid, liker man filmkunst og har lite tid ser man få gode filmer, liker man filmkunst og har mye tid ser man mange gode filmer og visa versa. PS. Skille mellom god og dårlig film er mindre enn man tror, og det er ikke utenklig at mye av det som blir sett på som dårlig film i dag vil bli sett på som kvalitet etter at det har blitt studert og tolket av senere genrasjoners kritikkere og akademikere. Et eksempel er italiensk western som i sin tid ble sett på som billige og dårlige kopier av de amerikanske, mens de i ettertiden har blitt analysert og forstått som viktige og selvstendige filmer som avspillte mye av datidens situasjon i europa, i tillegg til å ha en unik stil filmatisk, musikalsk og når det kom til karakterene. Sånn sett vil kanskje amerikansk action fra 80-tallet senere bli tolket forstått og få sin renesanse feks. på det politiske planet om man er enig eller uenig i Reagens politikk er irrelevant, men filmene kan lett sees på med paraleller til det siste og avgjørende angrepet mot kommunismen på 80-tallet. På lik linje med at italiensk western hadde klare paraleller til de europkommunistiske tankene som beveget seg i Sør-Europa på 60 og 70- tallet. Kanskje var filmer som Rambo filmene et utrykk for den agresive linjen som flertallet av den amerikanske befolkningen støttet opp om på den tiden, på lik linje med dagens 24 hvor helten bryter sivile rettigheter og bruker tortur for å oppnå målet. Lenke til kommentar
Captain Charisma Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Tony Jaa har mye å bevise, og Tom Yum Goong er en skikkelig drittfilm. Jeg elsker Ong-Bak, men Tony Jaa mangler karisma og noen skikkelige gode motstandere i sine flmer. Tony Jaa er bare en liten pjokk i forhold til Donnie Yen. Det er synd at Donnie Yen har ødelagt mye av sin karriere med at han vet han er god, og er vanskelig å jobbe med. Og Tony Jaa hadde fått grisebank av Donnie Yen, bare så det er sagt. Se Flash Point der Donnie Yen slår i hjel en mann så han dør, og deretter smeller han på håndjern. Konge... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Tony Jaa har mye å bevise, og Tom Yum Goong er en skikkelig drittfilm. Jeg elsker Ong-Bak, men Tony Jaa mangler karisma og noen skikkelige gode motstandere i sine flmer.Tom Yum Goong er jo rå, mange kule scener. Han møter jo også gode motstandere i de svære jævlene, når han sloss mot Lateef Crowder, osv. Lenke til kommentar
Captain Charisma Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Tony Jaa har mye å bevise, og Tom Yum Goong er en skikkelig drittfilm. Jeg elsker Ong-Bak, men Tony Jaa mangler karisma og noen skikkelige gode motstandere i sine flmer.Tom Yum Goong er jo rå, mange kule scener. Han møter jo også gode motstandere i de svære jævlene, når han sloss mot Lateef Crowder, osv. Mente gode martial arts utøvere som kan levere på film og god koreografi. Se Jackie vs Beny The Jet, Jet Li vs Donnie Yen. Tony Jaa må ta turen over til Hong Kong, for han trenger hjelp av folk som kan denne sjangeren. Han stagnerer i Thailand. Tom Yum Goong er triste greier. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Mente gode martial arts utøvere som kan levere på film og god koreografi. Se Jackie vs Beny The Jet, Jet Li vs Donnie Yen. Tony Jaa må ta turen over til Hong Kong, for han trenger hjelp av folk som kan denne sjangeren. Han stagnerer i Thailand. Tom Yum Goong er triste greier.Jeg så jet li vs donnie yen på youtube, ikke særlig god film spør du meg. Det som imponerer meg er ting man kunne ha gjort i virkeligheten, ikke scener man må bruke tråder for å få til å lage. Det blir spennende å se oppfølgeren til Ong Bak som kommer i løpet av året Lenke til kommentar
Gregers Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Tony Jaa er kul, men han mangler one-linere. Dessuten har han en litt nasal stemme synes jeg. Men Ong bak og Tom Young Goong var knallfilmer som må skaffes på dvd. De 4 bamsene ble litt malplasserte i Goong følte jeg, men ellers en knallfilm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå