Gå til innhold

Arvtager etter C. Norris og S. Seagal?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Også enig i at det eneste gode Seagal har gjort er Under Siege.

Tja, han har få filmer som holder mål men å si Under Siege er den eneste er litt drøyt.

Above the Law, Out for Justice og kanskje Exit Wounds er i alt i alt gode underholdningsfilmer.

Out for Justice er btw en av de hardeste filmer noen gang lagd. Missing in Action kan legge seg.

Lenke til kommentar
Folk ligger ikke i kø utenfor kinoen for å få billetter til den nyeste Dolph Lundgren filmen
Dolph hvem ? Der går grensen selv for meg. Den siste respektable filmen han var med i var vel Punisher helt tilbake i 1989. Den er forøvrig en klassiker jeg skulle likt å se om igjen.

Red Scorpion kjøpte jeg meg på DVD her om dagen, og måtte kjapt innse at akkurat det var tidenes dårligste kjøp. Fyttigrisen noe så dårlig :blush:

Oi, prøver du å score billige poeng ved å leke mandig og fremstille meg som en av-maskinulert tøffel?

Neida, jeg bare provoserer og mobber litt ;)

Tror du bør ta deg en tur til nærmeste bokhandel, kjøpe en ordbok

...og det klarte jeg jo godt tydeligvis :D

Med litt selvironi innabords, kan følgende side anbefales sterkt. Den omtaler 83 av 80-tallets kanskje største actionfilmer med den for øye å finne mest mulig homo-relatert innhold. Utrolig vittig :)

http://www.ruthlessreviews.com/80actiongui...actionguide.cfm

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Svaret på arvtagere er vel kort og godt: Ingen.

Ingen vil klare å gjenskape volds-magien som Segal klarte å trylle frem da han var på topp. Han var i mine øyne virkelig en pionér innenfor gla'vold sjangeren og som bragte den fram til et større publikum.

Hvem får vel ikke en liten tåre i øyet når man tenker tilbake på nostalgiske øyeblikk som feks. i "Out for Justice":

Scenen hvor Seagal tvinner en biljardkule inn i et lommetørkle og virkelig smeller til rett i tenna på en stakkar så det sier pang! Vakkert!! :love:

Men må si at da jeg etter flere års pause skulle se en av hans nyere filmer(siste jeg så før dette tror jeg var "Glimmer man"), var skuffelsen enorm da jeg fikk se mannen: En svært aldrene feit og ekkel kar som fikk meg til å sette maten i halsen da jeg så hvor forfallen han så ut! Skuffelsen var enorm og jeg skrudde rett og slett av med en gang og har ennå ikke sett en nyere film en Glimmerman..

Lenke til kommentar
Steven Seagal, Chuck Norris, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Burt Reynolds, Charles Bronson, The A-team, Jackie Chan, The Rock, Clint Eastwood og...John Wayne :)

Sånn fin liste...*snufs*...vakker..

Clint Eastwood kjent fra filmer som broene over Madison County og Million Dollar baby, har vel neppe noe å gjøre sammen med navn som Burt Reynolds og Steven Seagal. Samme gjelder John Wayne (du har vel neppe sett en eneste film med ham, da jeg tviler på om du er typen som digger svarthvit), men det trengs ikke å gå lenger enn til en av hans mest kjente filmer Stage Coach før du finner ham i rollen som en ganske så følsom småkriminell ung-gutt med en tøff oppvekst. Forøvrig et gjennomgangstema i klassisk amerikansk western, det var først med italiensk western på slutten av 1960-tallet at man fikk mer gjennomført tøffe heltetyper i western filmene (og annen film (da italiensk western er starten på senere action)) tidligere var alltid heltene følsomme typer innerst inne, med et tøft og missforstått ytre.

Forøvrig kan det nevnes at alle skuespillere som dyrker et spesielt image, og bare spiller i feks tøffe macho action filmer, eller romantiske komedier for den saks skyld. Ofte vil oppnå stor suksee relativt raskt, men vil slite med å finne roller 10 år etter starten på karieren. Franco Nero sa i et intervju at han som ung skuespiller snakket med en lang rekke eldre Hollywood stjerner om rollevalg, og ble anbefalt å velge veldig forskjellige type filmer det vil kanskje ikke gi enorm stjernestatus, men det vil gi en kariere som varer lenge. Hvorfor er skuespillere som Sly, Arnold, Steven Seagal i dag avdanket, eller for å ta komedier skuespillere som Chevy Chase, etc. Mens skuespillere som De Niro, Al Pacino, Tom Hanks, Bill Murray i fortsatt er etterspurte til tross for over mellom 40 og 25 år i rameplyset.

Jo det handler om nettopp rollevalg, og det å gå over til andre roller når man merker at man er i ferd med å bli oppbrukt. Bill Murray ble jo av mange regnet som en avdanket komediehelt fra 80 tallet på midten av 90-tallet. I dag har han høyere annerkjennelse enn noen sinne som skuespiller fordi han valgte andre type filmer som Lost in Translation og arthouse filmer som Jim Jarmusch sin Broken Flowers. Folk som Arnold har jo prøvd det samme Arnold prøvde å revitalisere karieren ved å spille komedier, som Kindergarten Cop, the Last Action Hero, Junior og Twins, men dessverre endte han opp med å bli en parodi av seg selv, grunnet sin mangel på talent og et allerede alt for sterkt stereotyp som action helt hos publikum.

Lenke til kommentar
Clint Eastwood kjent fra filmer som broene over Madison County og Million Dollar baby, har vel neppe noe å gjøre sammen med navn som Burt Reynolds og Steven Seagal. Samme gjelder John Wayne (du har vel neppe sett en eneste film med ham, da jeg tviler på om du er typen som digger svarthvit
Nå synes jeg du er litt urettferdig. Selv om Clinter'n har gjordt noen "til damene" filmer, huskes han fremdeles som tøffingen med steinansiktet og klassiske kommentarer i Dirty Harry filmene. Så nettop Magnum Force. Tror det må være en av de beste Dirty Harry filmene. Koste meg stort. Det er underholdning for ekte mannfolk det. Ikke en eneste "sterk kvinne" å oppdrive noen steder, bare høylydte menn i beinharde yrker som var forbeholdt menn :)

Eller mente du kanskje at han er "bedre" en Burt Reynolds og Steven Seagal ? Han har uten tvil klart seg bedre, av grunner du selv forklarte. Allsidig skuespillerkarriere og suksess som regissør.

Men Burt Reynolds er en tøffing det og. Selv om han kanskje er mest kjent for småflaue filmer som Smokey and the Bandit, har han også spillt sammen med Clinter'n i klassikeren City Heat. Ellers var han god i Picnic med døden/Deliverance. Tror jeg må få re-sett noen av de andre også.

Ellers er jeg en stor fan av Tv-kanalen TCM. Der går det stort sett bare sort/hvit filmer. Mener jeg har sett 2-3 filmer med Wayne på denne kanalen, men ingen har satt noen varig inntrykk.

Siste sette sort/hvit film var Sahara med Bogart fra 1943 ;)

Lenke til kommentar
Nå synes jeg du er litt urettferdig. Selv om Clinter'n har gjordt noen "til damene" filmer, huskes han fremdeles som tøffingen med steinansiktet og klassiske kommentarer i Dirty Harry filmene. Så nettop Magnum Force. Tror det må være en av de beste Dirty Harry filmene. Koste meg stort. Det er underholdning for ekte mannfolk det. Ikke en eneste "sterk kvinne" å oppdrive noen steder, bare høylydte menn i beinharde yrker som var forbeholdt menn :)

WTF? Clint Eastwood er kjent fra filmer som Dirty Harry og Dollars-triologien. Det finnes ikke et menneske i verden som får høre navnet Eastwood og spør "Oja, han fra Bridges?".

Mest kjent er sansynligvis Clint for å ha spillt i den surealistiske kunstwestern (inspirert av Dali og Magritte) Il Buono, il brutto, il cattivo, det er en film som er lang mer preget av lange paranorama skudd uten narativ framgang enn av underholdende action slik de hjernedøde filmene til dapre sine 80-tallls helter er. Clint hadde desuten, sin karriere før den white trash action bølgen som enkelte her i forumet ser ut til å lovprise. Nå er det ikke noe galt med vold på film, og i form av voldtekter tortur etc. så er det neppe noen her som ser mer vold enn meg på film. Corbucci western etc. europeisk kunstfilmer som Sala etc., men den glorifiserte amerikanske heltevolden som vi ser i filmene til Dapres favoritter er noe helt forferdelig, dette er vold som er satt i en slik samenheng at den føles rett og moralsk god. Nei gi meg heller noen avskårne testikler eller trekke innvollene ut av levende mennesker, ting som alle mennesker reagerer på en ting som bruker kampen for rettferdighet som begrunnelse for å vise vold.

Lenke til kommentar
Mest kjent er sansynligvis Clint for å ha spillt i den surealistiske kunstwestern (inspirert av Dali og Magritte) Il Buono, il brutto, il cattivo, det er en film som er lang mer preget av lange paranorama skudd uten narativ framgang enn av underholdende action slik de hjernedøde filmene til dapre sine 80-tallls helter er. Clint hadde desuten, sin karriere før den white trash action bølgen som enkelte her i forumet ser ut til å lovprise. Nå er det ikke noe galt med vold på film, og i form av voldtekter tortur etc. så er det neppe noen her som ser mer vold enn meg på film. Corbucci western etc. europeisk kunstfilmer som Sala etc., men den glorifiserte amerikanske heltevolden som vi ser i filmene til Dapres favoritter er noe helt forferdelig, dette er vold som er satt i en slik samenheng at den føles rett og moralsk god. Nei gi meg heller noen avskårne testikler eller trekke innvollene ut av levende mennesker, ting som alle mennesker reagerer på en ting som bruker kampen for rettferdighet som begrunnelse for å vise vold.

Hvis du er ferdig med å quote pensumet ditt; det er ikke til å komme utenom at bl.a. Dirty Harry-filmene til Clint var med på å legge grunnlaget for 'den hjernedøde 80-tallsactionbølgen', selv om han kanskje er mest kjent for spaghettiwesternsa. Egentlig vil jeg si at han bare er marginalt mer kjent for de, Dirty Harry er jo et ikon nærmest på linje med Mannen Uten Navn.

Lenke til kommentar

Scorsese har et fint utsagn om filmvold.

There is no such thing as pointless violence. City of God, is that pointless violence? It's reality, it's real life, it has to do with the human condition.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...