nomore Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Mange bedrifter/organisasjoner har i dag IT-systemer som skal holde styr på informasjonsflyten i organisasjonen, såkalte CRM og CMS. Men eg har enda ikke funnet noe tilsvarende for private personer/familier. Så derfor har eg begynt med det. Prosjektet i seg selv er ganske omfattende og inkluderer mye samhandling med andre enheter/systemer eg har. Men tanken er at grunnsystemet skal være anvendelig for andre også, så kan man evnt bygge på det med ekstra moduler/funksjoner etter behov. Men eg tenker stort sett ikke lengre en mine egne behov og derfor er eg redd for å kunne designe strukturer på en slik måte at det blir feil og blir vanskelig å bruke av andre. Derfor lufter eg nå mine tanker her både for å få innspill og litt veiledning fremover. Tanken er også å opprette en demosite med systemet slik at andre kan se hvordan det er og teste det selv, evnt laste det ned og bruke det selv. Tanken er å bygge systemet rundt en privatpersons behov med funksjoner rettet mot familier. Det eg da hovedsakelig sikter til er delt kalender, oppgaver, notater, kontakter og planlegging. Følgende funksjonalitet har eg tenkt ut først og fremst: - Kontakter - - felles og private kontakter - - oversikt over fødselsdager - - gaveliste m/ gavehistorikk og gaveforslag - - telefonnummer - - adresser - - e-adresser(IM/epost) - - gps koordinater (for navigasjon og ruteplanlegging) - - en liten funksjon for familieorganisering (eks: hvem er foreldrene til Nina?) - Oppgaver - - felles og private oppgaver - - status: ikke påbegynt, planlegges, under arbeid, på vent, stoppet(avbrutt), fullført - - kommentarer fra flere deltakere - - kan kobles opp mot kontakter - - periode som den skal gjøres, evnt kun med forfallsdato - - automatisk oppretting og fordeling av oppgaver(husarbeid, lekser osv) - Kalender - - automatisk fylt ut med informasjon fra hver enkelt person i husholdning - - mulighet for å planlegge felles avtaler - - viser type dag (jobb, hjemmekontor, skoledag, fridag, osv) og legger opp avtaler/planlegging deretter(vekking, kjørerute osv) - - vekking av personer bassert på dagsplan - Økonomi - - budsjett/regnskap - - regninger til betaling - - planlagte innkjøp - - resultatoversikt(budsjett/regnskap) - - halvautomatisk integrasjon med nettbank(innlesing av xml/cvs fil med posteringer) - Matinnkjøp/matoppskrifter - - liste over varer som er kastet/gått ut på dato slik at man kan sjekke når man er i butikken og kjøpe inn det som mangler - - elektroniske oppskrifter som guider en igjennom det å lage mat bassert på oppskrifter på xml - - mulige oppskrifter vises filtrert på hvilke matvarer en har i huset - TV-guide - - elektronisk tv-guide over alt som går på de kanalene man har - - mulighet for å legge til favorittprogrammer slik at disse automatisk tas opp når de går og man ikke er hjemme/får sett dem - - programmer som er tatt opp lagres sentralt og er tilgjengelig fra alle tv-apparat - Personlig - - oversikt over hvor mye søvn en har fått i det siste - - anbefaling av døgnrytme bassert på mengde søvn og kalender - Synkronisering - - kontakter/kalender/oppgaver/avtaler skal kunne synkroniseres mot Outlook/andre kalender/kontakt-programmer - - kontakter/kalender/oppgaver/avtaler skal kunne synkroniseres med andre enheter via SyncML - Bilde/filmgalleri - - private og felles bilder/filmer - - galleri over alle familiens bilder/filmer - - kontakt-kobling mellom personer på bilde/film mot kontaktdatabase(tilsvarende facebook) Dette er hva eg har tekt ut så langt. Tips og forslag mottas. Hva synes dere? Innspill? Eg kommer tilbake til hva som faktisk fungerer etterhvert. Alt er så langt laget i PHP5 med informasjon lagret i MySQL. Rutiner blir kjørt enten via kommandolinje-PHP eller Perl og Bash på Linux. Endret 5. januar 2008 av nomore Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det hørtes både spennende og vanvittig omfattende ut! Kommet langt i kodinga? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Tja, langt og langt Det meste rundt kontakter fungerer, mye rundt oppgaver og en del på kalender. Dette med vekking/vekkerklokke har fungert veldig bra tidligere, men den har vært som et eget prosjekt og er nå på vei inn i dette prosjektet og er ikke helt ferdig der. Eg tenkte eg skulle opprette en site med demo snart, så kan man se hva som fungerer/ikke fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå