zulo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Temperaturen ligger på 63 grader :o Får kanskje flytte skjermkortet til den andre blå pcie porten,eller sette på en vifte. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Temperaturen ligger på 63 grader :o Får kanskje flytte skjermkortet til den andre blå pcie porten,eller sette på en vifte. Har selv vifte over de 2 adaptec kontrollerene mine,og det anbefales. Lenke til kommentar
Azaziel Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Sata disker fungerer på SAS kontroller, men hvordan blir hastigheten hvis eg kobler til 4 stk Samsung Spinpoint F1 750 GB til en Adaptec RAID 3805 i raid 0, noen som vet? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Sata disker fungerer på SAS kontroller, men hvordan blir hastigheten hvis eg kobler til 4 stk Samsung Spinpoint F1 750 GB til en Adaptec RAID 3805 i raid 0, noen som vet? Har du diskene er det jo bare å prøve ;-) Hvis du har tid så gjør du en test med diskene som ett volum 750*4, du vil med dette få variabel MB/s (utover platene) da diskene blir betydelig tregere mot slutten. Sjekk så med HD-Tach hvor disken begynner å droppe vesentlig (må gjøres når disken ikke er i raid) og bruk denne verdien for neste test. Så gjør du en "short-stroking" test hvor du lager ett volum på ca 25-40% (verdien du fant over) og vips har du en superkjapp disk som holder MB/s over hele linja. Søketiden skal også droppe i dette tilfellet. Jeg skal gjøre det samme men med 4xWD6400AAKS (tror jeg) hvis ikke en annen disk egner seg bedre. Ihht tester ser det ut som akkurat dette er en disk som ikke har dårlige egenskaper men yter godt i alt. (sjelden kombinasjon) Jeg venter imidlertid på tester av -Samsung 320/640 diskene med 334GB/plater -Seagate's nye 7200.11 320GB'er før jeg bestemmer meg. edit: les noen av postene og linkene jeg har gitt på forrige side, den viser wd6400aaks i akkurat samme oppsett. Ytelsen vil bli meget bra uansett så lenge du kjøper av de moderne diskene som har ~200GB plater eller mer. Endret 6. april 2008 av Anvil Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg venter imidlertid på tester av -Samsung 320/640 diskene med 334GB/plater Enjoy Hardware.de Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Jeg venter imidlertid på tester av -Samsung 320/640 diskene med 334GB/plater Enjoy Hardware.de Ser bra ut den men må se litt på 640GB utgaven også, Seagate's 320GB disk er faktisk enda raskere (over 100MB/s i avg) men ser ut til å ha dårlig søketid. Det må vel komme flere tester snart, ser at Samsung 640GB er tilgjeneglig i østen nå så da nærmer det seg. edit: link til test av Seagate Endret 6. april 2008 av Anvil Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Er det grit om jeg kommer med noen spørsmål om raid og sata i denne tråden? Hvis ikke se bort fra det som kommer. Jeg tenkte jeg skulle utvide hardiskplassen min litt, og samtidig få litt bedre ytelse. Siden jeg allerede har raidkontroller integrert så bruker jeg den. Jeg har fire plasser så jeg tenkte å ha 4 250gig i raid0. Derfor er jeg ute etter sikre disker som ikke går til helvette. Vil det ytelsesmessig ha noe å si om jeg bruker 250 eller 500gig disker? Lenke til kommentar
zulo Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tok en test nå i hdtach, hvertfall mye raskere enn med min gamle raptor.. Ellers så er dette hw i pcn: abit ix38 quadgt, [email protected],adaptec 3405 og 2*seagate15.5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Er det grit om jeg kommer med noen spørsmål om raid og sata i denne tråden? Hvis ikke se bort fra det som kommer. Jeg tenkte jeg skulle utvide hardiskplassen min litt, og samtidig få litt bedre ytelse. Siden jeg allerede har raidkontroller integrert så bruker jeg den. Jeg har fire plasser så jeg tenkte å ha 4 250gig i raid0. Derfor er jeg ute etter sikre disker som ikke går til helvette. Vil det ytelsesmessig ha noe å si om jeg bruker 250 eller 500gig disker? 4 disker i raid 0 er ikke sikkert uansett. Når det er sagt er det relativt liten forskjell på hvor ofte disker går til helvte, varier fra modell til modell. FOr øyeblikket ville jeg kanskje mest anbefale Hitachi, og minst maxtor sikkerhetsmessig, men forskjellen er neppe stor. AtW Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg kan sette en taperobot til å ta backup hele tiden, og det tror jeg jeg gjør også. Men det er jo ikke sånn at hardiskene går så snart man putter dem i raid 0. Jeg så linken av en platers 320gig hardsiken her opp, noen som vet når den kommer for salg? Det kunne ha vært noe å hatt eller hva. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg kan sette en taperobot til å ta backup hele tiden, og det tror jeg jeg gjør også. Men det er jo ikke sånn at hardiskene går så snart man putter dem i raid 0.Jeg så linken av en platers 320gig hardsiken her opp, noen som vet når den kommer for salg? Det kunne ha vært noe å hatt eller hva. Nei, men et raid0 med 4 disker er jo selv med markedets mest driftsikre disker vesentlig mer usikkert enn markedets minst driftssikre disk. Om man er opptatt av av dataene skal holde seg, så er ikke raid0 med fire disker noen god løsning. AtW Lenke til kommentar
Anv Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg kan sette en taperobot til å ta backup hele tiden, og det tror jeg jeg gjør også. Men det er jo ikke sånn at hardiskene går så snart man putter dem i raid 0.Jeg så linken av en platers 320gig hardsiken her opp, noen som vet når den kommer for salg? Det kunne ha vært noe å hatt eller hva. Nei, men et raid0 med 4 disker er jo selv med markedets mest driftsikre disker vesentlig mer usikkert enn markedets minst driftssikre disk. Om man er opptatt av av dataene skal holde seg, så er ikke raid0 med fire disker noen god løsning. AtW Det finnes ikke disker som ikke ryker, alle går heden før eller senere. Du kan sikre deg litt mot andre feilkilder (som strømbrudd o.l.) med en UPS og ev. batteri på kontrolleren dersom den støtter dette. Mht 320GB'ern og RAID0 så vil søketiden kunne bli rimelig dårlig hvis du kjører 4 av disse hvis du utnytter hele disken. Les/skriv vil utvilsomt bli meget bra uansett hvordan du bruker dem. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Raid-0 har man som oftest for farta, ikkje for at det skal være sikkert å lagre. Har selv 2 stk raid array i raid-0. Et array med 4 disker og et annet med 6 disker. Alt jeg lagrer her har jeg backup av. Ellers er jo disse diskene bare Windows og programmer på, og mellomlagring. For meg er det bare "the need for speed" Det jeg trenger backup av har jeg backup av, resten driter jeg i Lenke til kommentar
Anv Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Adaptec har lasert 5x serien som erstatter? 3x serien. Link til Adaptec Det ser ut som de er endel raskere. Endret 7. april 2008 av Anvil Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Adaptec har lasert 5x serien som erstatter? 3x serien.Link til Adaptec Det ser ut som de er endel raskere. De skal erstatte 3 serien etterhvert ja. Vanskelig å se om hvor mye raskere de er. Det er heller ikkje kommet noen review av kortet noen plass enda, ei heller på lager i i webshops. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hvor ofter er det sansynlig at en disk krasjer? 1 gang i året? Hvis jeg kan kjøre raid 0 i 1 år uten problemer så ha ikke det noe å si om jeg mister alt, jeg har ikke viktig info. Vil søketiden bli raskerst med 1 disk mens lese/skrive blir raskest med 4? Hva med raid 5, vil det gi brukbar fart? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Hvor ofter er det sansynlig at en disk krasjer? 1 gang i året? Hvis jeg kan kjøre raid 0 i 1 år uten problemer så ha ikke det noe å si om jeg mister alt, jeg har ikke viktig info. Vil søketiden bli raskerst med 1 disk mens lese/skrive blir raskest med 4? Hva med raid 5, vil det gi brukbar fart? En disk kan krasje når som helst, hadde man visst dette hadde det jo vært enkelt. Jeg har hatt disker som har feilet etter noen måneder og jeg har disker som er mange år. Som regel bytter jeg dem ut lenge før de blir for gamle (4-5 år++) da ytelsen på nye disker blir merkbart bedre år for år. I praksis bytter jeg nok derfor diskene etter maks 2-3 år. Søketiden kommer mye an på hvilken disk og kontroller du bruker. Bruker du SAS/SCSI disker og en god kontroller er søketiden jevnt over meget bra uansett. Les innlegget på forrige side om short-stroking, der er info om hvordan du kan oppnå bedre søketid på SATA disker ved å benytte bare deler av disken for derved å heve både lese/skrive ytelse samt forbedre søketiden. Mht ytelse,sikkerhet,RAID0 vs RAID5 osv. finner du mange artikler på google. Det er et omfattende tema så det er bedre at du leser i eksisterende artikler enn å begynne å utbrodere noe her. Det er vel ingen raid løsninger som er *best*, alle har sine styrker og svakheter. Endret 7. april 2008 av Anvil Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Har lest litt på tomshardware. Ser ut som raid 5 ikker er så dumt for ytelse+sikkerhet, men jeg har fortsatt noen spørsmål. Er det bedre å ha en egen disk til os, og og bruke raidet til lagring? Hva med 2 cf kort(IDE overgang) i raid 0 til os, vil ikke det vær ganske raskt? Cf kort er vel mer driftsikre enn harddisker, og i tilleg så har man jo alle filene i raidet. Eller er det bare å ha os på på samme raid? Som sagt har jeg en taperobot som kan ta backup jevnlig, så dét er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Les denne om CF, har ikke lest det selv men et kjapt overblikk viser at det ikke er uten problemer. Så lenge du har backup av de data du trenger er det jo bare å kjøre RAID0 på de diskene du velger selv, om det er SATA eller SAS har ingen stor betydning. Jeg kjører RAID1 og har OS splittet fra andre data. Det blir jo en vudreringssak hvordan man velger å gjøre det. Har du en kjapp og grei backup/restore løsning betyr det lite om du velger det ene eller andre. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hva er noen gode 250 og 320gig disker? Kansje 500gig om de er rimelige. Jeg synes ikke prisguiden er særlig bra å navigere etter disker som man finner på tomshardware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå