Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt på mobilt bredbånd

Anbefalte innlegg

Hei,

Min arbeidsgiver har i 2007 dekket mobiltelefon og bredbånd.

Dette har jeg betalt skatt av. Tror det var da kr. 6.000 pr. år for mobil og

bredbånd. Arbeidsgvier har rapportert inn kr. 500 pr. mnd.

Arbeidsgiver har dekket inntil 400 pr. mnd. for bredbånd. Vi har selv kunnet

betale mer, men altså kun får refundert inntil 400 kroner. Så har arbeidsgiver dekket

mobil, uansett beløp.

Arbeidsgiver vil fra nyttår kun dekke 250 kr. pr. mnd. for bredbånd.

Hvordan vil denne endringen påvirke hva jeg skal betale i skatt?

Vil min skatt bli det samme hvis f.eks. mobilregningen min fortsatt er rundt

500-700 pr. mnd. inkludert abonnement og bredbånd totalt er Kr. 250 * 12

mnd. = 3000 pr. år?

Jeg har i dag mobilregninger på i sitt kr. 800 i mnd. Så totalen på 2 tjenester er langt over 7000 p. år.

Hva skal evt. til for at reduksjonen av hva jeg får dekket for bredbånd (fra

kr. 400 til kr. 250) gjør at jeg får mindre skatt?

Stemmer det at jeg kan kreve fradrag for den delen jeg selv betaler for bredbånd?

Vi har selv betalt 450 pr mnd. (men kun fått dekket kr. 400) noen som gir oss en "egenandel" på kr. 600 pr. år.

Vil vi på selvangivelsen kunne kreve fradrag for differansen mellom hva vi betaler og hva vi har fått dekket av utgifter på bredbånd både for i fjor og evt. for i år, eller vil et slikt fradrag slukes av minstefradraget?

Har vi f.eks. betalt kr. 450. pr. mnd og kun fått dekket kr. 400 vil vi jo kunne kreve fradrag for kr. 600 for året, som fort gir 300 mindre i skatt. Eller???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare hvis du får dekket mer enn 6000 kr for mobil og bredbånd til sammen at det lønner å få regningene dekket fremfor å få pengene som vanlig lønn. Du får ikke noen fradrag for delen du ikke får dekket, men du må skatte av delen du får dekket. Hvis du får mer enn 6000 dekket til sammen må du ikke skatte av det overskytende.

Lenke til kommentar
Det er bare hvis du får dekket mer enn 6000 kr for mobil og bredbånd til sammen at det lønner å få regningene dekket fremfor å få pengene som vanlig lønn. Du får ikke noen fradrag for delen du ikke får dekket, men du må skatte av delen du får dekket. Hvis du får mer enn 6000 dekket til sammen må du ikke skatte av det overskytende.

I tillegg til det du sier, er det vel også en regel om at de første 1000 du får dekket er skattefrie, så det er i praksis de 5000 mellom 1000 og 6000 som det skal skattes av?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...