Gå til innhold

Har ateisme et symbol?

Anbefalte innlegg

siden du legger disse flaggene inn på en diskusjon som heter "Har ateisme et symbol?" uten å skrive noe virker det naturlig å forståd det som at du mener at disse flaggene symboliserer ateismen.

Det er vel mest et symbol på hva mennesker kan få til. Siden ateismen har mennesket i fokus, tenkte jeg at jeg nesten måtte ha det med for å provosere :)

Det aller morsomste er jo at halve forumet tror jeg er kristen eller noe i den dur, fordi jeg setter spørsmålstegn ved ateismen.

Provoserer egentlig ikke, vitner bare om litt ignoranse.

Forøvrig kan man jo kalle førerkulten noe religiøs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel mest et symbol på hva mennesker kan få til. Siden ateismen har mennesket i fokus, tenkte jeg at jeg nesten måtte ha det med for å provosere :)

De kollektivistiske ideologiene nazisme og kommunisme er ikke akkurat kjent for å ha "mennesket i fokus", så det ble litt feil. Snarere tvertimot, massehysteriet rundt og tilbedelsen av Hitler og Stalin hadde en sterkt religiøs karakter.

Lenke til kommentar
Provoserer egentlig ikke, vitner bare om litt ignoranse.

Tror du virkelig jeg egentlig er så dum at jeg plasserer Nazisme i samme bås som Ateisme?

det er humanismen som har mennesket i fokus, ateismen er bare gudløs

Hvis du ikke tror på gud tror du på deg sjøl (som oftest), og da tror du jo automatisk på et menneske. Eller er noen her sauer?

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Hvis du ikke tror på gud tror du på deg sjøl (som oftest), og da tror du jo automatisk på et menneske. Eller er noen her sauer?

ja jeg er ganske sikker på jeg finnes, men anntyder du at religiøse bare tror at guden deres finnes og at de selv ikke eksisterer?

og en ateist kan tro at han ikke finnes, er ikke noen fysiske regler som forhindere han/hun.

og kan være jeg for eksempel setter rotter i fokus, at de er fremtiden.

men forresten, hva legger du i definisjonen "tror på"?

Lenke til kommentar

Ateisme er mangel på tro på supernaturlige eksistenser i form av guder.

Å ha tro på seg selv er noe helt annet enn selvforherligelse eller narsissisme, alle - uansett livssyn - har mer eller mindre tro på seg selv.

Humanismen derimot er en filosofi, ikke en tro, som setter mennesket i sentrum i motsetning til teistisk tro på supernaturlige eksistenser.

Lenke til kommentar

Hva tror du på?

Gud?

Fjern troen på gud, så har du meg.

Vi er sansynligvis ikke mer forskjellig enn det.

La Vey satanister har seg selv.

Ateister tror ikke på gud, og de dyrker ikke jeg-et.

Jeg tror heller ikke på ett enkeltmenneske -- det er for meg absurd å tro på mennesker eller ideologier; det er kun bevis og logikk som teller for meg når det gjelder livssyn og ideologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...