Gå til innhold

Nikon COOLPIX P5100 vs Canon Powershot G9

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal kjøpe meg et nytt kamera, og har til slutt kommet ned til Nikon og Canon. Men trenger litt hjelp til valget. Har vært borti tanken om å kjøpe speilrefleks, men bestemt meg for et kompakt digital kamera. Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er absolutt ingen erfaren fotograf, men har hatt både Canon G7 og Nikon P5000 og har i dag G9. Foretrekker uten tvil G-serien framfor Nikon sine. G9 er raskere, P5100 har sikkert samme problem med autofokus som P5000. G9 har vesentlig bedre LCD-skjerm. Av årsaker som strengt tatt ikke er objektive :) så vil jeg nevne bedre bildekvalitet og bedre brukervennlighet på G9. Jeg klarer rett og slett på en enkel måte å ta mye bedre bilder med G9. At G9 er litt stort er en ulempe jeg klarer å leve med. Har stort sett en skulderveske med når jeg går på tur og det finnes også kameravesker som passer veldig godt.

Det som for de fleste sikkert teller for P5100 er den kompakte størrelsen og et veldig godt grep. Prisen er også grei i forhold til G9.

Vil anbefale G9 med klar margin.

Lenke til kommentar
Vil anbefale G9 med klar margin.
Jeg vil nok også anbefale G9 fremfor P5100 og P5000, riktignok bare basert på tester jeg har lest. Prisen er igrunn det eneste som taler til P5100 sin fordel, slik jeg ser det...

Personlig ville jeg også vurdert Ricoh GX100 i denne klassen, et meget kapabelt kompaktkamera med svært god vidvinkel. Selv er jeg ikke noen vidvinkelfantast, men kunne godt tenke meg å ha 24mm vidvinkel i et lite og lett kamera ved siden av speilrefleks (siden det ikke er mulig å skifte objektiv på kompakt, og forsatslinser er for tungvint på reise). Det har nok mer støy enn de to foregående, men husk at det ikke er alt her i verden ;o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...