Rocambole Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Lurer på en annen ting.. Hvis jeg har sett en film på kino, la oss si LOTR: ttt, er jeg da rettig i å laste ned filmen?! Nei, du har ikke rett til det. Men filmselskapet har heller ikke rett til å sende Imperiets Stormtropper på døra di kl 0400 for å gjennomsøke huset ditt og sjekke at du ikke har en kopi liggende. Det ene rettferdiggjør ikke det andre Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Lurer på en annen ting.. Hvis jeg har sett en film på kino, la oss si LOTR: ttt, er jeg da rettig i å laste ned filmen?! Nei, du har ikke rett til det. Men filmselskapet har heller ikke rett til å sende Imperiets Stormtropper på døra di kl 0400 for å gjennomsøke huset ditt og sjekke at du ikke har en kopi liggende. Det ene rettferdiggjør ikke det andre Oblivian og Gabriel_X: Det er nettopp dette argumentet som gjør at svært mange av oss (inkl. veldig meg noe de som har lest innleggene mine tidligere kanskje veit....) er særdeles skeptisk til opplegget. Skal privatfirmaer få lov til å drive med såkalte preventive angrep som de vil, kan det tolkes til det ekstreme at jeg kan skyte min nabo fordi jeg tror at han vil bruke øksa si på meg. Det er ikke bare overvåkning og sjekking av private menneskers eiendom dette dreier seg om, men også det at programmer og produkter (ja, t.o.m om du har en film av barnet ditt sin bursdag) må være godkjent av microsoft. Oblivian, det virker som om du har roa deg litte grann i de siste innleggene i denne tråden. Jeg tar deg derfor ikke helt useriøst. Du minnte meg faktisk veldig om en kursleder jeg hadde på Azlan en gang, han var tydelig hjernevaska av microsoft (det fantes overhodet ingen alternativer i det hele tatt i hans hodet). Uansett hvor ekstremt Gisle Hannemyr sine skriverier høres ut, er det viktig at eksterne firmaer (eller myndigheter for den saks skyld) ikke får de mulighetene som palladium gir. Det er derfor vi har lover og reguleringer; for å begrense muligheter. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hvis noen tror jeg er så veldig pro Microsoft så er det helt feil. Hvor og når har jeg skrevet det? Jeg bryr meg like mye om M$ som jeg bryr meg om Freia vs Nidar. I mitt tilfelle så finnes det ikke alternativer, ganske enkelt. Windows platformen er den eneste jeg kan jobbe på pga hvilke programmer som tilbys. Uansett, man kan si mye dritt om M$, men noe må de da gjøre riktig. Ikke skjønner jeg hvorfor så mange har problemer med Windows heller, altså at det kræsjer støtt og stadig. Det gjør det ikke hos meg ihvertfall... Hele greia blir en "politisk" greie om man vil "støtte" M$ eller ikke. Linux er ikke noe bra OS fordi det ikke er soft til det, ganske enkelt. Samme med OS/2. Det var da bedre enn Win3.11/DOS, men så lenge ingen lagde soft til det, så hjelper det bare ikke. Greit, det finnes sikkert mye soft til Linux, men ikke til det jeg driver med. Beta var bedre enn VHS... so? Man driter da i hardwaren så lenge det ikke tilbys content. Les; software. Ellers, det eneste jeg har sagt om M$, Intel og RIAA er at de har et poeng, ikke at de har rett eller at TCPA er så forbanna bra. Sånn det er idag med fri flyt av film, musikk og software er drepen for en rekke bransjer og jeg skjønner at de tar affære. Og jeg er villig til å høre på hva de har å si, og ikke bare avfeie alt om brudd på ytringsfrihet osv. Det er som å stikke hodet i sanden og bare pløye videre å tro at du som forbruker er hellig og urørlig. Før du aner ordet av det har de fått igjennom diverse Nazi lover fordi politikere og andre får helt panikk over at dette er totalt ute av kontroll. Den eneste grunnen til at jeg ikke blir tatt seriøst her er fordi jeg er den eneste som har kritisert GH eller ihvertfall stilt spørsmålstegn ved alle dommedagsprofetiene hans. Kom ikke å si at å ha en tittel som "Microsoft's skulte imperium" til en artikkel ikke er en svært ladd tittel og ikke akkurat underbygger til at GH skal være den nøytrale betrakter han hevder å være, eller å bruke ord som "RIAA's regime" (som i Saddam), osv. Jeg synes RIAA har en veldig klomsete fremferd. De saksøker jo folk i øst og vest. Det er jo ikke akkurat en måte å få sympati på. Og det er dumt for på mange måter har de "rett" og noe må gjøres. Videre, så vinner de jo frem i forbausende mange saker, og det er et tydelig tegn på at ihvertfall politikerene i USA har begynt å få panikk. Når Hollywood er istand til å stoppe kriger (eller starte) så tror jeg de har makt nok til å justere litt på forbukerenes rettigheter også. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Om du er pro microsoft eller ikke, du ga nok et aldri så lite inntrykk av det iallefall Og det er det samme som microsoft også gjør; selv om det er sant at de ikke kommer til å misbruke dette har de gitt et såpass stort inntrykk av noe annet som gjør at jeg aldri kommer til å akseptere et slikt system på min(e) PC'er! Jeg har dog adskillig lettere for å ta deg seriøst enn microsoft... Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 <snip>Jeg har dog adskillig lettere for å ta deg seriøst enn microsoft... Hehe! Bra det da, selv om, hvis jeg forstår deg rett, så har du ikke særlig høye tanker om Microsoft! Men, en annen ting. Hvordan i huleste skal liksom Palladium funke da? Må man ha internett tilgang for å se filmen av datterens 4 års dag? Er det det du mener? Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Windows platformen er den eneste jeg kan jobbe på pga hvilke programmer som tilbys. Hmm... Kva jobbar du med sidan du kun kan bruke M$??? Den eneste grunnen til at jeg ikke blir tatt seriøst her er fordi jeg er den eneste som har kritisert GH eller ihvertfall stilt spørsmålstegn ved alle dommedagsprofetiene hans. Kom ikke å si at å ha en tittel som "Microsoft's skulte imperium" til en artikkel ikke er en svært ladd tittel og ikke akkurat underbygger til at GH skal være den nøytrale betrakter han hevder å være [...] GH er ein meget dyktig person! Han er "meningens mann", men han har gode argumenter for påstandene sine... Kanskje du burde lese ein del av det han har "produsert"???? PS: GH har kritisert blant anna opera for masse bugs... Men M$ er vel det største software-selskapet i verden som (fram til no) har gitt blaffen i alt som heiter sikkerhet?? Eller?? Det er med god grunn at M$ vert kritisert..... [...] Videre, så vinner de jo frem i forbausende mange saker, og det er et tydelig tegn på at ihvertfall politikerene i USA har begynt å få panikk. Når Hollywood er istand til å stoppe kriger (eller starte) så tror jeg de har makt nok til å justere litt på forbukerenes rettigheter også. :o Og dette skremmer deg ikkje??? Er det holllywood som skal styre verden? (Eller M$...?) NEI TAKK!! personleg er eg imot all sensur.. eg trur det er bedre at alle meiningar kjem fram, slik at ein kan argumentere i mot dei! men det er idiotisk av deg å angripe personen GH (og artikkelforfatteren) i staden for meiningane... kanskje du bør bruke lese litt, og komme med argument som gjer at vi andre støttar deg, i staden for å avvise andre sine meiningar?? når det gjeld platebransjen er eg enig med artikkelforfatteren at dei taper på å kopisikre CD'ane sine, og at dei heller bør bruke ressursene på å gi kjøperane meirverdi.. til dømes plakater, innlogging på artistsider med musikkvideoer/tekster/intervju osv... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 <snip>Jeg har dog adskillig lettere for å ta deg seriøst enn microsoft... Hehe! Bra det da, selv om, hvis jeg forstår deg rett, så har du ikke særlig høye tanker om Microsoft! Stemmer, slik som de turer fram og oppfører seg synes jeg det er på tide at de blir satt på plass! Etter at jeg begynte å jobbe i IT-bransjen, har jeg også mislikt de mer og mer. Rett og slett fordi det alltid et eller annet basis som mangler i produktene deres og de skal alltid ha sine egne standarder. Men, en annen ting. Hvordan i huleste skal liksom Palladium funke da? Må man ha internett tilgang for å se filmen av datterens 4 års dag? Er det det du mener? I verste fall blir du ikke bare hindra i å se filmen, men de kan svarteliste deg (eller gjøre noe annet med maskinen...) fordi du prøver å kjøre en ikke-sertifisert fil på PC'en "din"... Filer som ikke er sertifisert (da av microsoft) skal ikke kunne kjøres på palladium-maskiner. Om ikke programmet du la inn filmen med er sertifisert og har merka filmen din som "trygg" da... Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Men, en annen ting. Hvordan i huleste skal liksom Palladium funke da? Må man ha internett tilgang for å se filmen av datterens 4 års dag? Er det det du mener? når du bruker palladium vil alle filer bli merket med signaturen til maskina di.. du legger inn filmen, sender den til venner og kjente osv.. men så finner M$ (eller nokon andre i "chain of trust") ut at dei ikkje likar ein negativ artikkel du har skrevet, og merker din signatur som "fy-fy".. nesten gang nokon koblar seg til internett vil alle filene med din signatur bli ubrukelige.... :o dette er ein skrekkeksempel, og det er lite truleg at det vil skje... men kvifor skal M$ ha denne muligheten?? det har lite med beskyttelse av opphavsbeskytta materiale å gjere.... det er ikkje noko stort problem å beskytte musikk og anna innhald med dagens teknologi.. ein kan til dømes bruke digitale signaturer som er knytt til ein privatperson og til kvar fil... palladium vil frata brukeren kontrollen over si eiga maskin, og overlate den til M$ og deira samarbeidspartnere... DERFOR er eg imot det! Synspunkt? Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hei StudInc! Den eneste grunnen til at jeg ikke blir tatt seriøst her er fordi jeg er den eneste som har kritisert GH eller ihvertfall stilt spørsmålstegn ved alle dommedagsprofetiene hans. Kom ikke å si at å ha en tittel som "Microsoft's skulte imperium" til en artikkel ikke er en svært ladd tittel og ikke akkurat underbygger til at GH skal være den nøytrale betrakter han hevder å være [...] GH er ein meget dyktig person! Han er "meningens mann", men han har gode argumenter for påstandene sine... Kanskje du burde lese ein del av det han har "produsert"???? PS: GH har kritisert blant anna opera for masse bugs... Men M$ er vel det største software-selskapet i verden som (fram til no) har gitt blaffen i alt som heiter sikkerhet?? Eller?? Det er med god grunn at M$ vert kritisert..... <snip> eg trur det er bedre at alle meiningar kjem fram, slik at ein kan argumentere i mot dei! men det er idiotisk av deg å angripe personen GH (og artikkelforfatteren) i staden for meiningane... <snip> Hmm, jeg er ikke sikker på hva du mener med at jeg kritiserer GH og artikkelforfatteren som personer og ikke hva de skriver... Jeg kjenner ingen av dem som personer så jeg aner ikke hvordan de er. Jeg skriver jo at GH sikkert er en flink fyr, men at han er for ensidig i kritikken. Hvis det er det du mener er et person angrep. Vel... Uansett, la meg understreke, jeg har ingenting i mot noen av dem. Jeg er ikke engang i uenig i mye av det GH skriver, jeg skulle bare ønske han slang dritt i andre retninger også. Ting blir for svart/hvitt og unyansert. At f.eks. OE er dårligere enn Eudora kan godt være riktig, men at Eudora skal være så mye "sikrere" er jeg usikker på. Det er selvfølgelig mer attraktivt å lage et virus til OE enn Eudora siden det får en mye større impact. Sånne ting "glemmer" GH ofte i kritikken sin. Dessuten er det lettere å finne feil når det er 1000 ganger så mange hackere som leter etter hull i Windows enn f.eks. Linux eller OSX. Det jeg kritiserte artikkelforfatteren på, igjen så mener jeg det han skriver, er forslaget om å legge ned alle musikkforetninger siden det bare er et fordyrende mellomledd. Man kunne jo si det samme om bøndene i Norge. Legg ned alt av gårdsbruk. Det er mye billigere å importere fra utlandet. Men spør bøndene og sysselsettingen det gir så er det ikke så enkelt. Men det er riktig at musikkforetningene er et svært fordyrende mellomledd. Det er de som stikker av med "kaka" og ikke plateselskapene som mange tror. [...] Videre, så vinner de jo frem i forbausende mange saker, og det er et tydelig tegn på at ihvertfall politikerene i USA har begynt å få panikk. Når Hollywood er istand til å stoppe kriger (eller starte) så tror jeg de har makt nok til å justere litt på forbukerenes rettigheter også. :o Og dette skremmer deg ikkje??? Er det holllywood som skal styre verden? (Eller M$...?) NEI TAKK!! Så klart det skremmer meg. Men det blir ikke mindre sant eller sansynlig ved å fortie det eller late som om dette ikke er et problem og at det må bli løst på den ene eller den andre måten. Hvis ikke forbrukerene er villig til å tilpasse seg i det hele tatt så er jeg redd konsekvensen blir at f.eks. Hollywood og RIAA vinner frem, siden det må drastiske tiltak tilverks. Det eneste som møter produsentene nå er jo en unison buing. Det er det jeg også kritiserer GH for (altså, det han skriver, ikke han som person), han sier bare nei, nei, nei, og et og annet skrekk-scenario, men han kommer ikke med alternativer eller andre løsninger. når det gjeld platebransjen er eg enig med artikkelforfatteren at dei taper på å kopisikre CD'ane sine, og at dei heller bør bruke ressursene på å gi kjøperane meirverdi.. til dømes plakater, innlogging på artistsider med musikkvideoer/tekster/intervju osv... Jeg er enig i at det kan være en løsning ja, men at det er platebransjens plikt blir vel å snu problemet på hodet. Men ville du kjøpt en CD hvis du fikk med en plakat da? Eller kom inn på web-sidene til artisten? Er det nok hvis du likevel kan få tak i CD'en gratis bare ved hjelp av et taste trykk. Det Bon Jovi gjorde var vel å gi rabatt på konsert-billetter osv. hvis du kunne vise til at du hadde kjøpt CD'en. En bra idé. (MEN, den som tapte var artisten som måtte subsidiere sine egne konsert-billetter, ikke plateselskapene som alle hater). Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Men, en annen ting. Hvordan i huleste skal liksom Palladium funke da? Må man ha internett tilgang for å se filmen av datterens 4 års dag? Er det det du mener? <snip> dette er ein skrekkeksempel, og det er lite truleg at det vil skje... men kvifor skal M$ ha denne muligheten?? det har lite med beskyttelse av opphavsbeskytta materiale å gjere.... det er ikkje noko stort problem å beskytte musikk og anna innhald med dagens teknologi.. ein kan til dømes bruke digitale signaturer som er knytt til ein privatperson og til kvar fil... palladium vil frata brukeren kontrollen over si eiga maskin, og overlate den til M$ og deira samarbeidspartnere... DERFOR er eg imot det! Synspunkt? Men er vi ikke allerede der idag da? 99% av verdens PC'er kjører jo Windows. Hvis M$ eller G. W. Bush f.eks. hadde hatt en "hidden agenda", hvorfor kunne ikke da Bush bare "gi ordreren", så var alle maskinene i Irak svarte? Hvis Microsoft hadde hatt urent mel i posen ville det ikke forlengst være oppdaget, med f. eks. EU's innsyn i Windows' kildekode? Hvilke konkrete eksempler har vi på at Microsoft har "brudt tilliten"? (Igjen, jeg er ikke noen M$ tilhenger, bare helt nøytral i forhold til dem). F. eks. alle Trust sakene som har vært imot M$ i Statene har vært fremsatt av konkurenter og aldri forbrukerene, noe som i Norge er motsatt hvor det er forbrukerene (og til en viss grad konkurentene) som går til sak mot Telenors monopol og maktmisbruk. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Ikke at jeg gidder å diskutere dette temaet så voldsomt, men jeg har et par synspunkter å komme med (med fare for å repetere andre i denne tråden). Jeg synes det blir totalt feil å la storkapitalistene bestemme over ytringfriheten, uansett hvor mange milliarder dollar de skal være i besittelse av, eller hvor stort selskapet er! Ytringsfriheten er viktigere enn penger, og det er jo faktisk ytringsfriheten i bunn og grunn, som gir de aller fleste mat på bordet. Hvor tungvinnt ville det ikke vært hvis noen hadde patent på hjulet? Og det at "idéen" om hjulet og "tolkningen" av hjulet tilhører MENNESKEHETEN, har jo nettopp ført til menneskehetens vitenskaplige fremgang (ja kanskje åndelig også?). Hvor trist ville det ikke blitt hvis ett eller annet selskap krevde patent på f.eks Mahler's klassiske musikk - hindre et symfoniorkester å tolke verket på sin måte? Heldigvis så tilhører verkene fra alle disse kjente komponistene (så vidt jeg vet) MENNESKEHETEN. Burde da ikke ALL musikk tilhøre menneskeheten? Hvor trist ER det ikke at Disney nekter folk å tolke/tegne f.eks Mikke Mus (vår kjære Mikke Mus) på sin måte? Vil det bli slik at barn ikke skal få tegne Mikke på skolen og henge opp i gangen etterpå, til alles skue og forlystelse? Burde brødrene Wright fått patent på "flyvemaskinen" (noe de forsøkte på)? Ville vi i dag ha fløyet rundt i verden med skranglete dobbeldekkere? Nei, jeg mener at dagens patenter og kopirettigheter bør "lettes på" betraktelig! Det er bare gjennom andres idéer, oppfinnelser og videreføring av disse, at menneskeheten kan utvikle seg. Er det da riktig av oss å la store multimediaselskaper og pengemoguler ( som har mye fra før av), få bestemme over yttringsfriheten vår, uansett hvor mye/lite penger de tjener? Nei nei, og atter NEI!!! Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hvis folk tror paladuim blir ille, ta en titt på hva som skjedde med den nye Windows XP aktiveringen. Den ble cracket i løpet av et par dager. Hva tror dere sjer med paladium? En ting er at paladium blir implementert i hardware, men hacker'ne finner alltid en løsning! Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Er det da riktig av oss å la store multimediaselskaper og pengemoguler ( som har mye fra før av), få bestemme over yttringsfriheten vår, uansett hvor mye/lite penger de tjener? Tenk deg at alle plateselskapene, og alle software selskapene sluttet å lage nye produkter da. Sluttet med support. Sluttet med oppdateringer. Hadde det blitt en bedre verden da? Hva hadde vi vunnet noe på det? Tenke realistisk, ikke bare fram til din egen nesetipp. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 runmad: Hvis du brukte 10 timer hver dag av livet ditt i 8 år for å finne opp en teleporter(?). (Kom ikke på noe annet! ) Du har knapt mat, liten inntekt, bor på et kott, bruker det lille du har på å forske videre, men du har en drøm og en vilje om at du skal klare det. Og en dag skjer det. Yes, det virker, du har klart det! MEN til hvilken pris... Dama di har forlatt deg, kompiser har fått seg fete jobber i mellomtiden, og du har generelt vært til latter i alle år. Og hva skjer dagen etter at du har vist frem vidunderet ditt. Det er i masse-produksjon og diverse firmaer tjener fett på dine ideer, slit, oppofrelse og ensomme netter uten at du sitter igjen med en dritt. (Det var jo det som tilnærmingsvis skjedde med Brødrene Wright eller Tezla for den sakssyld). Thank God, det er noe som heter patenter og copyright sier nå jeg... PS. (Når det gjelder Mähler, Bach, Mozart, osv. så har man bare opphavsrett til et verk i 75 år. Etter det så er det fritt for alle, men ikke selve produksjonen eller opptaket. Det eier f.eks. symfoni-orkesteret som spiller det inn). Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Men er vi ikke allerede der idag da? 99% av verdens PC'er kjører jo Windows. Hvis M$ eller G. W. Bush f.eks. hadde hatt en "hidden agenda", hvorfor kunne ikke da Bush bare "gi ordreren", så var alle maskinene i Irak svarte? Hvis Microsoft hadde hatt urent mel i posen ville det ikke forlengst være oppdaget, med f. eks. EU's innsyn i Windows' kildekode? Hvilke konkrete eksempler har vi på at Microsoft har "brudt tilliten"? Jau, Microsoft har ein enorm marknadsandel på operativsystem. Men, dagens datamaskinarkitektur og operativsystem tillet ikkje at ein datamaskin blir gjort ubrukeleg via fjernstyring, utan at brukaren er klar over det (dersom ein ikkje tek hensyn til trojanar o.l.). Det vil derimot bli mogleg med Palladium. Og, nei, endå har ikkje Microsoft gjort noko som tilseier at dei skal ha mista tillit. Men har dei gjort noko som tilseier at me bør la dei få den makta Palladium vil innebera? I mine auge: nei! Eg tenkjer det er betre å vera skeptisk og prøva å stoppa prosjektet på førehand, enn plutseleg å sitta med skjegget i postkassen om eit ukjent antal år... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hvis folk tror paladuim blir ille, ta en titt på hva som skjedde med den nye Windows XP aktiveringen. Den ble cracket i løpet av et par dager.Hva tror dere sjer med paladium? En ting er at paladium blir implementert i hardware, men hacker'ne finner alltid en løsning! Palladium blir implementert i hardware, det er bl.a. det som er noe av det mest skremmende med det. Kombinert med en såkalt "Fritz"-brikke (oppkalt etter senatoren i California, USA som begynte å virkelig gjøre dette 1984-opplegget...) skal hele pakka bli "sikker". Dette gjør det vanskeligere å cracke, og så ettersom denne brikken kan legges på det meste av hw... Men selv om noen frihetsforkjempere faktisk klarer å cracke dette, vil det fortsatt være et altfor stort flertall av maskiner som ikke er "frie"... Derfor må dette stoppes og den beste måten å gjøre det på er å informere flest mulig (det er derfor microsoft har gått vekk fra kodenavnen palladium; det fikk for mye omtale...) Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Yes, det virker, du har klart det! MEN til hvilken pris... Dama di har forlatt deg, kompiser har fått seg fete jobber i mellomtiden, og du har generelt vært til latter i alle år. Hvis "Dama" har reist, hva er hun da å samle på? Hvorfor skulle folk le av meg hvis jeg lot folk bruke oppfinnelsenen min og kanskje videreutvikle den - kanskje skape mange arbeidsplasser også? Synes du Linus Torvalds er latterlig? Og hva skjer dagen etter at du har vist frem vidunderet ditt. Det er i masse-produksjon og diverse firmaer tjener fett på dine ideer, slit, oppofrelse og ensomme netter uten at du sitter igjen med en dritt. (Det var jo det som tilnærmingsvis skjedde med Brødrene Wright eller Tezla for den sakssyld). Thank God, det er noe som heter patenter og copyright sier nå jeg... Kanskje de hadde hatt jobb til meg også? :wink: Jeg mener det jo slik at man bør ha en såpass patentrettighet, at ingen kan komme å sette SITT navn på MIN oppfinnelse! Det er da ingen som kan finne på å sette SITT navn på Bach's verker, i såfall må den personen være dum! Nikola Tesla kan vi takke mye for fordi han var en "open-source-mann", bl.a. lysstoffrøret og vekselstrømmen. Edison stjal faktisk mange av hans idéer og satte SITT navn på det, og DET er jo ikke riktig vel. PS. (Når det gjelder Mähler, Bach, Mozart, osv. så har man bare opphavsrett til et verk i 75 år. Etter det så er det fritt for alle, men ikke selve produksjonen eller opptaket. Det eier f.eks. symfoni-orkesteret som spiller det inn). I know, men tenk hvisomdersomatte! Disney prøver jo som kjent å få patent på Mikke for evig og alltid Lenke til kommentar
xenadu Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Heraldo, Liff og flere etterlyser: hvem driver lobbying for forbrukerne? Svaret er: Elektronisk Forpost Norge (EFN, www.efn.no). Jeg er leder for EFN og vil oppfordre alle om å støtte EFN. Bruk EFNs websider, lenk til dem, bli med i EFNs forum: http://efn.no/efn-listen.html http://efn.no/twiki/bin/view Heng opp plakat for EFN: http://efn.no/efn-plakat.html Inviter oss til å komme og snakke i usergroupen din, datapartyet ditt, skolen din. Osv.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå