Jakoozie Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Hei. Er det rett å si "disse er veldig veldesignede" eller er det veldesignete? Endret 4. januar 2008 av Jakoozie Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Hei. Er det rett å si "disse er veldig veldesignede" eller er det veldesignete? de Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 "-ede", "-ete", "-a", alle endelsene er valgfrie. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Personlig foretrekker jeg veldesignede og ser på veldesignete som feil, men det er mitt standpunkt og ingen fasit. Lenke til kommentar
andm Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det blir vel litt feil å hevde at noe er feil når det ikke er det? Jeg bruker alltid "-ete" endelser fordi jeg foretrekker det selv. Jeg har aldri sagt at "-ede" og "-a" er feil for det. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Som jeg sa; det er mitt standpunkt og ingen fasit. Jeg ville aldri brukt "-ete" på ord som fungerer med "-ede", derfor blir det feil for meg, sett fra mitt synspunkt når noen bruker "-ete", men samtidig vet jeg selvfølgelig bedre. Jeg ville aldri sagt til noen at "-ete" er feil, kun at jeg ikke skriver det slik. Endret 5. januar 2008 av TSP Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Det kommer vel an på ordet. Ta for eks. ordene håret og velsignet. Hårede høres mer feil ut enn hårete, mens velsignede høres mer riktig ut enn velsignete... Synes iallfall jeg. Men som Ostekjeks påpeker, er alt mulig valgfritt i våre dager, og dermed er det snart umulig å si eller skrive noe feil. Noen kaller det språkutvikling. Jeg synes det snarere er språkavvikling. Hadde det vært faste regler og ikke utallige tillatte varianter, hadde det vært mye lettere å lære å skrive korrekt norsk, både for nordmenn og innvandrere. Endret 5. januar 2008 av Rocambole2 Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg skriver og sier hårete. Ble visst feil å skrive det jeg skrev. Hårete må skrives med "-ete", min mening. For meg virker det fremmed å skrive "Hårede" aldri sett eller hørt om noen som gjør det faktisk. Endret 5. januar 2008 av TSP Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg skriver og sier hårete. Ble visst feil å skrive det jeg skrev. Hårete må skrives med "-ete", min mening. Noe annet er å regne som unaturlig. Helt enig, men jeg er i mot at man bare skal bruke -ete eller -ede, man må være pragmatisk Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Det høres best ut, og ser mest korrekt ut med veldesignede. Likevel hadde det neppe vært et ord jeg hadde skrevet. Hadde heller prøvd med pen utforming, godt design, pent design o.l. Men det er jo mitt synspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå