BECMST Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Har man råd til ny moped, har man råd til lett-lappen å. Går ann å kjøpe brukt lettsykkel, MÅ ikke være ny. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 så eg skal kjøpe et sarv av en lettsykkel fordi lappen koster 15000 og man da har ca 10000 til overs? nei takk, da kjøper jeg heller moped. ny derbi x race koster fra 18000 til 21000kr. det er økonomi mopeden. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 så eg skal kjøpe et sarv av en lettsykkel fordi lappen koster 15000 og man da har ca 10000 til overs? nei takk, da kjøper jeg heller moped. ny derbi x race koster fra 18000 til 21000kr. det er økonomi mopeden. Dæven. Jeg hadde ALDRI giddi å kasta bort 20.000 på noe som ikke har lov å kjøre fortere enn 45 km/t Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Det er ingen rettighet å ha et fremkomstmiddel, har man ikke råd så får man la være. Eneste som er synd er at ungdommer som kjører på trimmede mopeder ikke forstår konsekvensene hvis det skulle skje en ulykke. Da kan fort de 4000 eller noe som man må betale for å få på skiltene igjen være vekslepenger å regne. Skal ikke store skadene på et menneske eller andre kjøretøy før prislappen blir høy. Har man da trimmet sykklen så kommer selskapet til å søke regress for hele beløpet. Noe som i relaiteten kan bety million gjeld allerede som 16- 17 åring fordi man skulle spare litt penger ved å trimme mopeden og ikke kjøpte en godkjent lett motorsykkel i stedet. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Det er ingen rettighet å ha et fremkomstmiddel, har man ikke råd så får man la være. Eneste som er synd er at ungdommer som kjører på trimmede mopeder ikke forstår konsekvensene hvis det skulle skje en ulykke. Da kan fort de 4000 eller noe som man må betale for å få på skiltene igjen være vekslepenger å regne. Skal ikke store skadene på et menneske eller andre kjøretøy før prislappen blir høy. Har man da trimmet sykklen så kommer selskapet til å søke regress for hele beløpet. Noe som i relaiteten kan bety million gjeld allerede som 16- 17 åring fordi man skulle spare litt penger ved å trimme mopeden og ikke kjøpte en godkjent lett motorsykkel i stedet. Der er dilemaet... Vist det hadde vore høgare hastigheit på moped (60 km/h eller noko) Så hadde folk ikkje trengt å trimme og då kunne dei ha spart seg litt... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Problemet er at de ikke er godkjente for mer enn 45 km/t uansett, med andre ord så finnes det ikke en eneste godkjenning for at en vanlig moped skal gå raskere. Uansett så er definisjonen på moped lik over hele EU/ EØS området, slik at i alle disse land så går de ikke lenger enn 45 km/t. Lenke til kommentar
danielffs Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) 45 kmt er ikke trygt annet en i tettbebygde strøk! Selv har jeg opplevd disse farlige forbikjøringene som er kun et sekund unna ved og få dramatiske følger. Mopeder blir ikke respektert i trafikken. Og bedre blir det jo ikke når vi til og med blir en sinke for trafikken i en 50 sone fordi det skal være ploberinger her og der. Selv kjører jeg en moped som har ca 130 på max hastighet.. Hva med bremsene tenker du? De kan vel ikke tåle det? I mitt tilfelle er ikke det noe problem! Mopeden jeg har lages også som lettsykkel moddel (125) Den eneste forskjellen fra moped modellen (50) og lettsykkel modellen (125) er motoren. Ramme og alt det endre er det samme som på lettsykkelen! Så mye tryggere jeg føler meg i trafikken når jeg slipper de råe forbikjøringene. Syns dissa trangsynte idiotene som har fått moped grensa ned til 45 burde ta seg en tur ut og og kjøre en del så de får oppleve forbikjøringene og ikke minst det og være sinka i trafikken! 60 + kunne vært en grei grense, istedet for 45. Pinlig med disse landeveis sykklistene som sykler forbi deg a gitt ! Jeg kommer uansett aldri til og kjøre orginalt. Og har politiet et problem med det får de prøve og få tak i meg! Endret 13. juli 2008 av danielffs Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hadde nå enda mopedene klart 45km/h overalt, men vi bor i et kupert land og en moped er jo nede i gåfart så fort du tenker på å kjøre opp en bakke. Og å kjøre i 20km/h oppover en bakke hvor resten av trafikken holder 80km/h er alt annet enn trygt. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Syns alle mopeder burde få gå SLIK DE ER LAGET til, dvs, null plombering, null trimming. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Når sykkelistar sykler fra mopedar både på flat vei og i oppoverbakke so er det noke som er veldig feil... Kva er høgaste fartsgrense i norge? jo... 100... Alt av kjøretøy burde ha vore blombert ned til 110 km/h slik at ingen hadde kjørt for fort... Staten hadde mista ei stor inntekt pågrunn av kraftig nedgang i fartsbøter men det hadde blitt meir forsvarleg å kjøre... Kvifor går bilane 200-300 kilometer i timen? I norge ihvertfall? Ingen har LOV å kjøre meir enn 100 inn til oslo!! Trimmer man mopeden? Oi... Gjer du mopeden orginal, altså tar ut den norske blomberinga får du meir hensynsfull kjøring. Då slepp du å bli kjørt fordi av gud og værman i 30 sona i bygda... Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Jeg hadde en Suzuki DR BIG 50 Dualsport -92 (hva nå enn BIG stod for) som gikk i 60km/t ut fra butikk lokalet. Var aldri snakk om å være ulovlig. 4 gir, 60km/t ved ca max turtall. Forklar den dere. Mopeden hadde intakt plombering i eksosanlegget og var ellers original. Mopeden var ganske slitt utseende messig, men jeg brukte jo den hele året. Piggdekk og hele pakken :!: Jeg er enig med at mopeder/scootere burde kunne holde 60km/t da fleste veier de har lov å kjøre på har 60km/t fartsgrense. Endret 15. august 2008 av PantZman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå