Gå til innhold

45km/h i timen på moped? Farlig eller sikkert?


Eplekaka88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min påstand er at hvis du har syn, hørsel og intellekt til å kjøre i 45, men ikke i 60, så har du intet på veien å gjøre. For klarer du ikke å kjøre i 60, så er du neppe særlig trygg i 45 heller.

 

Ok, så da kan vi forby mopeder i følge ditt resonnement. Jeg kan påstå noe fra den andre siden: Hvis du ikke er i stand til å forholde deg til kjøretøyer i trafikken som gjør maks 45 km/t, så har du ingenting på veien å gjøre. Latterlig argument, Gurin.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt i stand til å håndtere et kjøretøy i 45 km/t.

Men jeg er også i stand til å håndtere det samme kjøretøyet i f.eks. 60 km/t.

45 er latterlig lavt, og bør absolutt oppjusteres i takt med den tekniske utviklingen og det faktum at man har bedre opplæring nå enn det som var vanlig da 45-grensa kom.

 

45 virker tatt rett ut av lufta, siden ingen fartsgrenseskilt i Norge ender på annet enn null. Mopeden burde da fått lov å gå i 50, og siden oppjustert til 60 etter at opplæringen ble obligatorisk.

Lenke til kommentar

Norge er det fjerde sikkreste landet å ferdes i trafikken i i verden, å grunnen til det er utelukkende alle de "latterlige" reglene, som at det ikke er lov å trimme mopeder, dårlig veier, lave fartsgrenser på lange strekker, fotobokser over alt, kontroll-myndigheter som stadig er på veien, og selvsagt den skremmende "paragraf 3" i veitrafikk-loven, som alle veit at man blir dømt etter om det skjer noe. Fart dreper, og øker man lovlig hastighet for mopeder til 60 km/t, vil utvilsomt ulykker og dødsulykker øke deretter. Skal vi fortsette å være det sikkreste landet i verden å ferdes i, så trenger vi denslags "latterlige" lover og regler.

 

Og bare for å nevne det...de moped-ulykkene som er, skyldes ikke forbi-kjøringer. Moped er det absolutt letteste å sikkreste kjøretøyet å kjøre forbi, grunnet at det nesten ikke syntes så du har fri sikt rett forbi, og fordi det nesten ikke beveger seg, så du slipper ekstreme fartsøkninger for å komme forbi. Eneste med moped, er at det er utrooolig treigt å kjøre den tiden du begynner å kjøre i 10-års aldern, å fram til du er 18. Uansett hvor fort du kjører, går det aldri fort nok.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på uplombert og trimmet.

De som klarer å kræsje mopeden uten at det var forbikjøring, har gjerne fått den opp i 90 km/t, vært fulle, kjørt på glatt vei osv.

 

Jeg snakker kun om å flytte plomba fra 45 til f.eks. 60 eller 55.

Fortsatt langsomt nok til at alle greier å kjøre forbi, men ikke så latterlig langsomt som 45.

 

Kræsj rammer forresten andre kjøretøy også, som lett og tung MC. Hvorfor ikke plombe dem? 45 er jo den optimale hastigheten for trygghet. Tror faktisk jeg skal plombe bilen min.

Lenke til kommentar

Et Forbruker-rapporten-blad testet en gang 5 mopeder. Alle gikk i 45 unntatt en, den gikk i 47. Derfor fikk den bunnplassering, uten at de gadd å teste den noe mer.

 

Politiet vurderte å avskilte min fetters moped, da den gikk i 46 på tralla.

 

Greitt med respekt for loven, men det får være grenser!

 

Gamle mopeder har en innsnevring i eksosrøret som hindrer eksosen i å slippe ut så fort som motoren ellers er beregnet på. Dette er ingen nøyaktig vitenskap, og mopeden vil selvsagt ikke lande nøyaktig på 45.

Nyere mopeder har sensorer koblet på speedometeret, som slår ned gassen når nåla passerer 45.

"Fordelen" er at mopeden greier 0-45 på få sekunder, og deretter slår den av gassen.

Eldre mopeder med plombe har en sløv motor som kan ta dem opp i 45, men det tar tid å akselerere.

 

De fleste litt dyrere mopeder er lette motorsykler med sabotert motor.

De er laget for 70, og hvis ikke plomben er satt på plass av folk som vet hva de driver med, så vil farten avvike fra normen. Det er det som er "fordelen" med elektronisk turtallsperre.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke vitsen med ett kjøretøyet som ikke kan holde samme hastighet som andre kjøretøyer. Dette blir nesten like farlig som å kjøre for fort da det skaper mye frustrasjon og farlige situasjoner. Nei, vekk med moped eller fjern begrensningen max 45km\t. Det var dagens utagering

Lenke til kommentar

En lett motorsykkel er omtrent det samme som en moped.

Opplæringa er omtrent den samme (med dagens reformer).

 

Siden jeg tilfeldigvis har et familiemedlem som eier en moped, tok jeg mopedlappen.

 

Ingen grunn til at to nesten like kjøretøy skal ha ulik fartsgrense, kun på bakgrunn av hva de rike foreldrene ga for lappen.

Hovedforskjellen er jo prisen, og at du selv må reparere mopedmotoren før den kan kjøre fort.

 

Hvis noen fortsatt ser på mopeden som en sykkel med motor så du slipper å trø,. så burde dere kjempe for mopeders rett til å kjøre på fortauet med de andre syklene. For skal de gå på vei, får de følge trafikken.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar

45 grensa på moped kom med et EØS/ EU direktiv, Rådsdirektiv 2002/24/EF, slik at definisjonen på moped er lik i HELE EØS/ EU området.

 

Slik opplæring på moped er pr. dags dato så er ikke den oppjustert til å takle noe mer enn 50 km/ t.

 

Selv hadde je gen gammel corvette som gikk i 50 når jeg var 16, den så ikke ut i dagslys men jeg fikk den gratis så jeg var fornøyd.

 

Hvis man ikke er fornøyd med å putre rundt i 45/ 50 så er det ingen som hinderer dere i å ta lett lappen, og kjøpe en lett motorsykkel. Det koster atskillelig mer, men så er opplæringa også bedre.

Lenke til kommentar

Det er noe som heter økonomi. Et vesentlig moment for den som allerede har en moped i kjelleren og lapp til å kjøre denne. Du kan ikke bare bytte den ut når du vil kjøre fortere.

 

Hvis du først har rett til å ferdes på offentlig vei, er det ikke "vanskeligere" å kjøre litt fortere. Alle som ikke har drukket har like god kontroll i 60 som i 45.

Innenfor rimelighetens grenser, såklart.

 

Det er ikke slik at jo flere klasseromstimer du har, jo fortere klarer du å kjøre.

Det som trengs er mengdetrening, og det får du når du har lappen, gratis og på egen hånd.

 

Det eneste fasitsvaret er å øke både opplæringen (praksis) og farten.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar
Det er forskjell på uplombert og trimmet.

De som klarer å kræsje mopeden uten at det var forbikjøring, har gjerne fått den opp i 90 km/t, vært fulle, kjørt på glatt vei osv.

 

Jeg snakker kun om å flytte plomba fra 45 til f.eks. 60 eller 55.

Fortsatt langsomt nok til at alle greier å kjøre forbi, men ikke så latterlig langsomt som 45.

 

Kræsj rammer forresten andre kjøretøy også, som lett og tung MC. Hvorfor ikke plombe dem? 45 er jo den optimale hastigheten for trygghet. Tror faktisk jeg skal plombe bilen min.

Nå er vel ikke kræsj i 90 km/t på vintern i fylla den største ulykkesårsaken til moped-ulykker vel.... største-delen av uløkkene skjer ved at føreren misster kontrollen og velter, da i fleste-parten av tilfellene med trimma moped. Det må da være et greit nok bevis på at gjennomsnittet av 16-åringer ikke er i stand til å ferdes på offentlig vei i noen større hastighet enn 45 km/t, da flertallet av uløkkene faktisk skjer når dem passerer den hastigheten. Øker man hastigheten, reduserer man sikkerheten, å det er ikke verdt det hvis eneste argumentet er at du som bilist skal slippe å ligga bak en moped i 3 minutter de gangene om sommern du gjør det. tung MC og personbil under 3500 kg er som sagt de eneste kjøretøya i dag som ikke er plombet, men det blir nok absolutt aktuelt å gjøre det en dag. Støtter deg absolutt i at du skal gå forran som et godt eksempel, å plombe bilen din.

Lenke til kommentar
Det er noe som heter økonomi. Et vesentlig moment for den som allerede har en moped i kjelleren og lapp til å kjøre denne. Du kan ikke bare bytte den ut når du vil kjøre fortere.

 

Hvis du først har rett til å ferdes på offentlig vei, er det ikke "vanskeligere" å kjøre litt fortere. Alle som ikke har drukket har like god kontroll i 60 som i 45.

Innenfor rimelighetens grenser, såklart.

 

Det er ikke slik at jo flere klasseromstimer du har, jo fortere klarer du å kjøre.

Det som trengs er mengdetrening, og det får du når du har lappen, gratis og på egen hånd.

 

Det eneste fasitsvaret er å øke både opplæringen (praksis) og farten.

Å har du ikke råd til å lære å kjøre, så selg mopeden eller heng den opp på låven, å hold deg unna trafikken. Bruk de kolektive framkomstmiddlene. Å INGEN har like god kontroll når dem øker faten, som dem hadde for 20 km/t siden. Ta deg en tur langs en vei, først i stor hastighet, å deretter i lavere hastighet, å se hvor mye mer du legger merke til langs veien i lavere hastighet. Å kontroll er relatert til oppmerksomhet, som igjen kommer under hva du legger merke til, å man legger som sagt merke til flere ting jo lavere hastighet man har, som igjen betyr at du har bedre kontroll. Å er ingen som har påstått man kan kjøre FORTERE bare fordi man har mer teori. Men bak all praksis ligger det en teori, å jo bedre du veit den teorien, jo lettere er det å være oppmerksom på bestemte ting. Men hovedårsaken til at MC-lappen er dyrere enn moped-lappen, er at man har mer kjøring med PERSONLIG OPPFØLGNING, noe man ikke får på moped. har man en uvane med MC, så sier kjørelærer i fra, å hjelper deg vekk med uvaner å hjelper deg med forbedring. på moped-lappen kjører man et par timer i ei klynge, å det er det. Er ikke rart det er billigere.

 

Syns dei kunne ha laga ein regel slik som med bildekk... Fra september til mars må blomma ver på og etter mars kan den av (mot sommeren)

Eventuelt moped-forbud fra september til april. Mopeder har ingen ting ute på vintern å gjøre

Lenke til kommentar

det er mange som ikke har råd til både lettmotorsykkel og lappen, mens de fleste har råd til ny moped og mopedlappen. det er ikke rettferdig at jo meir peng du har jo fortere kan du kjøre...

 

øk antall kjøretimer og opplæring på moped lappen og sett fartsgrensa til 70km/t da blitt alle fornøyd.

 

har selv blitt forbikjørt av bil i sving når det kommer møtende bil. bilen bak venta ikke til svingen var over før han tok forbikjøringog skapte dermed en livsfarlig situasjon.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...