abene Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Med programmet MojoPac kan du skjule dine spor - eksempelvis når du bruker en annen PC enn din egen. Les mer Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hvorfor har iPod-navnet greid å lure seg inn i denne artikkelen? Holder det ikke med 'ekstern harddisk/flashdisk'? Er ikke dette systemet overdrevent komplisert i forhold til en Linux-installasjon på en minnepinne? Har ikke alle nye hovedkort i dag mulighet for booting av USB? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Programvaren lastes først ned på for eksempel en minnepinne, en ekstern harddisk eller en iPod-enhet. Hva i all verden er dette slags formulering? Det skal ikke være noen planer om å utvikle versjoner for Mac eller Linux. Et alternativ for å kjøre Linux-programmer er å boote f.eks Ubuntu fra en minnepinne eller en CD på den offentlige PCen. Da slipper man også å ha den riktige utgaven av Windows og at Windows må være åpent for installasjon av nye programmer. Lenke til kommentar
Sprally Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) nvm Endret 9. august 2011 av Sprally Lenke til kommentar
Svar Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 En kompis viste meg hvordan dette fungerte for ca 1 år siden. For dere som lurer, man booter ikke fra en pinne med mojopac. Man starter vanlig xp, så setter man inn pinne med mojo og din egen desktop legger seg oppå klient xpn Jo større disk du legger dette inn på jo mere programmer kan du ha med. Men mojo pakk er ikke brukbart uten en xp host. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Med offentlige datamaskiner, mener de da slike som er på bibliotek, skoler osv.? De er jo så godt som alltid sperret for installasjon, så da ser jeg ikke nytten med dette programmet. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) For ordens skyld, MojoPac vil ikke fungere dersom den aktuelle PC-en er blitt blokkert mot installasjon av nye programmer.Det var fryktelig unøyaktig. Hva mener dere? At det ikke vil fungere uten admin-tilgang? MojoPac oppretter et eget skall som du logger seg inn på med brukernavn og passord - rett og slett et virtuelt miljø på den eksterne enheten.Igjen, hvordan? Er det ved hjelp av en virtuell maskin, eller er det bare en sandboks som hindrer programmer i å skrive til vertssystemet? Har uansett mer tro på å bare ha en VNC-klient med seg på en minnepinne. Programvaren lastes først ned på for eksempel en minnepinne, en ekstern harddisk eller en iPod-enhet."iPod-enhet" (eventuelt med orddelingsfeil) er et ord som ikke burde eksistere utenfor en ITavisen-journalists vokabular. Endret 5. januar 2008 av haalo Lenke til kommentar
Svar Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 haalo: ja det fungerer sandboks aktig. Har man mojo oppe, får du ikke tilgang til vertsmaskinen uten å stenge mojo Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det virker litt tungvint, dessuten er man avhengig av at en programfil er installert på vertsmaskinen iflg. reuters (Og når dette spesifiseres i originalartikkelen hvorfor er det da ikke med i hw-artikkelen ? Er hw plutselig mindre nerdete enn reuters ?). Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Om det trengs en installasjon på vertsmaskinen så er MojoPac totalt bortkasta spør du meg. Stedet hvor dette programmet ville vært nyttig er på maskiner som oftest er blokkert mot installasjon av programmer. Offentlige maskiner, skolemaskiner eller på jobb. Lenke til kommentar
Salamaza Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 høyrast praktisk ut, MEN den vil ikkje funka med pc uten Admin konto(sperre for installering).. Ubrukeleg..,95 % av public pca har ikkje admin tilgang for public... Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ett langt bedre alternativ er å sette opp en ramdisk og kjøre internet cache filer derifra, for 'stasjonære' maskiner uansett. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Ett langt bedre alternativ er å sette opp en ramdisk og kjøre internet cache filer derifra, for 'stasjonære' maskiner uansett. Lykke til med å gjøre det på den Netware-infiserte Win98-maskina med 128 MiB minne ... EDIT: Q-knappen er altfor nærme tab. Endret 6. januar 2008 av haalo Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ett langt bedre alternativ er å sette opp en ramdisk og kjøre internet cache filer derifra, for 'stasjonære' maskiner uansett. Lykke til med å gjøre det på den Netware-infiserte Win98-maskina med 128 MiB minne ... EDIT: Q-knappen er altfor nærme tab. Windows 98, saklig =). Men du trenger ikke særlig mye minne for å ha en fungerende ramdisk for midlertidige filer for en nettleser cache. 8-16MB holder det. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Windows 98, saklig =).Nå er jeg ikke helt sikker på hva det betyr, men Windows 98 er ikke urealistisk når vi snakker om offentlige PC-er. Omtrent alle skolemaskinene i Kvernevik kjører Windows 98. I tillegg er de tynget ned med faenskap, så det er nesten umulig å jobbe på dem. Men du trenger ikke særlig mye minne for å ha en fungerende ramdisk for midlertidige filer for en nettleser cache. 8-16MB holder det.Men du trenger admintilgang, du skal jo tross alt montere et virtuelt volum. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Kan ikke huske Windows 98 var noe særlig på sikkerhet akkurat. Uansett så tenkte jo jeg på maskiner man eier selv. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Kan ikke huske Windows 98 var noe særlig på sikkerhet akkurat.Ja, det er helt håpløst. Uansett så tenkte jo jeg på maskiner man eier selv.Programmet artikkelen handler om tiltenkt bruk på andre PC-er. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Sier bare portableapps.com jeg. Makan til tull å måtte ha et ekstra shell etc. kun for dette. Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 En kompis viste meg hvordan dette fungerte for ca 1 år siden. For dere som lurer, man booter ikke fra en pinne med mojopac. Man starter vanlig xp, så setter man inn pinne med mojo og din egen desktop legger seg oppå klient xpn Jo større disk du legger dette inn på jo mere programmer kan du ha med. Men mojo pakk er ikke brukbart uten en xp host. Samboeren min bruker Mojo sammen med en 120 gigabyte ekstern harddisk. Den fungerer slik at når du kobler til harddisken så popper det opp en autokjør meny slik som det gjør noen ganger med cd og Dvd er man bruker. Med mojo så kan du "ta med deg" alle dokumenter, innstillinger etc. slik at du alltid har samme "miljø" å jobbe i. Du har en funksjon til å bytte til host maskinen, men du har ikke tilgang til annet enn cd/dvd stasjoner fra mojo. Du må fortsatt gjennom brannmuren i host maskinen for å komme ut på internett. Vi prøvde å installere WoW på mojo'en og det gikk fint. Så tok vi den med oss til svigerfar og koblet til mojo'en, Vi kunne fint spille WoW på svigerfars maskin uten å installere WoW. Mojo installerer ingen filer på verts maskinen. Jeg håper at jeg klarte å gi litt bedre informasjon enn det som fremgår av artikkelen. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 WoW er allerede "portabelt" i den forstand at det ikke lagrer noe annet sted enn på sin egen mappe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå