Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Høres sånn ut ja! På huggern finner du sikkert begge deler, og du kan sjekke på mekonomen.no hva det koster nytt. Dersom du finner produsentens partnummer, kan du kontakte produsenten og få priser direkte. Bosch har mange utsalg/verksteder hvor du kan bestille deler. Ofte er prisene lavere her enn hos merkeverksted. Vet ikke hvordan det er på VAG, men på min Opel får jeg 20% rabatt på deler over disk når bilen er mer enn 7 (tror jeg) år gammel. Så billige deler som Opel har, blir det ofte rimeligere å kjøpe deler på Opel enn hos Mekonomen eller andre. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 kostet 885,- for coil med chip på mekonomen. Bestilte like greit det, en fra huggern har sikkert begrenset livstid hvis donorbilen har 200-300000 km på telleren fra før av. Sjekket ikke pris hos Audi Senter, men av erfaring ligger de langt over mekonomen, torshov, AutoProducts Nord og disse. Ingen aldersrabbat hos Audi Men: jeg vet jfr ett spørsmål jeg stilte i en tidligere tråd at tenninga ikke er optimalt justert på bilen min, muligens er rotoren ett par grader eller så feil. Kan dette være medvirkende årsak til at coilen tok kveld? Har kjørt med dette ett snaut halvår nå (dette var resultatet av at jeg uten å lykkes prøvde å skifte reg.reim på egen hånd, og at verkstedet som foretok skiftet ikke gjorde jobben grundig nok). Kan det skade den nye coilen/chipen å kjøre med dette til jeg får verkstedtime for justering av tenninga (i samme omgang som den skal til EU-kontroll), antageligvis i neste uke en gang? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Men: jeg vet jfr ett spørsmål jeg stilte i en tidligere tråd at tenninga ikke er optimalt justert på bilen min, muligens er rotoren ett par grader eller så feil. Kan dette være medvirkende årsak til at coilen tok kveld? Har kjørt med dette ett snaut halvår nå (dette var resultatet av at jeg uten å lykkes prøvde å skifte reg.reim på egen hånd, og at verkstedet som foretok skiftet ikke gjorde jobben grundig nok). Kan det skade den nye coilen/chipen å kjøre med dette til jeg får verkstedtime for justering av tenninga (i samme omgang som den skal til EU-kontroll), antageligvis i neste uke en gang? Coilen tar ikke skade av feil tenning. Coilen lager høyspenning til tennpluggene når den får beskjed om det fra giveren (eller fra stiftene, for oss som har hatt gamle biler), og bryr seg ikke om gnisten kommer til feil tid. Du kan imidlertid få problemer med varmgang, soting eller tenningsbank, men et par grader har liten betydning. Kjøp deg like gjerne en tenningslampe og juster tenningen selv, det er noe av det enkleste du kan gjøre av vedlikehold. Koster ikke mye: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=134400 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Ny coil gjorde susen synes faktisk motoren går renere enn før, men det kan være innbilning etter å ha lånt mors Diesel-skoda en ukes tid hvordan justerer man tenningen? kunne du gitt en kjapp innføring? Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 hei, du, dette er greit å kunne når man skal feilsøke tenningsystemet. Har ikke så peil på biler, men begynner å skjønner mer nå. jeg lurte bare på det du skriver at man skal trekke starteren? Er det noe reim eller noe man skal dra i for å teste om selve kabelen fra coil'en har gnist? takk skal du ha. Du skal kunne se gnisten! Har denne motoren vanlig fordeler? Sjekk om du har gnist på senterlederen til fordeleren (hold den (med en godt isolert tang!) 1 mm fra chaassis mens du trekker starteren). Dersom du har det, ligger feilen i rotor/fordeler. Hvis ikke, kan det være coilen eller chippen til denne, eller Hall-sensoren. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 når man trekker starteren har man en medhjelper som sitter på førerplass og prøver å starte bilen på vanlig måte Tror neppe du får noen gnist av å dra rundt motoren for hånd... dette er TUNGT! Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hehe, oki. Det var faktisk det jeg antok først at man prøve å starte med nøkkelen, men det sto trekke starteren, så ble jeg litt usikker Man skriver jo ting på litt ulike måter. Har man hørt det utrykket engang, så vet man når man trekker starteren har man en medhjelper som sitter på førerplass og prøver å starte bilen på vanlig måte Tror neppe du får noen gnist av å dra rundt motoren for hånd... dette er TUNGT! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) EDIT: så først nå at det var 2 sider... Endret 14. januar 2008 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå