Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 80 døde brått - hva skjedde?


ventle

Anbefalte innlegg

Min 1992-modell Audi 80 B4 (2.0 85KW ABK) med snart 370.000 km på telleren har helt siden jeg kjøpte den vært helt eksemplarisk lett å starte - starter øyeblikkelig, på første forsøk, uansett temperatur - helt til i dag.

 

Jeg hadde vært ute på handletur, kom hjem, stoppet utafor døra for å lasse av varer, og skulle starte opp igjen maks ett minutt senere. Da var det ikke sjanse om å få start - bilen hadde vært startet 5-6 ganger i dag, nå var den først litt kranglete (startet såvidt, gikk ei lita stund på ~200 omdreininger og døde igjen, etter den ble kald har det ikke vært liv å få i den. Startmotoren rusler og går, så det skyldes neppe flatt batteri.

 

Prøvde nå nettopp å slepe bilen i gang, med dårlig resultat. Motoren gikk bare fordi hjulene dro den rundt, og døde med en gang jeg trykket inn clutchen.

 

En annen ting, akkurat i dag har jeg fått støt hver gang jeg går ut av bilen, i det jeg tar i metallet på døra - men bare etter jeg har sittet inni bilen. Kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Hva i all verden har skjedd med den alltid så pålitelige bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk bensinpumpa di. Kan hende den ikke klarer å gi nok eller noe i det hele tatt.

Jeg hadde et slikt tilfelle da bilen stoppet tvert på motorveien. Ville ikke starte. Fikk tauet den hjem og gikk over det viktigste.(strøm,luft,bensin,komp) Bensinpumpa ga bensin, men ikke nok.

 

 

Det støtet kan nok skyldes statisk elektrisitet generert av setet ditt. Skjer stadig vekk med meg.

Lenke til kommentar

Skal sjekke bensinpumpa.

 

Men er det ikke rart at jeg aldri før har vært plaget av støt før i dag (har hatt bilen i 1,5 år)?

 

Edit: kan det være noe bubb med strømmen som forsyner bensinpumpa? Finnes det ett svakt punkt der isolasjonen på ledningen gjerne kan gnages av (pumpa ligger i tanken)?

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Finn først ut om bilen mangler bensin eller gnist. Det kan gjerne være coilen som er defekt, eller noe annet i tenningssystemet.

Lenke til kommentar
Skal sjekke bensinpumpa.

 

Men er det ikke rart at jeg aldri før har vært plaget av støt før i dag (har hatt bilen i 1,5 år)?

 

Edit: kan det være noe bubb med strømmen som forsyner bensinpumpa? Finnes det ett svakt punkt der isolasjonen på ledningen gjerne kan gnages av (pumpa ligger i tanken)?

 

 

ta å løsne bensinslangen på gasser/insprut..det vri på tenningen, bensinspruten ska være ganske kraftig. kommer det ikke noe..har du funne problemet..

Lenke til kommentar

Ett spørsmål: Skal det være strøm til bensinpumpa når tenninga er på, men motoren ikke går? Det er det ikke nå, og det er for lite strøm på batteriet til å dra rundt startmotoren (har ikke lader for hånden :( ) slik at jeg får testet det...

Lenke til kommentar

Den motoren har vel innsprøyt, så ja, det skal være spenning på bensinpumpa, men det er ikke usansynlig at det bare er spenning 1-2 sek etter at tenninga er slått på (den lader opp trykk nok til å starte, og ikke mer).

Lenke til kommentar
Den motoren har vel innsprøyt, så ja, det skal være spenning på bensinpumpa, men det er ikke usansynlig at det bare er spenning 1-2 sek etter at tenninga er slått på (den lader opp trykk nok til å starte, og ikke mer).

 

 

mener du må vri på nøkkeln til motoren går runt. før det kommer bensin.

Lenke til kommentar

Vel, da kan jeg bekrefte følgende:

 

- motoren må gå rundt for at bensinpumpa skal gå. Digifant styresystem gir kun strøm til pumpa når motoren går rundt.

- Bensinpumpa får strøm når den skal

- Bensinpumpa leverer rikelig med bensin (ca 900 cm3 fra returslangen på 30 sekunder ved 12,95 Volt - minimumsmengde ved denne målemetoden ifølge vår venn Ezold er 750 cm3)

 

da kan vi vel avkrefte at noe feiler bensinpumpa?

 

Det jeg derimot fant ut:

 

- skrudde ut en tennplugg, koblet den til pluggkabelen, og la den mot motorblokka slik at metallet (gjengingen) på pluggen var i kontakt med blokka, og fikk en til å prøve å starte bilen.

 

skal jeg ikke da se gnisten fra pluggen? jeg så nemlig ingenting :hmm: Pluggen var forøvrig tørr (burde det ikke vært bensin på den om det ikke er noe som antenner bensinen?) og "sjokoladebrun på nesetippen" (huskeregel fra militæret som antyder hvordan tennpluggen skal se ut når den er i henhold)

 

noen tips? Hva skal jeg feilsøke videre?

 

edit - ved nærmere undersøkelser kan det vise seg at tennpluggene ikke er så tørre som jeg skal ha det til. De ser tørre ut, men de lukter bensin og man kan se antydning til fuktighet om man ser godt etter. Har vi en jackpot her?

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du skal kunne se gnisten! Har denne motoren vanlig fordeler? Sjekk om du har gnist på senterlederen til fordeleren (hold den (med en godt isolert tang!) 1 mm fra chaassis mens du trekker starteren). Dersom du har det, ligger feilen i rotor/fordeler. Hvis ikke, kan det være coilen eller chippen til denne, eller Hall-sensoren.

Lenke til kommentar
Du skal kunne se gnisten! Har denne motoren vanlig fordeler? Sjekk om du har gnist på senterlederen til fordeleren (hold den (med en godt isolert tang!) 1 mm fra chaassis mens du trekker starteren). Dersom du har det, ligger feilen i rotor/fordeler. Hvis ikke, kan det være coilen eller chippen til denne, eller Hall-sensoren.

 

 

kan det være kommen en vannperle som er frossen til is..som da står i insp systemet..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
kan det være kommen en vannperle som er frossen til is..som da står i insp systemet..

 

Jeg kan ikke se at vann/is i innsprøytningen påvirker tenningssystemet. Gnist burde det være uansett. Dersom pluggen er våt og lukter bensin, er ikke innsprøytningssystemet det første jeg ville sett på.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Enkleste: Dra på huggern og finn en ny, sammen med ev. chip som hører til. Så er det bare å bytte.

 

 

ei isperle kan utgjøre mye den..,, lenge siden du skiftet pluggene sist..?

Prøv å pump litt bensin i ei glassflaske ol..fra motoren. se om det kan være vann i bensinen. du ser om det er vann i glaset det blir liggende på bunnen av glasset.

Endret av bamsemoms
Lenke til kommentar

Da tror jeg vi har en vinner her...

 

- tre timer motorvarmer gjorde ingen forskjell

- det kommer ingen gnist når senterlederen fra coilen holdes mot motorblokka

- coilen (rettere sagt chipen, de er skrudd sammen) får strøm når tenninga er på

 

så da kan det vel ikke være annet enn å få tak i ny evt. brukt coil (med chip)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...