Gjest medlem-141789 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Earlier variants (such as neger or negar) derive from the Spanish/Portuguese word negro, meaning "black", and probably also the French nègre, which has also been used pejoratively (but also positively as in Négritude), derived from negro (the ordinary French word for "black" being noir). Both negro and noir (and therefore also nègre and nigger) ultimately come from nigrum, the accusative form of the Latin word niger, meaning "black". (funne på wikipedia) (unskyld for at eg ikkje fant det på norsk) Det betyr altså svart, altså akkuratt som negerane kallar oss kvite.... Kvifor er det rasistisk? Skriv ka du syns Endret 4. januar 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 fordi de varianten "nigger" ble brukt som "synonym" på svarte slaver. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg syns det kommer helt an på hvordan det blir brukt og sammenhengen det blir brukt i. Kjenner flere som ikke har noe imot å bli kalt neger. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 syns dei burde være stolt ove å bli kalt det, akkuratt som vi er stolte over at vi er fra Norge Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Det emnet har vært diskutert flere ganger tidligere, blandt annet i denne tråden: Ordet neger - Min mening med 308 poster, denne: Kalle en mørke person neger? Er det rasisme? med 72 poster og denne: Er ordet neger uakseptabelt? med 659 poster. Det er over 1000 poster om emnet for dem som måtte være interessert i hva folk synes om ordet neger. Dersom noen etter å ha lest alle tusen føler at det er noe vesentlig som ikke sagt om emnet må de gjerne poste i en av de eksisterende trådene. Men vi trenger neppe ennå en ny tråd om det. Denne stenges. Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM. Geir Endret 4. januar 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg