Gå til innhold

Warner Bros. Går for Blu-ray!

dannad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Knotete, rett og slett. Et format er greit nok, det er jo ikke som om det blir monopol. Om man tror det har man misforstått noe vesentlig, da det er mer enn nok av konkuranse innenfor filmindustrien. Men for både forbrukere og selskapene er det best å samle dette på et format.

Så du mener og si at du satt der med alle tre(2) formatene og knotet og strevde? Uansett skjønner jeg ikke helt hva knotet ville bestå i i dagens løsninger: Man har en kombispiller som tar alle format? Hva er det som er så knotete med det?

Lenke til kommentar

Hva er poenget? Hva er poenget med to forskjellige navn med neste de samme kvalitetene? Hadde det vært store forskjeller og bruksområder; Ja. Det er som Rema, jo enklere jo bedre. Jo flere ting du har å forholde deg til, jo mer knotete blir det. Jeg tror filmmarkedet har som mål å ha et samlet format. Det gjelder bare å velge hvilket.

Lenke til kommentar
Hva er poenget? Hva er poenget med to forskjellige navn med neste de samme kvalitetene? Hadde det vært store forskjeller og bruksområder; Ja. Det er som Rema, jo enklere jo bedre. Jo flere ting du har å forholde deg til, jo mer knotete blir det. Jeg tror filmmarkedet har som mål å ha et samlet format. Det gjelder bare å velge hvilket.
Poenget er jo at de IKKE besitter de samme kvalitetene, som tidligere forklart.
Lenke til kommentar

For den allmenne brukeren som gikk fra VHS til DVD innehar de, så og si de samme kvalitene. Hadde det vært en forskjell av STOR betydning hadde ikke krigen foregått enda. For forbruker betyr dette i stor grad å få se film med skarpere og mer detaljert bilde. Siden begge formatene tillater 1080p, altså Full HD om du har utstyret, har begge formatene de samme kvalitetene for den allmenne forbruker. Noe annet blir detaljert nisjesnakk som i denne sammenheng ikke har noen betydning.

Lenke til kommentar

Bildemessig sett (og lydmessig) er det selvsagt i praksis akkurat det samme. Jeg snakker om forbrukervennlighet og det å ikke måtte foholde seg til at en film ikke fungerer dersom man har bestilt/kjøpt fra utlandet(som blir mer og mer vanlig), samt ekstrem DRM som skaper problemer ved vanlig avspilling. Dette er jo i praksis det samme som å ha to forskjellig format på filmene, bortsett fra at det er enda mer knotete å få tak i en spiller som tar begge to!!

Lenke til kommentar
Bildemessig sett (og lydmessig) er det selvsagt i praksis akkurat det samme. Jeg snakker om forbrukervennlighet og det å ikke måtte foholde seg til at en film ikke fungerer dersom man har bestilt/kjøpt fra utlandet(som blir mer og mer vanlig), samt ekstrem DRM som skaper problemer ved vanlig avspilling. Dette er jo i praksis det samme som å ha to forskjellig format på filmene, bortsett fra at det er enda mer knotete å få tak i en spiller som tar begge to!!

Nå har jeg ikke peiling på hvordan DRM-beskyttelsen fungerer, men soneinndeling er noe dritt, det er jeg enig i. Håper det blir normen for de fleste filmselskapene og ikke bruke soner.

Lenke til kommentar

Vil det ikke komme/finnes det ikke sonefrie Blu-Ray spillere?

Vi har jo soneinndeling på DVD-spillere også, men der er ikke nevnte soneinndeling noe stort problem i og med at omtrent alle DVD-spillere er/kan gjøres sonefrie.

Lenke til kommentar
Vil det ikke komme/finnes det ikke sonefrie Blu-Ray spillere?

Vi har jo soneinndeling på DVD-spillere også, men der er ikke nevnte soneinndeling noe stort problem i og med at omtrent alle DVD-spillere er/kan gjøres sonefrie.

Jo, jeg tror det skal komme sonefrie spillere men jeg ser for meg at det vil bli mye knot med dette. Tenker da på at man hele tiden må oppgradere firmwaren for å kunne spille av filmer, eller av andre årsaker, og da vil sikkert firmwaren overskrive sonefriheten, så må man til å oppgradere igjen for å få sonefri etc. og så har man det gående. Omtrent slik det fungerer idag med konsoller/psp og feks. iphone, det blir en evig rund-dans. Jeg håper selvsagt at jeg tar feil her, men det vil tiden vise.

DVD spillere var mye enklere enn HD spillerne og i tillegg var formatet helt modent da det ble gitt ut. HD formatet er overhodet ikke modent og man må ennå drive med firmware oppgradringer av spillerne for å kunne benytte seg av HD funskjonaliteten.

Lenke til kommentar

Sorry, men jeg ser absolutt ingen sammenheng i det du skriver. Norsk? Selvsagt har det innvirkning på personen selv? Har han kjøpt HD DVD-spiller får det innvirkning, han får ikke lenger kjøpt nye HD DVDer. Har noen kjøpt seg Blu-ray spiller virker sannsynligheten stor for at de kan få alle filmene til sitt format?

Det er norsk ja, og hvis du har problemer med å lese det bør du kansje anskaffe deg en ordbok eller ta et norsk kurs?..vet ikke hva som funker best for deg når det gjelder læring osv.

Eller kanskje du bør lære deg tegnsetting, stor bokstav og settningsoppbyggning?

Det var da egentlig ikke jeg som begynte å spørre om det var norsk som ble skrevet på her, jeg sa heller ikke at jeg selv var en kløpper i norsk og at alt jeg skrev var ordbok norsk? Eller sa jeg det? Isåfall ser jeg det ikke over selv...

Jeg kommenterte kun at vedkommende spurte meg om jeg skrev på norsk.

Lenke til kommentar
samt ekstrem DRM som skaper problemer ved vanlig avspilling.

Det er BD+ du henviser til?

Gi meg en kilde på at det skaper problemer ved vanlig bruk.

---------------------------

Over til noe annet:

p1070010_small.jpg

Toshiba har faktisk innrømmet under CES at year-to-date stand-alone spiller salget faktisk kun har vært 49% HD DVD, mens Blu-ray hadde 51%. De har lenge skrytt over at de selger flere stand-alone spillere enn Blu-ray.

Det viser seg altså at Blu-ray har ledet på alle områder (hardware og software), til tross for sinnsyk prisdumping av HD DVD-spillere. Ikke rart Warner sier "the consumers have clearly chosen Blu-ray".

Det kan for øvrig nevnes at Toshiba kun brukte 5 minutter (!) av sin konferanse på å snakke om HD DVD. CES: HD DVD Takes Backseat at Toshiba Press Conference. Ingen nye spillere ble annonsert.

Forbereder de seg på å heve det hvite flagget?

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar

Hva legger du i "vanlig bruk"? Det skaper problemer fordi man ikke har særlig mange software-spillere å velge imellom, fordi man ikke kan fjerne eller hopper over PUAs eller fjerne soner. For min del er det et problem at man ikke kan reencode.

AtW

Lenke til kommentar

Hva legger du i "vanlig bruk"? Det skaper problemer fordi man ikke har særlig mange software-spillere å velge imellom, fordi man ikke kan fjerne eller hopper over PUAs eller fjerne soner. For min del er det et problem at man ikke kan reencode.

AtW

Med vanlig bruk mener jeg at du mottar disken, setter den inn i spilleren din men får ikke avspilt den.

Bla. "The Day After Tomorrow" hadde slike problemer, som mest sannsynlig skyldtes BD+. Selvfølgelig oppstod det også rykter blant forkjemperne om at det skyldtes "andre ting" som feks. "Java" og "manglende kompatibilitetstesting"(vel, manglende testing skal være sikkert og visst!), men saken var med på å vise at slike ting kun bringer med seg ulemper for forbrukerne.

Resultatet var at mange spillere måtte oppgradere firmware for å fungere 100% igjen.

Lenke til kommentar
Det viser seg altså at Blu-ray har ledet på alle områder (hardware og software), til tross for sinnsyk prisdumping av HD DVD-spillere. Ikke rart Warner sier "the consumers have clearly chosen Blu-ray".

Da spør jeg igjen: Hvilke forbrukere? Snakker de om samme nisjemarked som alle andre snakker om eller sitter de på noen annen info?

Det kan for øvrig nevnes at Toshiba kun brukte 5 minutter (!) av sin konferanse på å snakke om HD DVD. CES: HD DVD Takes Backseat at Toshiba Press Conference. Ingen nye spillere ble annonsert.

Forbereder de seg på å heve det hvite flagget?

Vel, vil vel tro at etter at de praktisk talt har blitt dolket i ryggen bak i kulissen av en tidligere partner så må det legges nye strategier og det er neppe gjort på et par dager.

Om feks. Disney/Fox/MGM hadde gått over til HDDVD innenfor avtalepeioden deres med Blu-ray så hadde situasjonen blitt akkurat den samme for Sony.

Lenke til kommentar
Synes det er dumt at Blu-ray vinner, med tanke på at det ikke blir noe sonefritt format, og relativt forbrukerfiendtlig ellers også. Dessuten er spillerne dyrere..

Jeg snakker bare for meg selv nå, men jeg har fremdeles til gode å se at BD er noe mer forbrukerfiendtlig enn "gamle" DVD-formatet. :hmm:

Mener du at det vil bli mer forbrukerfiendtlig?

Lenke til kommentar

Ikke bla ut om ting du ikke har peiling på Vice.

Med vanlig bruk mener jeg at du mottar disken, setter den inn i spilleren din men får ikke avspilt den.

Bla. "The Day After Tomorrow" hadde slike problemer, som mest sannsynlig skyldtes BD+. Selvfølgelig oppstod det også rykter blant forkjemperne om at det skyldtes "andre ting" som feks. "Java" og "manglende kompatibilitetstesting"(vel, manglende testing skal være sikkert og visst!), men saken var med på å vise at slike ting

kun bringer med seg ulemper for forbrukerne.

Resultatet var at mange spillere måtte oppgradere firmware for å fungere 100% igjen.

Ah, du snakker om problemene som både Day After Tomorrow og ikke-BD+ tittelen Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer hadde ja. Playback Problems Reported on 'Silver Surfer,' 'Day After Tomorrow' Blu-ray Discs.

Nei, de skyltes ikke "mest sannsynligvis BD+", de skyltes BD-Java-en Fox hadde stappet inn på discene.

Why didnt Fox test these discs before releasing? And if they did, why would they release a product that isnt working on one third of the players out and stick consumers with the "bug the CE companies for an update" crap?

Because they manufacture discs according to specs. If it works within the specs, it's not their problem but the problem of those who make the players. We've seen this happen with DVD before. And since this is not a BD+ issue, it's most likely related to BD-J. We've seen this before as well.

There's no BD+ on Silver Surfer, this has been confirmed by several people, including an insider thread in the bd.com forum. It's also been confirmed by many who looked at the disc structure itself and by those who already ripped the disc (yes, there's a full rip). Silver Surfer is using new keys though, but that shouldn't be a problem. Updates for players with problems should be here soon.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.ph...mp;postcount=40

Alle andre spillere enn LG og Samsung fungerte bra.

So it looks like:

BD-P1000 - can be finicky, some have stuttering

BD-P1200 - get a screen saying to update firmware, will not play

LG BH100 - reports that it doesn't work

Pioneer - ok

Sony - ok

Panny - ok

http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.ph...mp;postcount=35

Neste gang, sjekk fakta.

EDIT: La til link til insiders-tråden.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Ikke bla ut om ting du ikke har peiling på Vice.

Takk i like måte! :)

Nå nevnte jeg jo heller ikke noe om at Silver Surfer skulle ha BD+? Ei heller at dette var et problem for alle avspillere? Ei heller at dette gjelder alle titler med BD+? Det er heller aldri offisielt avkreftet at dette ikke skyldtes BD+ for titler som feks. Day After Tomorrow. Fox nektet også å uttale seg om saken. Det spekulertes også i at det kunne skyldes andre ting, som jeg også nevnte, men dette kom selvsagt fra forkjemperne for formatet(merkelig nok). Uansett, som jeg også sa, det måtte en firmware til for å løse feilen og få spillere til å fungere 100% igjen.

Om dette er noe som vil bli bedre eller verre etterhvert vil bare tiden vise.

Fakta er at system som BD+ er noe som kun gir potensielle problemer for forbrukeren og absolutt ingen fordeler.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Fakta er at system som BD+ er noe som kun gir potensielle problemer for forbrukeren og absolutt ingen fordeler.

Stemmer ikke dette generelt for Blu-ray over HD DVD. De tekniske fordelene som ligger i Blu-ray er fordeler for de som utgir formatet (DRM) mens for den vanlige forbrukeren er det liten forskjell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...