Gitaroo Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Hei, er en 16 år gammel gutt her, som går i 10. klasse Helt siden 8. klasse har jeg villet bli en journalist. Først begynte det som bare spill-journalist, men nå leter jeg etter andre veier innen journalistikk (fant ut at spill ikke var tidenes fenomen). Jeg liker utrolig godt å skrive. Det kan være sammendrag av tekster, anmeldelser, artikler og lignende. Jeg ser ikke skriving som arbeid, men det spørs hva slags tema jeg skriver om da Min all-time drøm er å dra til "mulighetens land", eller mer nøyaktig New York, og studere journalistikk der. Jeg vet selvfølgelig at det ikke er en easy job. Jeg er ganske sikker på at det blir mye ups and downs. Men problemet er følgende: Foreldrene mine mener at man aldri kan nå suksess ved å bli journalist. De mener at en jobb som ingienør eller megler passer for meg. Det er da man kan tjene penger! Og når jeg forteller drømmen min, sier de bare: "det finnes tusenvis som tenker som deg, og ingen vinner noe på det" Men jeg vil heller ha en jobb som er spennende, utfordrene og ikke minst en jobb som jeg interisserer meg for. Heller det enn å kjede meg hver dag, resten av livet mitt, foran en kontorstol (jeg mener ikke at en journalist flyr rundt i verden, og redder jomfruer i nød hver dag, men dere skjønner poenget mitt ) Så spørsmålet er følgende: Er sannsyneligheten for å bli en godt betalende journalist liten, i en storby. Er suksessen vei lang for en nordmann? (jeg selv mener at man kan gjøre det godt innen enhver jobb, bare vis man eier tålmodighet og styrke) EDIT: Jeg tror jeg legger på et tillegsspørsmål: Hvilken linje burde jeg gå på videregående? Jeg har lest både negative og positive ting om veien til journalistikk innen Medier og Kommunikasjon eller Allmen (eller studiespesialisering som det kalles nå). Begge gir sine forskjellige ting hver. Medier og kommunikasjon lar meg spesialisere meg dypt innen journalistikk, pluss at jeg får trening innen medie-design (vil si at jeg er ganske god på PS nå^^) Allmenn lar meg få mer ut av alt. Altså jeg vil kunne generelt mye mer, som jeg kan trenge som journalist + at vis jeg plutselig oppdager at journalistikk ikke er noe for meg, så kan jeg fullt mulig bli noen helt annet. Noe som er litt vanskeligere innen M K. Endret 4. januar 2008 av Gitaroo Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Anbefaler deg å studere økonomi, samfunnsvitenskap eller sosiologi. Det finnes nok av "journalister" fra journalistikkutdanningene rundt om i landet som ikke kan noe særlig mye. Mye av tabloidjournalistikken bærer i høyeste grad preg av hastverksarbeid. Har du lyst å bli en god gravende og undersøkende journalist, burde du kunne fag, se sammenhenger, stille spørsmål og prøve å tenke nytt. Alt for mange innen medie-Norge i dag tenker ikke nytt, og det kommer til å bli deres bane. Lenke til kommentar
Gitaroo Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg la nylig ut en tråd som heter "Flytte til San Francisco" her. Vis du leser den så ser du at jeg velger en annen vei. Men likevell, takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå