Eplekaka88 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Trenger avanserte dialekts ord for andre enkle ord. Eks: (Skriv slik) Dialekt/Avansert ord - Bokmål/Nynorsk, Begge vist dere greier... Navnet i parantes Imørgo - Imorgen (Eplekaka88) Råsa - Sti (Eplekaka88) Tar dere poenget? Kan vere godt å ha!! Eg treng det skjølv... Vist der kjem mange så lagar eg etterkvart ei liste... Så får vi vite korleis det norske folk pratar Liste Trutsleika - kline/kysse (Clevver) Glaneboks - TV/Televisjon (Clevver) Rennasjeta - magetrøbbel/Diare (Clevver) Påk = Fjernkontroll (Knut Erik) Tæsje - Stjele (Bakoversveis) Shitte - Kaste (Bakoversveis) Røsje - Mye (Sirhaavard) rabbe - kålerab (nettii)i tvåge - tue/vaskeklut (nettii) reie - disse (nettii) sile - rutsje (nettii) Øskin - Kåt (sideburnsKongen) Ikønn - Ekorn (sideburnsKongen) laise - god dag/hei (ole_marius) nå vafla æ - nå tar jeg det på sparken (ole_marius) du kjæfta du får mye - du bråker for mye (ole_marius) Sopinnj - sulten (Roterende Ulv) Kakskiv - brødskive (Roterende Ulv) Lænt - morsomt (Roterende Ulv) Dæven - kraftuttrykk (Roterende Ulv) Sura - sisten (den leken) (Roterende Ulv) Schnavel - godteri (Roterende Ulv) Snær = Sånn de (pompews) hainnfeinn - bestikk (LuftWaffel) filom - flertallsform av fjell (LuftWaffel) høkkert - tulling, raring (LuftWaffel) oppstopparnassi - frekk, evt. nese som peker opp (LuftWaffel) teillj - tre (LuftWaffel) teilljbjønn - ekorn (LuftWaffel) karavolin - tøffere enn man er (LuftWaffel) takjlkaill - pingle (LuftWaffel) haukråk - kollbøtte (LuftWaffel) Kredlå = Nokke ekkelt. eks: Eg får heilt kredlå av edderkåppar! (JohndoeMAKT) Pounni bukse - Underbukse (Håks) Snær = Sånn der (pompews) Tjokkelabb - ullsokk (Frigata) Gredle - greit (Frigata) E på gyuoi - er helt konge (Frigata) "Klonse" - Stein, saks, papir. (Koffert) Sjogg - snø (Nevnarion) Jælma - veldig, voldsomt (Nevnarion) pittla- plukke(på/i) eks: du må ikkje pittla i taket! (2ball(s)) pal/pale - liten lyr (2ball(s)) Grævla = fryktelig (Light Alba) Badle = kan brukes for å rulle seg en røyk (Light Alba) Føllr du? - Blir du me ut? (sCuper) Helle du? - blir du me ut? (sCuper) Kvænt = søt, f.eks om småunger osv. (Fisk1) Kæilltåkå = alvorlig mye av noe. F.eks kæilltåkå bra = veldig bra. (Fisk1) Vadlasletta - sludd. (Torbjørn T.) Rættle - Ordentlig (BeFs) Rutåtkak - Vaffel (BeFs) Ganklabb - brunost (BeFs) Præll - snus (BeFs) Vehækkel = kjøretøy (BrageC) Pesshæsta - Avklipte støvler (Kindrob) læsta - sokker (flesvik) sputa - strikke (flesvik) Veintli - Mersom (Sebbe) Småttjå - Smak (Sebbe) Endret 26. januar 2008 av eplekaka88 Lenke til kommentar
Tveity Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Trutsleika-kline/kysse Glaneboks-TV/Televisjon Rennasjeta-magetrøbbel/Diare Øyvind-Kul Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Tusen Takk Fleire? Lenke til kommentar
spikey92 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Hestkuk. Endret 4. januar 2008 av spikey92 Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Hestkuk. Ok.. trur ingen veit ka de betyr.. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Påk = Fjernkontroll .. ululul Lenke til kommentar
Capiche Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 tæsje - stjele shitte - kaste Gjett hvilken dialekt Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Trutsleika - kline/kysse (Clevver)Glaneboks - TV/Televisjon (Clevver) Rennasjeta - magetrøbbel/Diare (Clevver) Påk = Fjernkontroll (Knut Erik) Tæsje - Stjele (Bakoversveis) Shitte - Kaste (Bakoversveis) Kan dokke prøve å skrive det slik? Blir mykje jobb!! Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Tælle - gå Pælær - gummistøvler Kæll (eller kall på andre dialekter) - mann Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Røsje - Mye (Sirhaavard) Låk/Låkje - Dårlig/Vondt (Sirhaavard) Lenke til kommentar
nettii Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 ragga - sokker rabbe - kålerabi tvåge - tue/vaskeklut mår - mør scjerne - stjerne speiel - speil reie - disse sile - rutsje Lenke til kommentar
SideburnsKongen Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Øskin - Kåt (sideburnsKongen) Je - Jeg Ske - Skal Ette \ itte - Ikke Ikønn - Ekorn (sideburnsKongen) Mjølk - Melk Bare noen, snakker ganske bredt her.. Sorry hvis jeg bruker de på forumet, men er bare automatisk, prøver å skrive vanelig bokmål.. Gadd ikke sette de andre i prantes, er jo ganske normale ord.. Endret 4. januar 2008 av SideburnsKongen Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 bodø dialekt - bokmål e - er eksempel, det e (det er) æ - jeg ka - når koffer - hvorfor kor - hvor kati - når da koffer det - hvorfor det laise - god dag/hei nå vafla æ - nå tar jeg det på sparken du kjæfta du får mye - du bråker for mye Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Mangen gode!! Stå på !! Tar ikkje dei som e so lette og enkle, slik som: e - jeg ka - når Ikkje nokk avansert Lenke til kommentar
nettii Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 symje - svømme datt/ramla -falt/snubla fat/asjett - talerken naust - båthus hive - kaste Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 symje - svømme datt/ramla -falt/snubla fat/asjett - talerken naust - båthus hive - kaste Er du fra ålesundområde? Lenke til kommentar
nettii Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 symje - svømme datt/ramla -falt/snubla fat/asjett - talerken naust - båthus hive - kaste Er du fra ålesundområde? nja..nesten. søre sunnmøre. nokren tima derifrå Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Sopinnj - sulten Kakskiv - brødskive Lænt - morsomt Dæven - kraftuttrykk Sura - sisten (den leken) Schnavel - godteri Læven - bråk Endret 4. januar 2008 av Roterende Ulv Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Sopinnj - sultenKakskiv - brødskive Kakskiv :!: Flira so ej grin!! Endret 4. januar 2008 av eplekaka88 Lenke til kommentar
Avløpsrens Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Stskjeve - Skive (brødskive) Stskjære - Skjære Stskjyte - Skyte Bestemor elsker å si den stskj lyden... Jeg hater når folk gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå