Gå til innhold

når det gjelder det traffikale grunnkurse...

veluci

Anbefalte innlegg

nå har det seg slik att eg skal snart ta oppkjøringen.. og da trenger jo eg traffikalt grunnkurs... når eg tok mopedfører beviset, så fikk eg det med.. men ikke første hjelps delen...

derfor lurer eg på om visst eg har tatt sikkerhets kurs på båt.. IMO 60, om det kan brukes???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har litt kontakt med en kjøreskole, i og med at du snakker om at du snart skal ta oppkjøring. Prat med kjørelæreren din, han vet akkurat hva du trenger for å ta oppkjøring, og hvordan du fikser det. Kjøreskolen arrangerer mest sannsynlig også disse førstehjelpkursene i forbindelse med trafikalt grunnkurs. Få kjørelæreren din til å melde deg på et slikt kurs så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Noen her inne som vet om man må være fylt 15 for å ta det traffikale grunnkurset?

Blir 15 den 24. februar, men lurer på om jeg kan melde meg på nå slik at jeg kan begynne og øvelseskjøre så snart som mulig:-)

Er det noen timer med praksis, eller er det bare et teoretisk kurs?

Lenke til kommentar

Spørsmål:

Når kan jeg tidligst starte på trafikalt grunnkurs?

Svar:

Når du har fylt 15 år. Dersom trafikalt grunnkurs gjennomføres i det offentlige skoleverket kan det gjennomføres i 10. klassetrinn, selv om man ikke har fylt 15.

Spørsmål:

Hva inneholder trafikalt grunnkurs?

Svar:

Kurset er på 17 timer, og inneholder følgende tema: Trafikksystemet, lover og regler, førers ansvar, førstehjelp, og kurs i kjøring i mørket.

Vegvesen.no

Du skal ikke kjøre selv på det trafikale gk. kun sitte på med en kjørelærer på mørkekjøringskurset.

Endret av Barely dead
Lenke til kommentar
derfor lurer eg på om visst eg har tatt sikkerhets kurs på båt.. IMO 60, om det kan brukes???
Jonepet:

Ingenting kan erstatte førstehjelpsdelen i trafikkalt grunnkurs, om det er det du lurer på. Det kan kun tas via godkjent trafikkalt grunnkurs.

Stemmer det som jonepet skriver. Men mener selv at det er helt idiotisk!

Har man sikkerhetskurs for båt ( dvs IMO 60/80 etc.) så har man gjennomført et kurs med MYE mer førstehjelp en det som man får gjennom trafikalt grunnkurs.

Så kommer det en smarting som sier: "Ja, men det er jo for båt". Førstehjelp er førstehjelp for pokker!

Og jeg vil påstå at vi som er på båt er mye bedre "rustet" når vi kommer opp i en situasjon hvor førstehjelp er nødvendig, fordi at dette er noe som vi øver på opptil flere ganger i uken!

Men siden regler er regler, så må du nok ha førstehjelp hos en kjøreskole ja!

Lenke til kommentar
Ingenting kan erstatte førstehjelpsdelen i trafikkalt grunnkurs, om det er det du lurer på. Det kan kun tas via godkjent trafikkalt grunnkurs.

Ehm, sikker? Norsk Førstehjelpsråd har godkjent forsvarets sanitet sine førstehjelpskurs for offentlig bruk.

Har selv hatt 40 timer teori (+praksis) og bestått praktisk og teoretisk eksamen i Sanitet Nivå2 i forsvaret.

Det er "et par hakk" over det jeg hadde på førstehjelpskurs når jeg tok billappen. Eneste vi lærte da var HLR og sette ut varseltrekanten.

Lenke til kommentar

Det gjør jo felles standarder ubrukelige?

Standarden "Sanitet nivå1" (som Norsk førstehjelpsråd har satt) er 2 dager med førstehjelp. Behandling av skadde og traumer. Bare det er jo myye mer enn det jeg lærte på førstehjelp.

Synes trafikkskolen var alt for dårlige på førstehjelp! Hvis man absolutt skal ha det, bør de skoleres bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...