Gå til innhold

NAS med raid

Anbefalte innlegg

Hei,

vurderer å kjøpe NAS til å lagre litt filer på. Ettersom dette skal være en slags backup i tillegg til at jeg skal lagre mye musikk o.l på denne, vil jeg gjerne kjøre Raid 1, evt 5.

Men, finnes ikke så mange NAS enehter til 2 disker eller flere. Hva slags alternativ har jeg egentlig? 2-4 S-ata disker med Raid 1 eller 5. Størrelse på 750 gb - 1 tb pr disk. Hastigheten og brukervennligheten bør være bra. Alle brukererfaringer jeg finner klager på at alle disse NAS'ene er trege. Noen som har noen gode alternativer?

Om det finnes bedre alternativer tilgjengelig f.eks. i USA så er jeg interessert i dette, da jeg synes utvalget virker noe dårlig her i Norge.

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg sterkt vurdert en dedikert server. Det blir ofte billigere og mer fleksibelt.

Tidligere hadde jeg en pc i et skap med gigabit-tilknytning. På den lagret jeg filmer, musikk, backup og andre ting.

En slik maskin basert på f.eks. AMD sempron, hovedkort med innebygget raidkontroller, 1GB ram og en liten systemdisk er mulig å bygge for ca 1500 kroner + frakt.

Deretter setter du inn disker etter behov.

Ellers har denne fått bra omtale i flere tester:

http://www.buffalo-technology.com/products...ivestation-duo/

Den finnes i 500GB, 800GB, 1TB og 1,5TB. Kapasiteten blir på halvparten om man kjører den i mirror-mode (raid1).

Disse selges også i Norge (pluss med norsk garanti/reklamasjonsrett!)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også selvfølgelig å sette opp en dedikert PC, og gjøre slik. Jeg har til og med hardwaren til det liggende, foruten en ordentlig raid-kontroller og et god psu, som jeg bør klare å få ganske rimelig. Problemet er at jeg ikke har noe sted å ha denne. Er rett og slett ikke plass hjemme. Men får se hva det blir til. Men det er helt klart en veldig flekseibel løsning.

Skal sjekke ut denne lille Buffalo-saken, eneste er at jeg føler disse som kommer med disker er litt overprisede i forhold til de hvor man kan sette diskene i selv. Men det er klart, 3600 kr er ikke så dyrt for 1.5 TB, men får jo kun 750 gb tilgjengelig da.

Må vel tenke litt på det, og se om jeg ikke kan få plass til en egen PC et eller annet sted

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...