Spurken Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 I en (noe unøyaktig) artikkel tar dagensit.no opp et brennbart tema som tilsynelatende ikke engasjerer Ola, Kari og Ali det minste. Det dreier seg om det såkalte Datalagringsdirektivet, EU direktiv 2006/24/EC, som innebærer langtidslagring av opplysninger om hvem alle snakker med på fasttelefon, mobiltelefon og IP-telefon, hvor lenge samtalen varer, hvor samtalepartene befinner seg, og når samtalen finner sted. Det skal også lagres opplysninger om hvem folk sender og mottar e-post fra, og når de er tilkoblet Internett. Mens politiet tidligere satte inn målrettede tiltak mot enkeltpersoner eller grupper som var mistenkt, vil nå hele befolkingen være overvåket. http://www.dagensit.no/trender/article1270919.ece - For få år siden ville vi sagt at dette er et typisk østblokk-tiltak, sier Datatilsynet om direktivet som blir innført i år. Nei, dette er IKKE en aprilspøk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Woot, så jeg blir overvåket akkurat nå? Lenke til kommentar
Spurken Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Woot, så jeg blir overvåket akkurat nå? Nei, og det var derfor jeg la til "(noe unøyaktig)" når det gjelder artikkelen til dagensit.no. Direktivet er ennå ikke innført i Norge, så du kan slappe av (foreløpig) Det er dog mer enn bekymringsverdig at en slik omfattende overvåkning av befolkningen ikke har blitt plukket opp og diskutert i andre og mer sentrale medier enn dagensit.no. Direktivet ligger der, og VIL bli innført i løpet av et års tid med mindre Norge for første gang vil benytte seg av en veto mot et EU-direktiv. Og hvor sannsynlig er det? Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Skjønner ikke helt hvorfor man skal registrere når folk kobler på internett, de fleste med bredbånd er jo påkoblet 24/7 Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 dette diskuteres allrede her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=887774 Lenke til kommentar
Spurken Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Skjønner ikke helt hvorfor man skal registrere når folk kobler på internett, de fleste med bredbånd er jo påkoblet 24/7 Vel, i tillegg til å logge når du er pålogget så vil loggen også registrere alle URLer du besøker. Om det var noen trøst. dette diskuteres allrede her <a href="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=887774" target="_blank">https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=887774</a> Ups, sorry. Jeg lette, men fant ikke noen tråd om temaet. Min feil. Det som ligger rett foran nesen er visst vanskeligst å se, sies det. Endret 4. januar 2008 av Spurken Lenke til kommentar
Spurken Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Ser forøvrig at Nettavisen har kjørt saken til topps nå i kveld! http://www.nettavisen.no/it/article1519916.ece Damn, nettpress nytter Endret 4. januar 2008 av Spurken Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Skjønner ikke helt hvorfor man skal registrere når folk kobler på internett, de fleste med bredbånd er jo påkoblet 24/7 Vel, i tillegg til å logge når du er pålogget så vil loggen også registrere alle URLer du besøker. Om det var noen trøst. Hmm, blir vel så alle må begynne å kryptere trafikken sin og å gå gjennom proxyer... Lenke til kommentar
Spurken Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Skjønner ikke helt hvorfor man skal registrere når folk kobler på internett, de fleste med bredbånd er jo påkoblet 24/7 Vel, i tillegg til å logge når du er pålogget så vil loggen også registrere alle URLer du besøker. Om det var noen trøst. Hmm, blir vel så alle må begynne å kryptere trafikken sin og å gå gjennom proxyer... Der er du inne på noe som jeg gjerne vil høre dataekspertene her uttale seg om. VPN. Jeg er amatør, men vet at det finnes mange tilbydere av proxy-tjenester via VPN. Om jeg sier Sverige og Relakks så ringer det kanskje en bjelle for flere enn dataekspertene? https://www.relakks.com/ VPN betyr vel at en oppretter en tunnel mellom min/din PC og proxy-leverandøren? Og siden alle tunneller er mer eller mindre svarte høl... Seriøst. Vil muligheten for å opprette VPN-forbindelser bli forbudt med dette direktivet? Noen tanker om det? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 VPN betyr vel at en oppretter en tunnel mellom min/din PC og proxy-leverandøren? Og siden alle tunneller er mer eller mindre svarte høl... Seriøst. Vil muligheten for å opprette VPN-forbindelser bli forbudt med dette direktivet? Noen tanker om det? Jeg tror ikke det. VPN er mye brukt av blant annet større firmaer og myndighetene selv for å garantere sikkerhet innad i organisasjonen. Det er også viktig å forstå at VPN til syvende og sist ikke gjør deg fullstendig anonym, den bare flytter på den synlige/"sårbare" delen av trafikken din, slik at mellom deg og VPN-leverandøren er det en fullstendig trygg tunnell (all trafikk er kryptert, det er ikke engang mulig å se hvem du kommuniserer med), men fra VPN-leverandøren og ut til målet er det "vanlig" trafikk, altså i de fleste tilfeller ukryptert og åpen for alle å se inn på. Hvis jeg har forstått direktivet rett, vil også VPN-leverandører bli pålagt å logge trafikken, siden de da blir en slags "nettleverandør". Og da er du like langt, det du foretar deg vil bli logget uansett. Og de som er i andre enden (for eksempel nettsiden din) vil fortsatt kunne se IP-adressen din (den bevares gjennom VPN-tunnellen) så de vil også kunne logge hvem du er. Det som er poenget med VPN er at den gir deg fullstendig trygg kommunikasjon over åpne nettverk hvor alle i prinsippet kan "se" det du gjør, som for eksempel på åpne trådløse nettverk eller kablet hotellnettverk (som ofte har hoderystende dårlig sikkerhet). Hvis du vil ha en fullstendig trygg punkt-til-punkt-kommunikasjon tror jeg "proxy" (muligens sammen med VPN eller lignende) vil være et bra stikkord. Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Hva med TOR da? hjelper det eller er det bare bortkastede systemressurser? Lenke til kommentar
Spurken Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 VPN betyr vel at en oppretter en tunnel mellom min/din PC og proxy-leverandøren? Og siden alle tunneller er mer eller mindre svarte høl... Seriøst. Vil muligheten for å opprette VPN-forbindelser bli forbudt med dette direktivet? Noen tanker om det? Jeg tror ikke det. VPN er mye brukt av blant annet større firmaer og myndighetene selv for å garantere sikkerhet innad i organisasjonen. Det er også viktig å forstå at VPN til syvende og sist ikke gjør deg fullstendig anonym, den bare flytter på den synlige/"sårbare" delen av trafikken din, slik at mellom deg og VPN-leverandøren er det en fullstendig trygg tunnell (all trafikk er kryptert, det er ikke engang mulig å se hvem du kommuniserer med), men fra VPN-leverandøren og ut til målet er det "vanlig" trafikk, altså i de fleste tilfeller ukryptert og åpen for alle å se inn på. Hvis jeg har forstått direktivet rett, vil også VPN-leverandører bli pålagt å logge trafikken, siden de da blir en slags "nettleverandør". Og da er du like langt, det du foretar deg vil bli logget uansett. Og de som er i andre enden (for eksempel nettsiden din) vil fortsatt kunne se IP-adressen din (den bevares gjennom VPN-tunnellen) så de vil også kunne logge hvem du er. Det som er poenget med VPN er at den gir deg fullstendig trygg kommunikasjon over åpne nettverk hvor alle i prinsippet kan "se" det du gjør, som for eksempel på åpne trådløse nettverk eller kablet hotellnettverk (som ofte har hoderystende dårlig sikkerhet). Hvis du vil ha en fullstendig trygg punkt-til-punkt-kommunikasjon tror jeg "proxy" (muligens sammen med VPN eller lignende) vil være et bra stikkord. Vel, det var det jeg fryktet Om jeg forstår deg rett så er VPN i Europa a dead horse... right? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Hva med TOR da? hjelper det eller er det bare bortkastede systemressurser? Slik jeg forstår det bruker TOR krypterte tilkoblinger mellom din datamaskin og en kjede med tre proxyer. Da er det trygt, fordi: A) Tilkoblingen mellom deg og første node er kryptert, så internettleverandøren din kan ikke se hva du holde på med og for eksempel logge e-posten din. B) Internettleverandøren din ser bare tilkoblingen til første node, slik at den eneste informasjonen de får er at du bruker TOR, ikke konkret hvem du besøker på nettet og så videre. Logging på deres side blir i praksis bortkastet. C) De du besøker på nettet ser bare tilkoblingen fra siste node med deres IP-adresse lagt ved, og kan dermed ikke logge din IP-adresse. Logging på deres side blir også bortkastet. Hvis et EU-direktiv om logging skal ha praktisk nytte og være effektiv mot de som faktisk har svin på skogen og er villig til å gå langt for å beskytte deres informasjon, og ikke bare utsette "vanlige" folk for unødig inntrening av privatlivet, vil de måtte forby TOR og lignende proxy-nettverk som ikke logger brukernes aktiviteter. Jeg håper ikke myndighetene velger å forby TOR og lignende, fordi da vil det være med å ta fra mennesker de siste utløp de har for privatlivet på nettet, og dermed åpne for en skremmende utvikling. Da er vi rykket et langt skritt nærmere et autoritært overvåkningssamfunn som for eksempel det de har i Kina (hvor mye av nettet er sensurert). Vel, det var det jeg fryktet Om jeg forstår deg rett så er VPN i Europa a dead horse... right? Hvis VPN-leverandørene blir pålagt å logge din aktivitet så er det riktig (de må jo uansett ha din identitet i forbindelse med betaling feks.). Endret 4. januar 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå