Gå til innhold

Nikon 105mm VR eller 85mm f/1.8 og 30mm f/1.4?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vurderer å utvide min objektivpark da jeg mest sansynlig kommer til å ta mer og mer portretter fremover.

Budsjettet er "stramt", så da lurer jeg på hva folket mener er den beste løsningen her. Valget står mellom:

eller

Prisen blir omtrent det samme. Siste valget gir jo litt mer spillerom hva brennvidde angår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo allerede 50mm f/1.8, som jeg er veldig fornøyd med. Tror ikke jeg vil bytte den mot f/1.4 modellen.

 

Grunnen til at jeg vurderer 105mm micro'en er på grunn av bildene til Diane Varner som hun har tatt med canon's 100mm macro objektiv. Ble litt inspirert for å si det sånn, i tillegg til at nikons macro objektiv har fått god kritikk også som portrettlinse.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg tror 85mm er trangt nok til portretter. 105'n blir altfor smal (nesten 160mm eff.) med mindre du fotograferer mye ute eller i store rom. Dessuten er det et poeng å oppnå så god lysstyrke som mulig, antar jeg. Makroen vil antageligvis bare ha max blender f2.8 på relativt stor fokuseringsavstand, mens 85mm har 1.8 uansett. Med mindre du er keen på makro, hadde jeg droppa 105mm. Tenk så mye gøy du kan ha med den Sigmaen nå i vintermørket! :)

 

Hva slags Nikonhus bruker du? Har du D200 eller D2-serien med stor søker, ville jeg nesten driste meg til å anbefale å bruke 50mm 1.8 til portretter og heller bruke pengene på noe annet, f.eks en Zeiss ZF 28/2 ;-)

 

Uansett, lykke til! :)

 

Hilsen fra en fellow Nikonian.

 

Heisann!

 

Vurderer å utvide min objektivpark da jeg mest sansynlig kommer til å ta mer og mer portretter fremover.

Budsjettet er "stramt", så da lurer jeg på hva folket mener er den beste løsningen her. Valget står mellom:

eller

Prisen blir omtrent det samme. Siste valget gir jo litt mer spillerom hva brennvidde angår.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestemt meg for en 85mm f/1.4 istedenfor 105mm micro VR. Mulig jeg også supplerer med en 30mm senere om jeg finner en pent brukt.

 

Hvor vil dere anbefale meg å anskaffe meg 85mm'ern? ebay? Litt småredd at jeg skal få momskrav på 5000... har ikke sjekket prisen her hjemme, men regner med at det er femsiffret...

Lenke til kommentar
Hvor vil dere anbefale meg å anskaffe meg 85mm'ern? ebay? Litt småredd at jeg skal få momskrav på 5000... har ikke sjekket prisen her hjemme, men regner med at det er femsiffret...
Prisen i Norge er drøye 10k ja. Hos B&H kommer den på rundt 5000 + mva og frakt, som vil utgjøre ca 1500 kr...
Lenke til kommentar

Hvis det først skulle være et portrettobjektiv er nok 85mm 1.4 creme-valget (sammen med 105 DC).

 

Du kan kjøpe det på eBay fra for eksempel etefore (hk supplies). Burde gå smooth ;-)

 

Nå har jeg bestemt meg for en 85mm f/1.4 istedenfor 105mm micro VR. Mulig jeg også supplerer med en 30mm senere om jeg finner en pent brukt.

 

Hvor vil dere anbefale meg å anskaffe meg 85mm'ern? ebay? Litt småredd at jeg skal få momskrav på 5000... har ikke sjekket prisen her hjemme, men regner med at det er femsiffret...

Lenke til kommentar

Kjøpte fra BHphotovideo på søndag. Hadde objektivet i hendene idag klokken tolv! 5000,- fattigere :p

 

Kanskje greit å nevne at valget falt på 85mm f/1.4... Kjøpte også et ekstra batteri til det nye batterigrepet som også kommer på døra snart. Fikk det for $100 på ebay, brukt vel og merke. Nytt i norge koster det vel drøye 1600...

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

Ok, må være et av de siste eksemplarene. Nikon har jo nå annonsert sin nye AF-S 85mm f1.4, så prisene vil nok falle litt...

 

 

;) as if...

 

 

Kjøpte fra BHphotovideo på søndag. Hadde objektivet i hendene idag klokken tolv! 5000,- fattigere :p

 

Kanskje greit å nevne at valget falt på 85mm f/1.4... Kjøpte også et ekstra batteri til det nye batterigrepet som også kommer på døra snart. Fikk det for $100 på ebay, brukt vel og merke. Nytt i norge koster det vel drøye 1600...

Lenke til kommentar

Tror du har valgt riktig jeg. Sitter å ser på B&H selv nå, vurderer, ser på samboer, ser på lommeboka, gråter litt og drømmer litt til :)

 

Det er 3 objektiver som er helt rå som portrettobjektiver:

 

Nikon 105mm f/2 DC = 800 dollar = 4435 NOK

Nikon 135mm f/2 DC = 950 dollar = 5267 NOK

Nikon 85mm f/1.4 = 930 dollar = 5165 NOK

 

Er man fornuftig går man for 85mm f/1.4 versjonen, er man veldig fornuftig går man for f/1.8 versjonen. Har sistnevnte selv og er meget fornøyd. Spørsmålet er bare når bruker du blender som er så diger som 1.4? Sannsynligvis ikke nok til å forsvare prisforskjellen. Men igjen er det liksom å vite at man har det beste da. Dessuten er det sjef med objektiver som ser ut som bazookas når man er ute å knipser :)

 

Nok en gang grattis med godt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...