josteinsen Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Ok Har bestemt meg for at min neste maskin blir en Powerbook . Kommer da til å bruke både powerbooken og min thinkpad. Skulle gjerne hatt litt input her fra folk som har begge delere eller bytta til MAC. Har ingen illusjoner om at det blir helt smertefritt å a gå over til en ny platform. Hva blir det mest uvante for meg og hva er tradisjonelt de største problemene man støter på når man bytter Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 ...Har ingen illusjoner om at det blir helt smertefritt å a gå over til en ny platform. Hva blir det mest uvante for meg og hva er tradisjonelt de største problemene man støter på når man bytter Spennende for deg! Her er noen umiddelbare tanker omkring dette. Skiftet selv til Mac for snart 1 1/2 år siden og må si at for meg gikk skiftet relativt smertefritt. Ting er dog anderledes og det største problemet virker det som er at man forsøker å tvinge OSX til å "leke" windows. Jeg anbefaller deg derfor å lære deg mest mulig om hvordan OSX fungerer (kjøp gjerne en bok) slik at du ikke irriterer deg over at OSX gjør "windowsting" tungvint. De eneste mappene du skal behøve å bry deg noe særlig med (ihvertfall til å begynne med) er HJEM-mappen og PROGRAM-mappen. Ellers er det jo uvant at man kan avinstallere programmer bare ved å slenge ett ikon i søppla etc. Ellers kan jo overgangen til én knapps mus være tungvint (du kan jo selvfølgelig bruke en 2-knappers USB-mus istedet hvis du ønsker det). Hvis du ikke gidder å bruke penger på dette så gjør ctrl+musklikk samme nytta. Generelt tror jeg ikke du skal ha så store problemer, de fleste her inne har vel såpass intuitiv forståelse av et Grafisk-OS at de "klarer" seg ganske umiddelbart. Men, som sagt, problemet kan jo ofte være "fastgrodde" forestillinger om hvordan ting skal være, etter mange år med windowsmaskin... Lykke til, og velkommen! Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Det burde gå rimelig smertefritt. Jeg hadde tidligere kun brukt PC når jeg begynte i jobb med Mac OS 8/9 for et par år siden - det var ikke noe problem å lære seg. OS X er jo enda 'nærmere' windows synes jeg så det burde gå finfint. Den største overraskelsen du vil få? -> At Mac'er faktisk kræsjer de og... :smile: Lenke til kommentar
JonV Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Bruker begge deler på jobb og begge er like morsomme og jobbe med. Som han sa litt opp her Avinnstalere = kast mappa i søpla tok litt tid Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 jeg får min powerbook om 14 dager ellerno, og har følgende spm. jeg sitter og jobber mot en ms sql server, og bruker et program som heter client tools. dette inneholder bl.a query analyzer som tester sql setninger on-the-fly, og enterprise manager for å legge inn stored procedures osv. finnes det noe tilsvarende på mac? jeg jobber med ejb, og har behov for et program å mekke dette i. funker sun studio one med os x? finnes det evt. andre programmer jeg kan bruke i stedet? må også ha et program for å deploye bønnene mine, noen tips? på forhånd takk vegard nerland Lenke til kommentar
DellBoyZam Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Mac er for idioter som RikkyRally og Dr. X Lenke til kommentar
inoan Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Du burde se litt på det bildet ditt, mister. Er nok litt for stort. Lenke til kommentar
Fritzy Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 SYNES BLDET ER HELT HERLIG, JEG. STÅ PÅ DINE RETTIGHETER, BROTHER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Hva blir det mest uvante for meg og hva er tradisjonelt de største problemene man støter på når man bytter De største problemene: - du vil gjerne oppleve at RAM'en blir dårlig utnytta (og også sløst vekk) av OS X. - du vil antageligvis (og forhåpentligvis) lære deg å lagre ting ofte. Kræsj forekommer oftere enn det jeg selv har opplevd med samme programmer under Windows. Mye oftere. - alt er veldig click-and-play-aktig. - du vil ikke kunne bruke maskinen effektivt på en Windows-måte. - du vil merke at mange ting er bedre med Mac vs. Windows, og motsatt. (Selv tror jeg aldri at jeg kommer til å bli en Mac-fanboy. Med mindre noen gir meg en eMac med 19" flatscreen.) Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 - du vil antageligvis (og forhåpentligvis) lære deg å lagre ting ofte. Kræsj forekommer oftere enn det jeg selv har opplevd med samme programmer under Windows. Mye oftere. Lenge siden sist Ruthless. Du sliter stadig forstår jeg. Hvis du har så store problemer med mac'en så må det faktisk være noe alvorlig galt! Så, som sagt før, hvis du kan gir litt mer informasjon om systemet du benytter og problemene du har så kanskje noen kan hjelpe deg... Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Så, som sagt før, hvis du kan gir litt mer informasjon om systemet du benytter og problemene du har så kanskje noen kan hjelpe deg... Kan nevne en del av systemet jeg benytter meg av. (På skolen.) G4 733MHz, med 133MHz FSB. 256KB L2-"bufferhastighet". Minne: 128MB + 256MB. System: OS X 10.2.3 (6G30) 40 GB noname-harddisk, sløv Sony-CD-RW, noname GeForce2MX, Apple-tastebrett, Pro Mouse osv... (Den musa kunne Apple ha greid seg godt uten! Den er bare FOR tåpelig! Det må du også innrømme, NickFalk! Det er den seriøst verste optiske musa jeg har prøvd.) Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 (Den musa kunne Apple ha greid seg godt uten! Den er bare FOR tåpelig! Det må du også innrømme, NickFalk! Det er den seriøst verste optiske musa jeg har prøvd.) OK, innrømmer at det er den verste optiske musa du har prøvd! Det er faktisk den verste jeg har prøvd også og den beste. Har faktisk ingen problemer med den jeg, men vet at en del foretrekker andre modeller. (Blir vel litt håpløst å diskutere da det definitivt kun er personlig smak det dreier seg om?) Takk for info om systemet. Kunne du nevne litt om hva du bruker det til og hva slags problemer som oppstår også? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Jeg sender kopi av systemprofilen og kræsj-loggen privat. Jeg bruker maskina til IE 5.2 (forhatt jævla browser), Mozilla 1.2.1 (hvorfor er Mac-versjonen waaay sløvere enn Win-versjonen, når Mac'en i tillegg er raskere?), Adobe Photoshop 7, Adobe Illustrator 10, MSN Messenger, MS Word, TextEdit (som er greit nok, og foretrekkes framfor MSWord), og noen andre Adobe-programmer... Går VK1 Medier&Kommunikasjon. Maskina brukes da endel til surfing og grafisk design, foto-behandling og skriving. (Jeg ser ikke fram til å lære webdesign på Mac...) Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Jeg sender kopi av systemprofilen og kræsj-loggen privat. Har svart deg nå! Jeg bruker maskina til IE 5.2 (forhatt bidige browser), Mozilla 1.2.1 (hvorfor er Mac-versjonen waaay sløvere enn Win-versjonen, når Mac'en i tillegg er raskere?) Anbefaller Chimera som er mitt personlige førstevalg. Mozilla er OK, men Chimera mye raskere. IE 5.2 (for mac) er som du skriver forhatt (og det gjelder for de fleste av oss). Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 noen som kan hjelpe med mine problemer eller? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 noen som kan hjelpe med mine problemer eller? Hadde jeg forstått hva du spurte om skulle jeg gjerne ha hjulpet! :oops: Tør jeg anbefalle at du søker på Apples' Support sider eller forsøker å få hjelp på et større, macspesifikt forum? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå