Gå til innhold

Ny HTPC - basert på "Stuegrisen"

Anbefalte innlegg

Hallo!

Etter en lang stund med irritering over å måtte lagre alt over på DVD-RW-plater før jeg kan få sett filmer og høre på musikk fra PC-en i stua, har jeg funnet ut at jeg må få meg en stue-PC.

Basert på "Stuegrisen" har jeg laget dette oppsettet. Ser det ok ut? Tenker mest på om alle delene passer med hverandre. I forhold til Stuegrisens oppsett har jeg byttet ut til et "dårligere" TV-kort, da jeg ikke skal bruke PC-en som tuner, men vil noen ganger spille inn fra stasjonær DVD-opptaker som jeg har. Ellers har jeg byttet ut HD-DVD-spilleren med en vanlig DVD-spiller, og byttet ut tastaturet med et annet. Har også lagt til et trådløst nettverksort og Windows Vista Home Premium 32 bit (kan jeg kjøpe 64-bit? Dette er i så fall bare snakk om noen få kroner ekstra).

Er det noen som har erfaring med å montere i dette kabinettet? Må ting gjøres i en viss rekkefølge, for å slippe å måtte ta "alt" ut for så å begynne på nytt igjen?

Mvh Håvard

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Selv om ingen svarte meg på dette innlegget, kjøpte jeg disse komponentene og fikk installert alt i løpet av helga. Komponentene ble kjøpt i 3 forskjellige internettbutikker for å spare mest mulig penger. Totalt kom hele herligheten på ganske nøyaktig 7.000,- inkludert porto. Jeg nøyde meg med 32-bits Vista, ettersom ingen kunne betrygge meg om at jeg kunne bruke 64-bits-versjonen.

Kabinettet var lekkert ifølge mine subjektive vurderinger, og passet perfekt inn i stereohylla. For meg var det en fordel med minst mulig lys fra kabinettet. Det eneste som lyser er et lite blått lys, som ikke er så sterkt som fryktet (blinker når HDD brukes). Dette lyset kan jo forøvrig kobles vekk hvis man vil (egen kabel til hovedkortet).

Har ikke fått meg HDMI-kabel enda, men den kjøpes i dag (bruker kun VGA-kabel foreløpig). Ellers fungerer det meste tilsynelatende greit. Er noe skuffa over bildekvaliteten på TV-kortet, selv om jeg i utgangspunktet ikke forventet meg mye da alt blir analogt (kjører signalet ut via Scart fra Canal Digital kabel-TV-dekoder). Får håpe kvaliteten blir noe bedre når jeg bruker S-Video-kabel i stedet for kompositt inn på TV-kortet. Dette kjøpes også i dag. Men TV-tittingen vil nok uansett 99% bestå av at jeg ser TV direkte fra dekoderen, og ikke via PC-en. Jeg har også egen DVD-opptaker med harddisk til TV-opptak.

Kanalbytte tok også mye lenger tid enn vanlig i Media Centeret. Canal Digital-dekoderen er ikke den raskeste til å bytte kanal i utgangspunktet, og når det i tillegg er en forsinkelse pga bufring (antar jeg) i TV-kortet, så tar det vel 6-7 sekunder fra jeg trykker på neste kanal til den faktisk bytter på skjermen (noen måte å korrigere dette på?). Ellers fikk jeg ikke TV-Guide i Media Centeret til å fungere. NRK1 ble f.eks. satt til å være en RTL-kanal. Skjønner ikke hvordan jeg skal få endret dette, i alle fall ikke på en enkel måte.

Totalt sett er jeg litt skuffa over Media Center i Vista. Kommer til å laste ned Media Portal, etter å ha testa den litt på en annen PC. Liker bedre hvordan musikk, film og bilder blir sortert der. Har aldri vent meg til å bruke Windows Media Player heller, da bruk av spillelister for meg er helt håpløst når man har mye musikk på PC-en. Jeg liker mye bedre når man kan velge en mappe på PC-en, og vise innholdet kun i denne mappa. Satser også på at det går bedre med kanalinnstilling og navn på kanaler i Media Portal. En fordel er at man kan gå ut av Media Portal og konfigurere innstillingene i et eget program (dette er kanskje også mulig i Media Center?).

Må kjøpe meg en trådløs mus. Musa på Media Center-tastaturer fungerer forsåvidt, men det er utrolig tungvint når man bruker maskinen på internett osv.

Ellers er PC-en veldig stille, og blir ikke særlig varm selv over mange timers bruk. Det varmeste ifølge Hardware monitor var 40 grader, tror det var harddisken. Den holdt seg i alle fall stabilt der. Det eneste bråket jeg hører er når jeg skal se DVD-film. Spilleren spinner noe helt forferdelig. Men jeg skal teste å sette ned hastigheten med Nero Speed Drive.

Har opplevd et par ganger at PC-en "henger seg" i opptil ett minutt. Men dette var like etter oppstart etter å ha installert oppdateringer, så jeg satser på at det er grunnen (fordi jeg har satt PC-en til å starte Media Center automatisk ved oppstart kanskje).

Selve sammensettingen av maskinen var forøvrig en utfordring, selv etter å ha lest x antall bruksanvisninger på hvordan dette skal gjøres. Men det gikk til slutt. Det er en driver som fortsatt ikke fungerer ("Ethernet-kontroller"), men ettersom jeg forstår gjelder den kun LAN-tilkoblingen på hovedkortet. Jeg har derimot ikke noe kabeluttak i stua, og bruker kun det trådløse kortet. Dette fungerer derimot helt greit, og er (foreløpig) helt stabilt. Fikk tydeligvis ikke kobla alle front-USB-inngangene helt riktig til hovedkortet, for det er kun 2 av de 4 front-USB-uttakene som fungerer. Men jeg gidder ikke åpne kabinettet nå bare for å ordne det. Kan ikke skjønne helt hvordan jeg skal klare å koble til 4 USB-"dingser" så tett uansett. Kan i så fall bruke en USB-splitter eller hva det heter.

Etter nedlasting av diverse kodeker fikk jeg også 5.1-lyd ut fra anlegget (dette fungerte på DVD-er med en gang, men ikke på .avi-filer). Bruker Media Player Classic, og kodekene fra free-codecs som anbefalt her i forumet. HD-klipp fra Microsoft fungerte flott, og bildet var imponerene. Jeg har forøvrig en 46'' Sony LCD-tv (46-V2500).

Har ikke prøvd noe spilling på PC-en enda, men selv om dette skulle bli dårlig venter jeg en stund med å kjøpe eget skjermkort. Onboard-skjermkortet gjør jobben foreløpig.

Tips/kommentarer mottas med takk. Ellers skal jeg oppdatere denne tråden når jeg har fått testet litt mer.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har i dag bestilt eget skjermkort, da onboard skjermkortet ikke gir tilstrekkelige klare bilder og tekst ved surfing på internett. Dessuten er det veldig ustabilt i 1080i, så jeg bruker kun 760p. Eller har driverproblemet med Ethernet controller løst seg, sannsynligvis gjennom en Vista-oppdatering. Bruker maskinen hver dag. Bruker derimot aldri TV-kortet, kvaliteten er altfor dårlig.

Endret av hgunders
Lenke til kommentar

Hei, dette var interessant lesning - supert at du legger ut erfaringer.

Jeg går selv og lurer på hvordan jeg best skal få PVR-funksjonalitet på min PC. Jeg har Canal Digital parabol og ønsker å kunne ta opp video på PCen. Da jeg ser det som en fordel å kunne se TV uten å ha på PCen vurderer jeg å koble CD-tunerens SCART nr 2 til PCen vha SCART-til-SVHS. Slik jeg har forstått det er dette hva du har gjort, men med SCART-kompositt.

Du skriver at kvaliteten er dårlig, har du forsøkt med S-VHS-inngangen på skjermkortet for å se om dette blir bedre?

Hvordan bytter du kanal med Media-centeret, bruker du IR-blaster eller noe slikt? Har du fått det til å fungere bedre? Ble det bedre med Media Portal?

Er denne løsningen noe du vil anbefale, eller bør jeg heller gå for et TV-kort med DVB-S og bruke PCen som tuner?

Lenke til kommentar

Hallo!

Jeg har Canal Digital kabel TV HD-tuner (ikke PVR), og har koblet denne direkte til TV med HDMI, og til HDD/DVD-opptaker med scart. Så har jeg en s-video-kabel fra HDD/DVD-opptakeren til TV-inngangen på HTPC. Har prøvd med s-video og vanlig "phonokabel", men bildet blir veldig blasst uansett, og fargene glir over i hverandre. I tillegg får jeg ikke ekte 16:9. Dette er det kanskje en innstilling for, men jeg har ikke funnet den. Alt blir 4:3.

Det eneste jeg trenger HTPC-en til ifm TV-funksjonen er dersom jeg har lyst til å redigere TV-opptak utover de funksjonene jeg har i HDD/DVD-opptakeren. Dette gjør jeg da på følgende måte: Spiller inn på HDD/DVD-opptakeren, spyr det ut på en RW-plate, legger RW-plata i HTPC-en, og redigerer. I 99% av tilfellene bruker jeg derimot kun redigeringsfunksjonen i DVD-opptakeren (Sony).

Jeg bytter (dvs BYTTET) kanal med IR-blaster. Tror det gikk like lang tid med kanalbytte uansett hvilket program jeg brukte. Men dette må jo være pga bufringen i TV-kortet. For dersom jeg sammenlignet å se på TV gjennom HTPC og direkte fra Kabel-TV-tuneren, så lå HTPC-en 6-7 sekunder bak.

Kan godt være DVB-S vil fungere greit. Hadde jeg skullet kjøpe ny HTPC i dag hadde jeg derimot heller latt denne være temmelig billig og kuttet ut all slik TV-innspillingsfunksjonalitet, og kjøpt en HDD/DVD-opptaker. Det er vel det jeg har i dag, men jeg kunne altså spart noen hundrelapper på å ikke kjøpe dette TV-kortet.

Skal komme med flere erfaringer når jeg får skjermkortet, det er underveis :)

Lenke til kommentar

Hei, moro å høre andres erfaringer. Det er ikke lenge siden jeg bygde et mediasenter selv. Jeg bruker win xp og mediaportal. Første gangen man setter det opp er det knotete, men det er overkommelig. Jeg har vista home premium på en annen maskin, men likte ikke vista mce. Jeg synes det er for tregt selv på helt ny maskinvare.

Mitt oppsett er et asus P5E-V hdmi hk, Intel Q9450, 2gb corsair dominator pc8500, Samsung 500gb, Ati 3650, Terratec cinergy c x2, Conax cam, Pioneer bdc-202, Silverstone sst-lc17.

Jeg kan anbefale deg et dvbkort i stedet for det analoge du har. Jeg har også problemer med tregt kanalbytte, men ikke i nærheten av den tiden du viser til. Bildet er vesentlig bedre enn happauge pvr500, men ikke like skarpt som CD-dekoderen. Mye kan sikkert gjøres i ffdshow, men jeg har ikke hatt tid til å fikle med det.

Forøvrig synes jeg kabinettet er veldig varmt hvis man skal ha det tilnærmet lydløst.

Lenke til kommentar

Det er sikkert ok med dvbkort, men jeg ville uansett foretrekke å se direkte fra tuneren dersom det gir bedre (om enn bare litt) kvalitet. Så da ser jeg ikke poenget med å ha et slikt dvbkort, ettersom jeg har en ekstern DVD/HDD-opptaker for eventuelle opptak. Takler dette dvbkortet forresten HD-kanaler?

Fikk skjermkortet (Radeon HD 3650) i går. Likk fiklete å få det på plass i slotten, og jeg måtte faktisk kutte av en bit på braketten for å få det helt ned. Jeg syntes at skjemkortet kom litt vel tett opp mot TV-kortet (vifta til skjermkortet hadde da kun ca 2mm med "luft") , så jeg tok TV-kortet faktisk ut (ettersom jeg jo aldri bruker dette lenger).

Merker at skjermkortet avlaster prosessoren veldig, i tillegg til at tekst fra internett ble mye tydeligere. Vista ytelesesindeksen steg fra 3,0 til 4,8. Det var tidligere skjermkortet som var flaskehalsen i denne testen, nå er det faktisk minnet (2 GB).

Jeg har samme kabinett (Silverstone SST-LC17), men har ikke merket noe til at det blir varmt. Jeg vet ikke hva du bruker til å måle dette, men jeg har funnet et program som heter Hardware-monitor. Testet det på maskinen i går, og det varmeste i hele HTPC-en var da skjermkortet som lå på ca 45 grader (litt over 50 på litt load v/ HD-materiale, har ikke testet noen spill enda).

For meg er maskinen så å si lydløs (mest pga vifteløs strømforsyning antar jeg). HDD/DVD-opptakeren bråker til sammenligning mye mer.

Fornøyd!

Endret av hgunders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...