Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk som Privatist!

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er privatist i Norsk -Allmenn påbygg, og skal ha eksamener i april. (Norsk muntlig, Norsk Skriftlig og Norsk sidemål)

Ble tatt ut av faget høsten/07 og skal nå melde meg opp som privatist.(januar 08)

Norsk pensumet på Allmenn påbygg er stort, og for å takle denne utfordringen på en smart måte, hadde det vært greit å vite hva jeg faktisk må kunne. Kan fort gå mye unødvendig tid til å lese ting man ikke trenger.

Hvis det er noen som har noe å tilføye om Norsk faget, det å være privatist, hva jeg bør kunne, personlige erfaringer, tips/triks osv, hadde det vært strålende.

TAKKER FOR ALLE SVAR:D

Endret av SKOLENERDEN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har du tatt deg vann over hodet :wow:

Norskfaget i allmenn påbygg er 14 timer i uken og på eksamen så gjelder også pensumet du hadde før for eks 2 år på yrkeslinje.

Muntlig norskdelen var syk vid, 1-2-3 års bøkene og helt random

Jeg fikk camilla collet og andre ibsen så man kunne ikke utelukke mye av pensumet.

Norsk skriftlig og sidemål er det ikke mye å øve på uten om rettskriving.

Er jo bare skriv en novelle /skriv en artikkel /skriv et kåseri om et tema.

Jeg ville nok ha sjekket ut hva dem fikk ifjor og sett hvordan eksamene så ut da.

Lenke til kommentar

Hmm, pensum på allmenn påbygg er 9 timer i uken.

Ene halvparten er "eldre" Norsk

andre halvparten er "nyere" Norsk (inkl nynorsk)

Går allmenn påbygg selv, men valgte å gå ut av faget grunnet helt ubrukelige lærere og en ufattelig umotivert klasse. Tjente lite/ingenting på å være der. Og er sikker på at hvis man takler faget på en mer fornuftig måte, vil man kunne være i stand til å gjøre det bedre en de elevene som sitter å spiller pc eller sover i timene!

Noen som har vært i lignende situasjon ;) ?

Endret av SKOLENERDEN
Lenke til kommentar

Jeg tok norsk som privatist for et par år siden. Det du må ha grep om er språk- og litteraturhistorien, i tillegg til at du selvsagt må beherke en eller helst flere former for stilskriving, og hoved- og sidemål. Du er vel klar over at du også må fremlegge et særemne når du har muntlig?

Selv synes jeg muntlig er rimelig greit dersom man har en passelig oversikt over stoffet, siden man (de aller fleste steder) får 20 minutters forberedelsestid etter man har fått utdelt oppgavene sine. Jeg fikk om forskjeller mellom norrønt og norsk (språkdelen), samt et litteraturhistorisk spørsmål rundt Ibsen (litteraturhistoriedelen), mener jeg å huske. Under forberedelsen fikk jeg bruke alle hjelpemidler og kunne notere ned så mye jeg rakk. Selve eksamen gikk da på besvare disse spørsmålene, og å legge fram særoppgaven.

Når det gjelder skriftlig eksamen, vil det være én fagdag og én såkalt friskrivingsdag. På fagdagen dreier det seg om pensumrettede oppgaver, mens friskrivingsdagen har friere oppgaver, for eksempel kåserier og lignende. Etter min mening er det ganske planke med fagdagen også dersom du er flink i tolkningsoppgaver, siden det er den fagrettede oppgavetypen som krever minst utenat-kunnskap på forhånd.

Riksmålsforbundet har en helt grei oversikt over eksamensordningene, ser jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...